Dag van de Bouw 2016: C2C, duurzaam beheer en meer
De Dag van de Bouw stelt dit jaar 170 bouwprojecten open, waarbij steeds meer projecten een duurzame invalshoek hebben. Op zaterdag 4 juni is het mogelijk om het werk te bewonderen, maar achter de coulissen heeft vóór de uitvoering veel plan- en denkwerk plaatsgevonden. In dit artikel staan een aantal partijen centraal die onder andere zijn betrokken bij het voortraject.
Abonneer je op ons Youtube-kanaal:
"Een van de grootste infrastructurele uitdagingen in Nederland is het onderhoud en uitbreiden van het dijkennetwerk", zegt Henry Hoekman van Profextru. "Grofweg 2.000 kilometer Nederlandse dijk voldoet niet meer aan de eisen. Dijkverbreding is in onze dichtbevolkte gebieden niet altijd een reële optie en de stalen en betonnen kwelschermen die tot nu toe als alternatief gebruikt worden, zijn duur en kunnen alleen worden ingebracht met zwaar materieel. Vanuit de overtuiging dat complexe problemen vragen om duurzame innovaties, heeft Profextru kunststof kwelschermen van gerecycled PVC gerealiseerd. Met deze innovatieve en duurzame oplossingen voor het dijkenprobleem kunnen veel mensen langs de Nederlandse dijken blijven wonen zonder verhoogd risico op natte voeten", aldus Hoekman over de toekomstbestendige invulling van deze opgave.
Faalkosten reduceren
“Faalkosten zijn een omvangrijk probleem in de bouw, een sector die zich kenmerkt door kapitaal- en arbeidsintensieve projecten", vertelt Yuri Ramdhani van CTB xRM. Alleen al de 170 bouwprojecten die zijn opengesteld voor de Dag van de Bouw zijn goed voor duizenden actieve kenniswerkers en professionals en miljarden euro’s aan materiaal. Een fout op de tekentafel of in het samenwerkingsproces kan leiden tot enorme verspilling en financiële verliezen. Uit onderzoek van CTB xRM, softwaredienstverlener met focus op de sectoren bouw, techniek en maritieme industrie, blijkt dat 54 procent van de bedrijven niet tevreden is met hun projectrendement. Met een documentmanagementsysteem kunnen technische bedrijven projectinformatie en werkprocessen beheren, kennisdeling en samenwerking verbeteren en het risico op fouten verkleinen", weet Ramdhani.
Yuri Ramdhani
Cradle-to-Cradle tot in detail
"Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel", vertelt Arthur de Ruiter, AMI. "We zien dat veel projectontwikkelaars zich inzetten om hun nieuwste bouwwerken zo duurzaam mogelijk te ontwikkelen. Vaak worden daarvoor de meest innovatieve snufjes ontwikkeld, maar staat men niet altijd stil dat bij zoiets fundamenteels als een deurkruk ook een duurzaamheidsslag gemaakt kan worden. Ga maar eens na hoeveel deuren er in een nieuw bedrijfspand zitten. Deze dienen allemaal voorzien te worden van kwalitatief deurbeslag. Wij kunnen, als eerste producent ter wereld, cradle-to-cradle gecertificeerd bouwbeslag leveren. Dat helpt projectontwikkelaars om hun cradle-to-cradle bouwproject echt tot in detail uit te rollen en daar zijn we uiteraard trots op", laat De Ruiter weten. Lees meer over de wereldprimeur voor de leverancier van aluminium bouwbeslag in een eerder gepubliceerd artikel.
Arthur de Ruiter
Emil van Hoffen, ROVC Technische opleidingen
“Nieuwe gebouwen moeten aan strikte duurzaamheidsrichtlijnen voldoen", vertelt Emil van Hoffen van ROVC Technische opleidingen. "Dit betekent dat er ook slimme technische installaties, zoals gebouwbeheersystemen (GBS) worden geïnstalleerd. In de praktijk blijkt echter dat de doelstellingen na oplevering vaak niet worden behaald. Installateurs hebben specialistische GBS-kennis nodig om deze optimaal te laten werken en daar schort het nog aan. Het gevolg is dat GBS deels uitgeschakeld worden, waardoor de slimme koppeling van verschillende installaties wegvallen en niet langer conform de duurzaamheidseisen functioneren. Om de duurzame levenscyclus van GBS te garanderen, is het essentieel om niet alleen tijdens het ontwerp en de bouw zelf goede kennis in huis te halen, maar deze te borgen tijdens de gehele levenscyclus door bijvoorbeeld specialistische cursussen te volgen. Kortom, stel niet alleen duurzaam bouwen, maar ook het onderhoud centraal in het voortraject.”
Emil van Hoffen