Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 4: Product levensduur

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 4: Product levensduur

In deze reeks wordt het begrip duurzaamheid ontrafeld. Duurzaamheid is opgebouwd uit 4 pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. In de voorgaande artikelen heeft u al kunnen lezen over de eerste twee pijlers van duurzaamheid. Vandaag zullen we inzoomen op de derde pijler: de product levensduur.

De product levensduur is momenteel de belangrijkste pijler van duurzaamheid in de bouwsector. Onder product levensduur wordt verstaan dat een product lang meegaat en weinig onderhoud vergt. Wanneer een product lang meegaat hoeft het minder vaak te worden vervangen, wat gunstig is voor de belasting van het milieu, maar uiteraard ook voor de belasting van de portemonnee. Dit is dan ook waarschijnlijk één van de redenen waarom deze pijler zo belangrijk is; de voordelen van een lange levensduur zijn goed te communiceren naar de eindgebruiker, waardoor het gemakkelijker is deze over te halen om te kiezen voor de duurzame oplossing. In uw communicatie omtrent duurzaamheid is het momenteel dus belangrijk een focus te leggen op de product levensduur. Wellicht dat het relatieve belang van deze pijler de komende jaren zal afnemen, onder andere onder invloed van het toenemende belang van de pijlers energie management en bron- en afvalmanagement, maar de product levensduur zal de komende jaren absoluut een belangrijke rol blijven spelen.

In de voorgaande artikelen is besproken dat het belang van iedere pijler enigszins kan verschillen per productgroep. Zo werd in het derde artikel al geconcludeerd dat de pijler product levensduur voor vloerbedekking een veel grotere rol speelt dan voor bijvoorbeeld constructieve vloeren en binnenwanden. Door te achterhalen wat het belang is van de verschillende pijlers van duurzaamheid kunt u in uw communicatie beter inspelen op de doelgroep. Wanneer u communiceert dat uw product zeer goede energie prestaties heeft, maar uw doelgroep vindt een lange levensduur veel belangrijker, dan is het wellicht verstandig om hier meer op te focussen. Zeker wanneer uw concurrent dit wel communiceert. Dit leidt tot het tweede punt; het meten van uw prestaties en de prestaties van uw concurrenten op de verschillende pijlers. Door meer inzicht te krijgen in het beeld dat de doelgroep heeft van u en uw concurrenten op het gebied van duurzaamheid, kunt u beter inspelen op de kansen in de markt. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat uw doelgroep een verantwoorde winning van grondstoffen heel belangrijk vindt, maar dat geen enkele aanbieder in de markt deze positie duidelijk heeft geclaimd, dan biedt dit mogelijkheden om u te onderscheiden (mits u dit aspect op orde heeft natuurlijk).

 

Reeks
Dit artikel is het vierde artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Vrijdag zal om 13:30 uur het vijfde en laatste bericht verschijnen waarin er zal worden ingegaan op de vierde pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Bron- en afvalmanagement.

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Om bij te dragen aan duurzamere en groenere gezondheidssector ondertekende Boehringer Ingelheim Nederland de Green Deal 3.0 Duurzame Zorg. De deal richt zich op ...

Lees verder

c21 c225
Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onafhankelijk onderzoek van IGG Bouweconomie, gevalideerd door Ingenii Bouwinnovatie, geeft duidelijkheid over welk type kozijnen over een langere periode de voordeligste ...

Lees verder

c21 c185 c225
Financiële incentives voor circulair bouwen

Financiële incentives voor circulair bouwen

Op 13 februari 2025 ontdek je de financiële incentives achter circulair bouwen en leer je over de financiële restwaarde, aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden. ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten voor verduurzamingstransitie

Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten ...

De tweedaagse masterclass ‘Verduurzaming & Transities Woningmarkt’ van Universiteit van Amsterdam (UvA) en Duurzaam Gebouwd geeft inzicht in de ...

Lees verder

c21 c225
Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Het begon allemaal met de droom om van een oude, vervallen en leegstaande fabriek een bruisend, innovatief onderwijscentrum te maken. Stichting Onderwijs Midden-Limburg ...

Lees verder

c21 c41 c225
Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten bloot

Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten ...

Het rapport Op weg naar CO2-neutraal is te downloaden en ligt op de mat. De publicatie benadrukt de urgentie van samenwerking tussen publieke en private partijen ...

Lees verder

c21 c225
Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Op de terugblikpagina van de Klimaattop GO 2024 vind je onder andere de download van het rapport ‘Op weg naar CO2-neutraal’ en verslagen van verschillende ...

Lees verder

c21 c40 c225
De best gelezen artikelen van 2024

De best gelezen artikelen van 2024

Benieuwd naar de artikelen die je dit jaar niet mocht missen? We stellen een top 5 voor je samen van de meest gelezen artikelen van 2024.

Lees verder

c21 c41 c225
Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag  

Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag ...

Onderzoek van Invest-NL en Energy Storage NL toont aan dat warmteopslag de kosten van geleverde warmte van € 0,70 tot € 3,20 per gigajoule verlaagt. Daarnaast ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

Duurzame kozijnen van fossielvrij PVC kunnen CO2 reduceren, volgens EU-normen vastgelegd en bewezen. In dit artikel lees je meer over het succesvol behalen van ...

Lees verder

c21 c225
Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en deals maken

Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en ...

De aftermovie van de Klimaattop GO 2024 laat je verschillende hoogtepunten zien van de tweedaagse conferentie. Bekijk de aftermovie in dit artikel.

Lees verder

c21 c225
State of the art fabriek voor grootschalige industriële projecten

State of the art fabriek voor grootschalige ...

Een volgende stap naar efficiënter en duurzamere productie. Dat wordt mogelijk door een overeenkomst tussen VBI en GOLDBECK Nederland, voor de bouw van de ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up