Wakker worden met... Wim Koster

Wakker worden met... Wim Koster

Na een zomerstop gaan we dit najaar verder met onze onlinerubriek ‘Wakker worden met…' Iedere woensdagochtend een interview met een topman of -vrouw uit de bouw en vastgoed. Vandaag vindt de aftrap plaats met Wim Koster van Kone.

Kone is een leidende onderneming in de liften- en roltrappenindustrie. En dat al meer dan 100 jaar. Niet alleen wil men met innovatieve producten en diensten de best mogelijke ‘People Flow Experience’ leveren, ook zet Kone in op duurzaamheid. De term Eco-efficiëntie staat daarbij centraal. Wat dat inhoudt, licht algemeen directeur Wim Koster graag toe.

 

Wat opvalt op de website van Kone is de grote aandacht om secuur te informeren over milieukwaliteit. Zit dat in de genen van het bedrijf?

“Dat is eigenlijk al heel lang het geval. Wij zijn een Fins beursgenoteerd familiebedrijf met 37.500 medewerkers in meer dan 50 landen. Finnen zijn goeie engineers en dat verklaart wellicht ook waarom we gedetailleerde informatie ook graag op een mooie manier willen aanbieden. Als bedrijf letten we ook sterk op onze footprint. We drukken steeds minder documenten af op papier en al onze monteurs werken met tablets, dus papierloos.”

Was Kone altijd al actief met energiezuinige oplossingen?

“Ik werk hier 15 jaar en ben begonnen als verkoopleider. Mijn klanten waren destijds de aannemers die liften inkopen. Als ik hen dan meldde dat Kone de meest energiezuinige liften levert, keken ze me altijd wat meewarig aan. Het hield ze niet bezig, want de kosten voor het gebruik van de lift zaten bij de eigenaar of gebruiker van een pand. En als ik toen bij een adviseur aan tafel kwam, dan zeiden die dat ze bij airco en verwarming veel meer besparingen konden vinden. Dat was toen de sfeer waarin we werkten met onze energiezuinige liften. Als je vandaag de dag sowieso nog aan diezelfde tafel wilt komen, moet je de vraag al vooraf beantwoord hebben hoe energiezuinig je bent en of je bij kan dragen aan het zuiniger maken van een gebouw. Daar hebben we dan ook erg op ingezet: vergeleken met liftmachines die wij produceerden in 2007, heeft de laatste generatie die we hebben geïntroduceerd het energieverbruik met 70% verminderd.”

Dus ook Kone liften zijn nog zuiniger geworden in de loop der jaren. Hoe bereik je dat?

“Bij liften kan dat op verschillende manieren, onder meer door het toepassen van ledverlichting. Daarnaast kan je een lift zo intelligent maken dat het licht uitgaat als deze niet in gebruik is. Verder bepaalt het gebruik veel: in een wooncomplex is het gebruik minder frequent dan in een kantoor of instelling. Ook is het mogelijk bij een bepaalde belasting energie op te wekken. Gaan veel mensen naar beneden met de lift, dan kan de motor als dynamo werken en energie terugleveren aan het net. Een derde factor is de besturing van de liften. Bepaalde componenten zijn uit te schakelen als de lift niet wordt gebruikt. Daarin zit veel ontwikkeling om ervoor te zorgen dat activering – licht aan, deur open – in heel korte tijd gebeurt. Zo voorkom je dat mensen denken dat een lift niet werkt.”

In Kone’s 3 wegen naar milieukwaliteit komt ook onderhoud aan bod. Hoe is dat duurzaam te doen?

"De onderhoudsvraag hangt sterk van het gebruik af. Voor een lift in een woongebouw van 2 verdiepingen die incidenteel gebruikt wordt, is dat iets anders dan een lift of roltrap in bijvoorbeeld de Amsterdam Arena. Dat vraagt om verschillende manieren van onderhoud en zo kun je efficiënt besparen op kilometers en materialen. Daarnaast doen wij een deel van dat onderhoud op afstand door het uitlezen van de signalen die in onze liften geplaatste sensoren geven. Als bijvoorbeeld bij een lift de deuren repeterend open en dicht gaan, komt meestal door vuil in de geleiderail in de vloer van de lift. Een monteur kan dan in actie komen, voordat het werkelijk een probleem wordt.”

Ik lees ook dat waar mogelijk sprake is van deelvervanging zodat bruikbare componenten worden behouden. Wat betekent dat in de praktijk?

“Per jaar worden 2.500 à 3.000 liften gebouwd in Nederland. Er zijn ongeveer 92.000 in gebruik. Die zijn van verschillende jaartallen. Deels een bestaand product vervangen levert vaak grote besparingen in materialen op. Als ik dat vertaal naar een functionele benadering: in een flat uit 1965 zit bijna zeker een hydraulische lift. Die lift vreet energie, want hydrauliek voor een lift is een enorme energiegebruiker. Kijk je de geleiders voor de lift, dan zit daar de slijtage meestal niet. Dus vervang je de aandrijving, de besturing en de aggregaten door een tractiemachine. Dan is zo'n lift energiezuiniger en veiliger.”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

Categorie 1 producten van ABB zijn nu opgenomen in de Nationale Milieu Database (NMD). De nadruk in deze eerste fase ligt op bekende installatiedozen van ABB zoals ...

Lees verder

c21 c40 c225
'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

Op de Klimaattop GO 2024 vindt een gezamenlijke zoektocht plaats. Naar nieuw beleid en ambities om klimaatdoelstellingen in te vullen en naar partijen die uit de ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 
mrt20

Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 

Extern evenement Ontdek de toekomst van duurzame innovaties voor de gebouwde omgeving tijdens de CFP Innovatiedag! Kom op 20 maart langs bij CFP Green Buildings voor een inspirerende ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 
sep05

Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 

Extern evenement Dit belooft een bijzondere editie te worden: de 20e editie van de Green Buildings Regatta! Deze zeilrace is een mooie kans om de banden met klanten of collega’s ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up