‘Nu gaan we voor Breeam-NL In-Use Gebruik’
- Duurzame Energie & Energieopslag
- Artikel
Afgelopen donderdag 18 september ontving het hoofdkantoor van Unica Group in Hoevelaken het Breeam-NL-certificaat In-Use Asset en Beheer met beiden een score van 3 sterren. Voor Jan-Maarten Elias is dit nog niet voldoende. “Nu gaan we voor ‘In-Use Gebruik’."
De uitreiking van het Breeam-NL-certificaat vond afgelopen donderdag plaats, voor de top-100 van alle Unica-medewerkers. “We hadden dit natuurlijk ook op een groot podium kunnen doen, maar we hebben dit vooral gedaan om onze medewerkers kennis te laten maken met Breeam-NL In-Use”, legde Unica Ecopower-directeur Elias uit.
Rondleiding tijdens DGBW
De technische dienstverlener gebruikte wel de Dutch Green Building Week om zijn belangrijkste duurzame maatregelen te tonen. Dit gebeurde aan de hand van een rondleiding aan geïnteresseerden, waaronder Duurzaam Gebouwd. Zij kregen onder meer 300 zonnepanelen, het WKO-systeem en het Smart-systeem dat zorgt voor koeling, verwaming, ventilatie en elektra te zien.
Zo was Henk van Zuuk, technisch manager bij Unica Ecopower, erg enthousiast over de bronnen in de bodem (zie foto), die een belangrijke rol in het WKO-systeem speelt. “Dit is het hart van de installatie”, vertelde hij. “Het is een monobron en de pijpen gaan 27 meter diep.” Volgens hem werkte de installatie goed. “Het belangrijkst van allemaal is een zo groot mogelijke Delta T (temperatuurverschil tussen de koude en de warme bron, red.). Dat is hier mogelijk.”
Bewijs belangrijk in Breeam-NL-traject
Daarna legden Breeam-assessor Jan Roersen van W4You en Marleen Lubberdink van Unica uit hoe een bedrijf een In Use-certificaat voor zijn pand kan ontvangen. “Bij een Breeam-NL-certificaat draait het vooral om het verzamelen van bewijslast. Dat kan door foto’s te maken”, vertelde Roersen. “Daarbij heb ik de hulp gehad van Marleen en Henk van der Steege (technisch beheerder bij Unica, red). Marleen is een paar weken hiermee fulltime bezig zijn geweest. Het was vooral lastig om alle bewijslast, die versnipperd binnen Unica beschikbaar was, bij elkaar te halen. Dat is nu gedigitaliseerd.”
In het totaal duurde het volledige traject een halfjaar, inclusief de zomervakantie. “Het moet ook niet langer duren”, vond Roersen. “Zo blijft het actueel en blijven mensen enthousiast.”