Advertorial: Betonstaal in rotonde zonder problemen vervangen

Advertorial: Betonstaal in rotonde zonder problemen vervangen

Sneller, goedkoper, milieuvriendelijker, duurzamer en als het kan een hogere kwaliteit. Dat waren een aantal uitdagingen bij de realisatie van een rotonde in de gemeente Vlaardingen. En zie het resultaat begin dit jaar! De meest duurzame rotonde met vezelversterkt beton is een feit.

Het oorspronkelijke idee was om de rotonde traditioneel uit te voeren en te wapenen met betonstaal. De opdrachtgever gaf de markt de ruimte om innovaties aan te bieden om de uitdagingen aan te kunnen gaan. Een slimmere en innovatieve oplossing bleek voorhanden. Met de constructieve kunststofvezel, Concrix®, van Convez kon het betonstaal geheel vervangen worden. Het constructeursbureau berekende dat, door de toepassing van constructieve kunststofvezels, de betondikte gereduceerd kon worden van 25 tot 22 cm. Een besparing van 12% beton. Wat leidde tot minder gebruik van primaire grondstoffen en extra kostenbesparingen. Deze businesscase leverde de volgende resultaten op:

  • 100.350 kilo betonstaal vervangen door 4950 kilo Concrix®
  • De CO2-uitstoot op de wapening met 85% gereduceerd
  • 150 m3 beton bespaard
  • 49.500 kilo cement bespaard
  • De milieukosten van €45.157 (staal) omlaag naar €1881 (vezels)
  • De wapenings- en arbeidskosten gereduceerd met 42%
  • Kortere doorlooptijd van het project. Minder omgevingshinder.
  • 30 transportbewegingen minder benodigd.

Redenen genoeg om te gaan voor innovatieve oplossingen in de vorm van constructieve kunststofvezels. Maar hoe gaat het proces eigenlijk? De vezels worden op de betoncentrale gedoseerd op het toeslagmateriaal. Tijdens het mengen laten de vezels zich evenredig door het betonmengsel verdelen. De truckmixer transporteert het reeds gewapende beton naar de locatie waar het wordt verpompt. Er hoeven geen staalnetten gelegd en gevlochten te worden. Hetgeen resulteert in tijds- en kostenbesparingen.

Doordat de vezels door het gehele betonmengsel verdeeld zijn ontstaat er het voordeel dat alle hoeken en oppervlakken van het beton gewapend zijn. Dit maakt het beton stoot- en slijtvaster en daarmee duurzamer in de totale levenscyclus. Waardoor verkeershinder en onderhoudskosten worden verminderd.

De keuze voor constructieve kunststofvezels helpt de betonketen (van opdrachtgevers tot en met uitvoerende partijen) onder andere in het behalen van milieudoelstellingen. De gemeente Vlaardingen behaalde met dit project een reductie van de 95% milieukosten (MKI-waarde) op de wapening. Dit is mogelijk en aantoonbaar gemaakt door het beton te wapenen met de enige constructieve kunststofvezels voorzien van een Levens Cyclus Analyse (LCA) en een MRPI/EPD-certificaat. Middels deze analyse is de milieu-impact van het product inzichtelijk.

Duurzamer, sneller en goedkoper de betonproducten en –projecten wapenen door te kiezen voor constructieve kunststofvezels. Hier lees je meer informatie.

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

c21 c225
Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie Arnhem

Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie ...

Arnhem gaat bij het aanleggen of herinrichten van wegen zoveel mogelijk elektrisch materieel inzetten. Dat zorgt voor schonere lucht in de stad en is ook veel stiller ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen voor architecten

Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen ...

Esthetiek en duurzaamheid combineren in projecten is een uitdaging. Net zoals het toevoegen van karakter aan gebouwen, als circulair bouwen in ontwikkelingen centraal ...

Lees verder

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up