Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 4: Product levensduur
In deze reeks wordt het begrip duurzaamheid ontrafeld. Duurzaamheid is opgebouwd uit 4 pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. In de voorgaande artikelen heeft u al kunnen lezen over de eerste twee pijlers van duurzaamheid. Vandaag zullen we inzoomen op de derde pijler: de product levensduur.
De product levensduur is momenteel de belangrijkste pijler van duurzaamheid in de bouwsector. Onder product levensduur wordt verstaan dat een product lang meegaat en weinig onderhoud vergt. Wanneer een product lang meegaat hoeft het minder vaak te worden vervangen, wat gunstig is voor de belasting van het milieu, maar uiteraard ook voor de belasting van de portemonnee. Dit is dan ook waarschijnlijk één van de redenen waarom deze pijler zo belangrijk is; de voordelen van een lange levensduur zijn goed te communiceren naar de eindgebruiker, waardoor het gemakkelijker is deze over te halen om te kiezen voor de duurzame oplossing. In uw communicatie omtrent duurzaamheid is het momenteel dus belangrijk een focus te leggen op de product levensduur. Wellicht dat het relatieve belang van deze pijler de komende jaren zal afnemen, onder andere onder invloed van het toenemende belang van de pijlers energie management en bron- en afvalmanagement, maar de product levensduur zal de komende jaren absoluut een belangrijke rol blijven spelen.
In de voorgaande artikelen is besproken dat het belang van iedere pijler enigszins kan verschillen per productgroep. Zo werd in het derde artikel al geconcludeerd dat de pijler product levensduur voor vloerbedekking een veel grotere rol speelt dan voor bijvoorbeeld constructieve vloeren en binnenwanden. Door te achterhalen wat het belang is van de verschillende pijlers van duurzaamheid kunt u in uw communicatie beter inspelen op de doelgroep. Wanneer u communiceert dat uw product zeer goede energie prestaties heeft, maar uw doelgroep vindt een lange levensduur veel belangrijker, dan is het wellicht verstandig om hier meer op te focussen. Zeker wanneer uw concurrent dit wel communiceert. Dit leidt tot het tweede punt; het meten van uw prestaties en de prestaties van uw concurrenten op de verschillende pijlers. Door meer inzicht te krijgen in het beeld dat de doelgroep heeft van u en uw concurrenten op het gebied van duurzaamheid, kunt u beter inspelen op de kansen in de markt. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat uw doelgroep een verantwoorde winning van grondstoffen heel belangrijk vindt, maar dat geen enkele aanbieder in de markt deze positie duidelijk heeft geclaimd, dan biedt dit mogelijkheden om u te onderscheiden (mits u dit aspect op orde heeft natuurlijk).
Reeks
Dit artikel is het vierde artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Vrijdag zal om 13:30 uur het vijfde en laatste bericht verschijnen waarin er zal worden ingegaan op de vierde pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Bron- en afvalmanagement.
De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.