Randvoorwaarden essentieel voor goed leerklimaat
De randvoorwaarden zoals voldoende licht, een goed gebouw en gezond voedsel zijn essentieel voor het creëren van een ideale leeromgeving. Dat bleek tijdens een ronde tafelgesprek dat School Inside, het online inspiratie- en kennisplatform voor het creëren van de ideale leeromgeving in het onderwijs, organiseerde op het Insula College in Dordrecht.
Tijdens het gesprek pleitte Heleen Schuit van het Voedingscentrum onder andere voor het verbannen van snoepautomaten van scholen en het invoeren van gezonde broodjes. Architect Paul de Ruiter wees erop dat voldoende buitenlicht zorgt voor een 10 tot 20 procent betere leerprestatie. Woonbioloog Richard Bruijne riep de scholen op om zelf in actie te komen tegen het slechte leerklimaat.
Rondetafel
Onder leiding van Sibo Arbeek, hoofdredacteur van het blad Schooldomein, bespraken Paul de Ruiter (Architectenbureau Paul de Ruiter), Heleen Schuit (Voedingscentrum), Michiel Kulik (initiatiefnemer Happy Healthy School), Eddine Sarroukh (lichtexpert van Philips), Theo van den Burger (Algemene Vereniging van Schoolleiders), Froukje van Dijken (BBA Binnenmilieu) en Richard Bruijne (woonbioloog) de voorwaarden waaraan een goede leeromgeving moet voldoen.
Aan bod kwamen onderwerpen als architectuur, inrichting, onderhoud, beheer, binnenklimaat, omgang, sociaal klimaat en gezondheid. Na afloop werd het Insula College dat in 2008 de Omgevingsprijs won (onderdeel van de Scholenbouwprijs) ook nog bezichtigd onder leiding van architect Roel Bosch (DKV Architecten) en werd er gepraat met de leerlingen over hun ervaringen.
Het gesprek werd georganiseerd door School Inside (http://www.schoolinside.nl/), een site die actuele informatie, visie en praktische oplossingen biedt op het gebied van inrichting, luchtkwaliteit, gezondheid, voeding, duurzaamheid, bouw, veiligheid en onderhoud van scholen.
Doel is de realisatie van een prettiger leer- en leefklimaat voor leerlingen, studenten en docenten. School Inside richt zich op beslissers en beïnvloeders in de ontwikkelings-, realisatie-, explotatie- en renovatiefase van het onderwijsgebouw; van architect tot adviseur, van onderwijsambtenaar tot docent en van schoolbestuurder tot facilitair manager.