Drie finalisten Amsterdam Enlightenmentz
MetFarm, WeGo en ProViand zijn tijdens het Festival of Cools aangewezen als finalisten voor Amsterdam Enlightenmentz. Het gaat om drie Amsterdamse lichtende voorbeelden voor een duurzame toekomst.
Naast twaalf finalisten in vier andere onderdelen strijden ze 1 en 2 november tijdens Energy 4 Next Generations II in NEMO om de titel Enlightenment of the Year in de categorie Amsterdam. De winnaar mag een jaar lang het geschilderde logo van Enlightenmentz voeren.
De Amsterdamse finalisten
- Hightech stedelijke landbouw van MetFarm. De start up MetFarm wil voedsel verbouwen in onder andere leegstaande kantoorpanden. Met nieuwe technologieën als LED-verlichting en een speciaal groeisysteem, dat origineel werd bedacht door NASA om in ruimtestations planten te laten groeien, wil het op een goedkope manier kwalitatief hoogstaand voedsel maken op plekken die anders toch niet worden gebruikt.
- Vleesvervangers met een real bite van ProViand. Er bestaan al veel vleesvervangers, maar die van ProViand zijn gebaseerd op groente in plaats van soja. En wat misschien nog belangrijker is: het bevat de belangrijk voedingsstoffen van echt vlees en het heeft een real bite. Belangrijke eigenschappen die ons van onze vleesverslaving af kunnen helpen.
- Autodelen met WeGo. WeGo is een nieuw platform waarmee buren en vrienden op een veilige manier elkaars auto kunnen huren. Als huurder kun je de auto kiezen die jij nodig hebt, voor de juiste prijs. En als verhuurder kun je wat verdienen aan je auto op momenten dat je die zelf niet nodig hebt. WeGo zorgt voor de verzekering en de technologie, zodat alle transacties veilig en gemakkelijk verlopen.
Pitches en filmpjes
Enlightenmentz is een initiatief van Science Center NEMO, het energieblad Utilities en verschillende organisaties op het gebied van duurzaamheid, wetenschap en industrie. De vijf categorieën zijn Amsterdam, process, product, social en urban. De finalisten binnen de verschillende categorieën moeten tijdens Energy 4 Next Generations de jury en het publiek overtuigen met pitches en filmpjes van 56 seconden, waarin ze in een korte boodschap de kracht van hun enlightenment tonen. De video’s zijn ook van tevoren op internet te bewonderen en ook daar kunnen de finalisten stemmen werven.