Richting geven aan duurzame ambities

Richting geven aan duurzame ambities

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de samenleving, zo ook bij de realisatie van schoolgebouwen, waar naast de gebruikelijk argumenten voor duurzaamheid ook het binnenklimaat, flexibiliteit en het educatieve element een belangrijke rol spelen. Een artikel van Lysette van Aarle.

Bij duurzaamheid spelen drie dimensies een rol: planet (milieu), people (mensen) en prosperity (welvaart); ook bekend als Triple P. Planet is doorgaans de dimensie die vanuit duurzaamheid de meeste aandacht krijgt. De andere twee dimensies zijn echter net zo belangrijk om een duurzaam gebouw te realiseren; er dient een evenwicht te zijn. Dit betekent dat er dus wel aandacht moet zijn voor het milieu, maar zaken als bijvoorbeeld kwaliteit en investeringskosten ook een belangrijk item zijn.

Om invulling te geven aan deze dimensies wordt er in veel gevallen direct gedacht in oplossingen. Er wordt bijvoorbeeld gekozen voor zonnecollectoren of duurzaam inkopen. Andere oplossingen kunnen hierdoor, al dan niet onterecht, buitengesloten worden.

Richting geven aan ambities
Voordat er in oplossingen wordt gedacht, moet worden bepaald welke richting partijen op willen. Het ambitieniveau moet worden vastgesteld, vertaald naar het project. Om richting te kunnen bepalen kunnen scenario’s worden opgesteld, waarbij ieder scenario een ambitieniveau beschrijft. Een ambitieniveau gaat in op alle drie de eerder genoemde dimensies welke op elkaar afgestemd worden.

Doordat bij de keuze van een scenario alle aspecten mee worden genomen zijn ook de financiële gevolgen inzichtelijk en kunnen partijen deze betrekken bij de keuze voor een scenario. De scenario’s beschrijven geen directe oplossingen, maar wat men wil bereiken indien er voor dat scenario gekozen wordt. Scenario’s kunnen nog worden verfijnd in de loop van het proces, echter dient het oorspronkelijke uitgangspunt niet uit het oog verloren te worden.

Wanneer het ambitieniveau is vastgesteld door partijen, en dus een richting is gekozen, kan worden gekeken op welke manier vorm gegeven kan worden aan de eisen. Door de ambities als richtlijn te nemen kan worden gezocht naar oplossingen welke passen bij het gebouw en de gebruikers. Op deze manier wordt duurzaamheid integraal onderdeel van het ontwerp- en realisatieproces, in plaats van een los element wat (later) ingevoegd moet worden.

Casus Brede School Hellevoetsluis
In de nieuwbouwwijk 'De Boomgaard' in Hellevoetsluis is een brede school beoogd. De gemeente heeft als ambitie gesteld om deze wijk duurzaam en energiezuinig te ontwikkelen. Onderdeel van de deze wijk is een brede school. De brede school behoort tot de eerste fase van de wijk en kan dus ook een belangrijke functie als voorbeeldproject vervullen richting projectontwikkelaars maar ook voor de vele (jonge) gebruikers die het gebouw zal krijgen. Dit zou reden kunnen zijn om te kiezen voor een hoger ambitieniveau dan gebruikelijk.

Voor deze casus zijn vier scenario’s ontwikkeld:
• Minimum variant: beschrijft de minimale eisen waaraan een gebouw dient te voldoen om gebouwd te mogen worden. Regelgeving vanuit het bouwbesluit is hierbij leidend.
• Gemeentelijk beleid: gemeentelijk ambities zijn de richtlijn (bijv. 20% lagere EPC, duurzaam inkopen). Er wordt niet alleen gekeken naar de investeringen op korte termijn maar ook naar besparingen op lange termijn.
• Gewenste variant: Hoger ambitieniveau dan gemeentelijke ambities. Gevolgen op de lange termijn zijn meer van belang en er is meer ruimte voor hogere investeringen. Er wordt gestreefd naar een kwalitatief hoog gebouw, zowel in gebruik als voor het milieu.
• Innovatieve variant: Gebaseerd op het cradle tot cradle principe, met daarbij veel aandacht voor de kwaliteit voor het gebouw. Er wordt een ideaalbeeld geschept waarbij wordt geaccepteerd dat investeringskosten ondergeschikt zijn.

Ambities zijn in de scenario’s vertaald naar eisen welke in het programma van eisen opgenomen kunnen worden. Het is nu aan de gemeente, maar ook de architect, adviseurs en gebruikers om een richting te bepalen en invulling te geven aan de ambities voor een duurzame leer- en leefomgeving.

De casus brede school in Hellevoetsluis is onderwerp geweest van de afstudeerscriptie van Lysette van Aarle, welke zij schreef ter afronding van de opleiding ‘Vastgoed en Makelaardij’ aan de Fontys Hogescholen. Inmiddels is zij werkzaam bij adviesbureau 3P Netwerkpartners.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

Categorie 1 producten van ABB zijn nu opgenomen in de Nationale Milieu Database (NMD). De nadruk in deze eerste fase ligt op bekende installatiedozen van ABB zoals ...

Lees verder

c21 c40 c225
'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

Op de Klimaattop GO 2024 vindt een gezamenlijke zoektocht plaats. Naar nieuw beleid en ambities om klimaatdoelstellingen in te vullen en naar partijen die uit de ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 
mrt20

Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 

Extern evenement Ontdek de toekomst van duurzame innovaties voor de gebouwde omgeving tijdens de CFP Innovatiedag! Kom op 20 maart langs bij CFP Green Buildings voor een inspirerende ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 
sep05

Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 

Extern evenement Dit belooft een bijzondere editie te worden: de 20e editie van de Green Buildings Regatta! Deze zeilrace is een mooie kans om de banden met klanten of collega’s ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

Reacties

Wat mij opvalt is dat er in het laatste scenario gekozen wordt voor het cradle to cradle principe. Dat staat haaks op het eerder beschreven principe dat er in een vroeg stadium moet worden gekeken naar ambitieniveau en niet naar oplossingen, cradle to cradle is een oplossing. Bij de vierde variant wordt er in een vroeg stadium voor een hoog ambitieniveau gekozen, er zijn dan naast cradle to cradle meer innovatieve oplossingen.

Mijn inziens is cradle to cradle geen oplossing maar een denkrichting. Hoe dit ingevuld wordt staat verder nog vrij. Er is nog geen keuze gemaakt om bepaalde materialen o.i.d. te gebruiken. Overigens is het geen gegeven dat het hoogste ambitieniveau als uitgangspunt cradle-to-cradle heeft. Andere uitgangspunten zijn uiteraard ook mogelijk.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up