Martien Das over stedelijke ontwikkeling en mobiliteit: “Stad durft te sturen!”

timer2 min
Martien Das over stedelijke ontwikkeling en mobiliteit: “Stad durft te sturen!”

De deelauto-fluisteraar, zo wordt Martien Das ook wel genoemd. Het behoeft geen toelichting dat deze adviseur duurzame mobiliteit bij Rijkswaterstaat vol wil inzetten op delen. Op het seminar Passende Parkeernormen, 12 december 2019 op de Erasmus Universiteit, is Das een van de keynotesprekers. Nu alvast een voorproefje van haar betoog.

“Een eerlijke verdeling van de stedelijk ruimte is van groot belang”, geeft Das aan. Daarom vindt ze het belangrijk dat meer budget wordt besteed aan het geven van ruimte aan actieve mobiliteit in de stad. “Veilig en prettig lopen, fietsen, het verzorgen van een goede first and last mile rondom openbaar vervoer zijn cruciaal.” En dat houdt dus in dat er minder ruimte voor parkeren van de (privé-)auto kan zijn.

Ruimte
“We moeten de belangen van niet-autobezitters beter in beeld krijgen en hen beter bedienen”, zegt de adviseur. En dat is soms een lastig klus. “Want een beleidsmaker of bestuurder is vaak zelf autobezitter. Anders denken, vaste patronen loslaten is moeilijk en kost tijd.” Das ziet wel kansen: “Autodelen in plaats van (tweede) autobezit kan een deel van de oplossing vormen. Het scheelt ruimte.” De komende 10 tot 15 jaar komt er een miljoen mensen bij volgens recente scenario’s van het Planbureau voor de Leefomgeving en het Centraal Bureau voor de Statistiek. “Waarvan de meeste in de steden zullen wonen”, merkt Das op. “Als het autobezit per inwoner ongeveer gelijk blijft, dan betekent dat dat er enorm veel extra auto’s in die steden komen. Kan en wil je daar ruimte voor maken? Of ga je met een mix aan maatregelen kijken of het autobezit-per-inwoner wat omlaag kan?”

Martien Das over stedelijke ontwikkeling en mobiliteit: “Stad durft te sturen!”

Auto-pesten
Wat is er voor nodig om de switch naar autodelen te kunnen maken? “Een duidelijke visie moet ontwikkeld worden op wat voor stad of wijk je wilt zijn. Dat houdt in dat beleidsmakers niet moeten proberen zo goed mogelijk te voorspellen wat er de komende 10 jaar gaat gebeuren, maar dat men meer moet sturen op wat je wilt dat er gebeurt met de mobiliteit in de stad. Stad durf te sturen! Wees niet zo bang voor het verwijt ‘auto pesten’. Als je de auto níet pest, pest je indirect een andere modaliteit zoals lopen, fietsen of openbaar vervoer”, betuigt Das. “Het is mooi dat steden zoals Utrecht en Amsterdam de kwaliteit van de stad vergroten door systematisch te werken aan verbeteringen voor lopen en fietsen.”

Seminar Passende Parkeernormen
Das is een van de keynotesprekers op het seminar Passende Parkeernormen dat op 12 december wordt georganiseerd bij de Erasmus universiteit in Rotterdam. De aftrap van dit seminar wordt verzorgd door de Rijksadviseur voor de fysieke leefomgeving Daan Zandbelt.

Waarom zij bedraagt aan dit seminar? “Ruimte in de stad wordt een steeds grotere uitdaging. Ik wil graag dat men begrijpt dat bouwen met een te hoge parkeernorm net zo goed is een risico is voor de stad of wijk als het bouwen met een te lage norm. “
Meer informatie over het seminar vind je op www.passendeparkeernormen.nl

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

c21 c225
Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie Arnhem

Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie ...

Arnhem gaat bij het aanleggen of herinrichten van wegen zoveel mogelijk elektrisch materieel inzetten. Dat zorgt voor schonere lucht in de stad en is ook veel stiller ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen voor architecten

Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen ...

Esthetiek en duurzaamheid combineren in projecten is een uitdaging. Net zoals het toevoegen van karakter aan gebouwen, als circulair bouwen in ontwikkelingen centraal ...

Lees verder

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up