Wakker worden met … Piet van Loenhout

Wakker worden met … Piet van Loenhout

Duurzaamheid zit in de bedrijfsprocessen en de serviceconcepten, waarmee Berkvens de markt bedient. Toch vindt algemeen directeur Piet van Loenhout dat er winst valt te behalen, als het gaat om de acceptatie in de bouwketen van duurzame innovaties.

Jullie zijn betrokken bij Brainport Sustainability & Innovation. Wat zijn de ontwikkelingen?

“Dat gaat over Cradle-to-Cradle (C2C), maar is tot op heden nog lastig te implementeren. Nu werken we al deels circulair, maar omdat vollediger te kunnen doen zouden we samen met ketenpartners ongebaande wegen moeten gaan bewandelen. De huidige situatie in de bouw helpt echter niet mee en maakt het heel moeilijk om met C2C-innovaties te komen. Je krijgt dan bijvoorbeeld herontwerpen op productniveau, wat vervolgens producten oplevert die onbekend zijn bij architecten en projectontwikkelaars. Op dit moment zijn veel partijen toch geneigd te kiezen voor wat bekend is en wat op product- of componentniveau goedkoop is te krijgen. Soms kan re-engineering vanuit milieuperspectief echter direct voordelen opleveren. Een voorbeeld daarvan is onze brandwerendheidscomponent Fitec, die schaars en kostbaar tropisch hardhout in binnendeuren milieuvriendelijk vervangt.”

Wat is een voorbeeld van duurzaam samenwerken?

“Met een 10-tal aannemers en bouwers hebben wij zogeheten Value Stream Mappings (VSM’s) uitgevoerd. Dat is een soort lean-techniek om verspilling van tijd, kosten, materialen en logistiek in de keten te voorkomen. Zo’n traject is overigens wel altijd gedragen door de directie van het bouwbedrijf waarmee we deze aanpak opzetten, want anders levert het in de praktijk te weinig op. Het gaat erom dat wat in zo’n VSM wordt geleerd, project overstijgend (dus niet eenmalig) wordt toegepast. Doorlooptijdreducties van 50% en aanzienlijke proceskostenbesparingen, ook in het voordeel van het milieu, hebben we tot nu toe eigenlijk nog altijd behaald.”

Hoe gaat zo’n VSM in z’n werk?

“Dan zitten er teams van onze klant en van ons een dag bij elkaar en brengen we alle processtappen in kaart. Voor het bestellen, leveren en monteren van binnendeuren en binnendeurkozijnen zijn dat er al gauw 40 à 50. Van deze processtappen bepalen we welke eruit kunnen en wat dat inhoudt voor het totale proces. Er ontstaat eigenlijk een soort hogedrukketel waarin we samen met onze klant kijken of het sneller, goedkoper en duurzamer kan.”

Hoe belangrijk is het ENCORD Sustainable Development Charter voor Berkvens en waarom?

ENCORD is een set van gedragsregels, die grote partijen in de bouwkolom een aantal jaren terug hebben geformuleerd. Wij zijn hier geen lid van – daarvoor zijn we niet groot genoeg denk ik – maar we conformeren ons aan de uitgangspunten, die men hanteert voor een betere en duurzame wereld. Sowieso hanteren wij methoden die ons steeds duurzamer maken op strategisch en op werkvloerniveau. Mensen kunnen ideeën indienen voor verbeteringen: dat gebeurt met regelmaat en dat belonen we ook!”

Op welke wijze dragen jullie serviceconcepten bij aan duurzaamheid?

“Onze serviceconcepten zijn hoofdzakelijk van logistieke aard. Zo is er DigiPro, een digitaal inmeetsysteem voor de sparing die er is voor binnendeuren, het kozijncontour. Dat meten doen we per kozijnsparing op de bouwplaats. Vervolgens produceren we in onze fabriek CAD-CAM gestuurd precies op maat, dus kozijnvolgend. Daardoor hoeft er op de bouwplaats niet meer geschaafd te worden en is er ook geen materiaalverlies. Omdat we alles in huis produceren, zijn er weinig transportbewegingen. Dit in tegenstelling tot productiemethoden waarbij derden ‘rompdeuren’ op maat maken, voordat levering aan de bouw plaatsvindt. Wij proberen transportbewegingen te minimaliseren én te optimaliseren. En, de goede materialen op het juiste moment op de bouwplaats te krijgen.”

Welk ander serviceconcept biedt ook duurzaamheidsvoordelen?

“Dat is Logicon, waarbij we een container met de door ons vervaardigde producten met alle hang- en sluitwerk aanleveren op loopafstand van de plek waar deze verwerkt worden. De hoeveelheid die we leveren, is afgestemd op de werkwijze binnen het project. Zo voorkomen we onnodig transport. Ook verpakken we zo min mogelijk, wat kan door de levering in onze geconditioneerde containers. Verpakkingsmaterialen voor kleine onderdelen nemen we terug en scheiden we op onze locatie.”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c225
'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

Op de Klimaattop GO 2024 vindt een gezamenlijke zoektocht plaats. Naar nieuw beleid en ambities om klimaatdoelstellingen in te vullen en naar partijen die uit de ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

c21 c225
Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie Arnhem

Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie ...

Arnhem gaat bij het aanleggen of herinrichten van wegen zoveel mogelijk elektrisch materieel inzetten. Dat zorgt voor schonere lucht in de stad en is ook veel stiller ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen voor architecten

Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen ...

Esthetiek en duurzaamheid combineren in projecten is een uitdaging. Net zoals het toevoegen van karakter aan gebouwen, als circulair bouwen in ontwikkelingen centraal ...

Lees verder

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up