Klimaatbeleid decentrale overheden: deel 3

Klimaatbeleid decentrale overheden: deel 3

Decentrale overheden spelen een cruciale rol in het bereiken van de Europese klimaatdoelstellingen. Uit onderzoek van Brink Groep blijkt echter dat de meerderheid van de gemeenten de Europese ambities in het eigen beleid niet vertaalt naar concrete lange termijn doelstellingen. In het derde en laatste artikel van dit drieluik komen de conclusies van het onderzoek aan bod.

 

In onderstaande figuur is voor elke provincie weergegeven welk percentage van de gemeenten een concrete lange termijn klimaatdoelstelling heeft. Hieruit blijkt dat met name de provincies met een concrete doelstelling relatief veel gemeenten hebben met een concrete ambitie. De provincies Flevoland en Zuid-Holland hebben met respectievelijk 83% en 70% de meeste gemeenten met een concrete doelstelling. Ook geldt dat alle provincies zonder concrete doelstelling relatief weinig gemeenten hebben met een concrete ambitie. De provincies Groningen en Zeeland hebben bijvoorbeeld relatief weinig gemeente met een concrete doelstelling, hoewel ze goed scoren op de actuele klimaatprestaties. Dit komt mogelijk doordat deze provincies zelf ook geen concrete lange termijn doelstelling hebben vastgesteld. Provincies lijken dus met hun eigen ambities invloed te hebben op het beleid van haar gemeenten.

Figuur 4: Ambities provincies en gemeenten; bekijk de afbeelding op volledige grootte

Daarnaast is het opmerkelijk dat in de provincie Limburg maar circa 24% van de gemeenten een concrete doelstelling heeft. De provincie heeft namelijk in haar eigen beleid de Europese 20-20-20 doelstellingen overgenomen. Dit beleid wordt door haar gemeenten dus vooralsnog niet overgenomen.

Conclusies

Duurzaamheid staat hoog op de politieke agenda van decentrale overheden. Alle provincies en bijna 95% van de gemeenten hebben het thema duurzaamheid opgenomen in hun coalitieakkoord. Uit onderzoek blijkt echter dat provincies en gemeenten de Europese en nationale klimaatdoelstellingen in hun eigen beleid niet altijd vertalen naar concrete lange termijn doelstellingen.

Van de gemeenten heeft slechts 44% een concrete langere termijn doelstelling vastgesteld. Hiervan hebben de meeste gemeenten wel een hoog ambitieniveau en streven zij naar energie-, klimaat- of CO2-neutraliteit. Maar de meerderheid van de gemeenten heeft geen concrete doelstelling. In hun klimaatbeleid zijn meestal kwalitatieve ambities opgenomen die meer toezien op de rol van de overheid. Het zijn de kleinere gemeenten die doorgaans geen concrete doelstelling hebben.

Koplopers

De grotere gemeenten lopen duidelijk voorop: ze stellen vaker een concrete doelstelling en hebben doorgaans een hoger ambitieniveau dan kleinere gemeenten. De omvang van de gemeenten en daarmee beschikbare middelen spelen een belangrijke rol. De huidige klimaatprestaties blijken minder van invloed zijn. Minder duurzame gemeenten hebben namelijk geen significant lagere ambities.

De Europese doelstellingen worden door provincies in het eigen beleid vaker vertaald naar concrete lange termijn doelstellingen. Van de provincies heeft 75% een concrete doelstelling. Flevoland heeft hierbij als meest duurzame provincie ook de meest ambitieuze ambitie om in 2020 energieneutraal te zijn. Er blijkt een verband te bestaan tussen de ambities van een provincie en die van haar gemeenten. In provincies met een concrete doelstelling is het percentage van de gemeenten met een concrete ambitie duidelijk hoger dan in provincies zonder concrete doelstelling. Hierdoor is het aannemelijk dat provincies met hun eigen ambities invloed hebben op het beleid van haar gemeenten.

Decentrale overheden spelen een cruciale rol in het bereiken van de Europese en nationale klimaatdoelstellingen. De recentelijk nieuw gevormde gemeentelijke coalities staan daarom voor de uitdaging hun klimaatbeleid aan te scherpen en te vertalen naar een concreet uitvoeringsprogramma. Daarbij is het belangrijk dat kleine gemeenten op regionaal niveau meer gaan samenwerken met andere gemeenten om de beschikbare middelen en kennis te bundelen. Ook de provincies vervullen in dit proces vanuit hun voorbeeldfunctie een belangrijke stimulerende rol.

Dit is het derde en laatste artikel in een reeks geschreven door Vincent Nowee van Brink Groep. Het eerste en tweede artikel leest u na op onze website.

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Morgen is het zover: de Klimaattop GO 2024!

Morgen is het zover: de Klimaattop GO 2024!

Over één dag is het zover: de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2024. Als voorbereiding op de tweedaagse conferentie bracht Duurzaam Gebouwd het rapport ...

Lees verder

c21 c225
Van netcongestie naar energiezekerheid

Van netcongestie naar energiezekerheid

Het webinar ‘Van netcongestie naar energiezekerheid’ op dinsdag 26 november om 11 uur leert je alles over de kansen die de energietransitie biedt, mits ...

Lees verder

c21 c225
Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing netcongestie

Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing ...

Op het Zeeuwse Tholen is op maandag 10 juni onder grote belangstelling de eerste energy hub (e-hub) in Nederland in gebruik genomen. In deze e-hub kunnen bedrijven ...

Lees verder

c21 c225
Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop GO 2024

Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop ...

De waarde van kennisdeling wordt nog wel eens onderschat, zeker als we kijken naar het invullen van de Klimaatdoelstellingen. Door te innoveren, pionieren en lef ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237 c243
Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we nu al hebben 

Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we ...

Ze is al bijna een decennium Duurzaam Gebouwd-expert, deelt kennis tijdens rondetafelgesprekken én is een veelgevraagd spreker voor het podium. Ook laat ...

Lees verder

c21 c41 c225
Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming gebouwde omgeving

Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming ...

In aanloop naar de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2024 lanceert platform Duurzaam Gebouwd maandag 4 november het rapport Op weg naar CO2-neutraal. Het rapport benadrukt ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing CO2-arm beton

Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing ...

Lizzy Butink heeft als manager Duurzaamheid binnen Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed BV de afgelopen tijd flink geknokt om de Net Zero-strategie hoog op ...

Lees verder

c21 c225
Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Om hem Mr. Duurzaamheid te noemen, gaat wellicht net een stapje te ver, maar al ver voordat duurzaamheid een begrip was, was dit voor Paul van Bergen, directeur ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Met de klimaatdoelstellingen en forse ambities voor verduurzaming van ons kikkerlandje in het achterhoofd, is kennisdeling onontbeerlijk. Dat houdt niet op bij ...

Lees verder

c21 c225
Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award '24 

Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award ...

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven deze week is de tweede Ruud van Berkel Award uitgereikt. De winnaar van dit jaar is SeaWood Materials: een 100 procent ...

Lees verder

c21 c225 c237
Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en onderhoudstrajecten

Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en ...

Wat zijn beweegredenen voor bedrijven om hun gebouwen duurzamer, meer circulair en gezond te maken? En hoe zorg je dat je maximale waarde levert in beheer- en onderhoudstrajecten? ...

Lees verder

c21 c225
Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen groeit door

Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen ...

Het aantal organisaties dat zich aansluit bij het platform Toekomstbestendig Bouwen blijft groeien. Het convenant werd tijdens het congres Toekomstbestendig Bouwen ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up