Het kan anders: parkeernormen

timer3 min
Het kan anders: parkeernormen

In een blogreeks gaat Hans Hidden in op hoe het ‘anders kan’ in de ruimtelijke omgeving, waarin hij nadrukkelijk uitkomt op het realiseren woonwerkunits. Daarbij komen financiering en verkaveling aan bod en dit keer: parkeernormen.

Een Nederlandse gemeente staat het geheel vrij zelf parkeernormen te bepalen door middel van hun lokale democratie en autonomie. Zij eist via haar parkeernota, met de daarin vermelde parkeernormen, een bepaald aantal parkeerplaatsen per type unit. Vaak wordt de vraag gesteld of deze normen redelijk zijn. Zeker in combinatie met de eis om op privaat domein te gaan parkeren.
Die laatste eis komt vaker voor sinds de invoering van de nieuwe Wet Ruimtelijk Ordening en van de Grondexploitatiewet. Beiden werden in 2008 op elkaar afgestemd via toelichtingen op de vereiste exploitatieopzet. Mede door deze wetgevingen gingen gemeenten als projectontwikkelaar residueel rekenen met behulp van inzet van, vaak extern ingehuurde plan- en bouweconomen. Bij residueel rekent men terug van een totaalprijs, bijvoorbeeld de totale marktprijs, naar een kostenpost of kostenelement, bijvoorbeeld de grond.

Privaat domein

De conclusie is al snel getrokken: Bij nieuwbouw- en vernieuwbouwprojecten op uitleg- en inbreilocaties loont het voor de gemeente, met grondpositie, parkeren op privaat domein te eisen. Hierdoor kan het gemeentelijk grondbedrijf meer grond verkopen of verpachten. Veranderen we de parkeernormen, dan draaien we ook aan de knop (noodzakelijke) financiering van een woonwerkgebouw. Minder parkeren op privaat domein en meer parkeren op publiek domein verlaagt deze noodzakelijke financiering.
Parkeren op publiek domein wordt door de gemeente gefinancierd uit onder andere de WOZ-inkomsten. Niet uit de motorrijtuigenbelasting. Hier kan aan de knop parkeernormen worden gedraaid: de eis van parkeren op privaat domein kan worden verlegd naar parkeren op publiek domein en wel met financiering vanuit dat deel van de motorrijtuigenbelasting dat bij het ministerie van Financiën in de pot algemene middelen zit.

Het kan anders: parkeernormen

Autodelen

Naast deze verlegging zouden parkeernormen gebaseerd kunnen worden op de werkelijke behoefte aan parkeerduur per koppel woonunit-werkunit, mede gelet op het soort voertuig en het gemeenschappelijk gebruik daarvan. Vergeet niet het financiële belang hiervan: de kosten van een ondergrondse parkeerplaats in de Randstad bedragen al gauw 35.000 euro. Voor veel starters, die dat direct of indirect gaan financieren, is dat de financiële druppel die de 'leenemmer' doet overlopen. Gelukkig zijn er compacte voertuigen in de markt die, in dicht bebouwde omgevingen, gebruikswaarde hebben. Ze nemen minder parkeerruimte in beslag en kunnen eventueel gedeeld worden bij gebruik. (Ver-)bouw voor bepaalde doelgroepen met weinig autobezit verdient wellicht eigen parkeernormen en we zouden het parkeergebruik beter kunnen afstemmen op het aantal beschikbare parkeerplaatsen.

Elektrisch

De electrisch aangedreven auto past eigenlijk niet in dit verhaal. Opladen van de accu’s in deze, soms brede voertuigen vraagt om meer parkeerduur, oplaadpalen, meer electra-bekabeling en verhoogt daarmee de vraag naar vierkante meter parkeeroppervlak. Een out-of-the-box-oplossing is: publieke (half-)ondergrondse oplaadstations, mede gefinancierd vanuit de motorrijtuigenbelasting geheven op dit soort auto’s. Bovendien: milieuwinst kan in de stad sneller geboekt worden via uitgebreid, schoon, betaalbaar en betrouwbaar openbaar vervoer met veel haltes. Dit soort OV beperkt de vraag naar parkeerplaatsen.

Het kan anders: parkeernormenNoemenswaardig is tot slot de grastegel als bestrating voor bovengronds parkeren. Kiezen we voor deze tegel dan kiezen we voor: meer groen, betere drainage en voor minder opwarming van de stad in de (na-)zomer.
Door bovengenoemde veranderingen, mede in de parkeernormen, zullen de stichtingskosten van woonwerkgebouwen verlaagd kunnen worden. Dit is onderdeel van het herstelplan 'Het kan anders'.

Tekst: Hans Hidden (foto rechts)

Lees ook:
deel 1 - Het kan anders
deel 2 - Het kan anders: financiering
deel 4 - Het kan anders: verkavelen
deel 5 - Het kan anders: bestemmingsplannen
deel 6 - Het kan anders: kostendelersnorm

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243
Inzet voor kennisontwikkeling en duurzaamheid

Inzet voor kennisontwikkeling en duurzaamheid

Kennisdeling en innovatie binnen de bouw- en vastgoedsector zijn van vitaal belang, om tot een gezondere en duurzamere gebouwde omgeving te komen. Met een verlenging ...

Lees verder

c21 c122 c225 c243
Adaptieve gevel: alternatief voor isolatiemaatregelen?

Adaptieve gevel: alternatief voor isolatiemaatregelen?

Een gevel die in de wintermaanden zonnewarmte absorbeert en in de zomer zonlicht buitenhoudt. Dat is de essentie van een gezamenlijk, twee jaar durend project van ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Kostenefficiënt verwarmen met compacte installaties
mrt27

Kostenefficiënt verwarmen met compacte ...

Hoe combineer je efficiënte collectieve warmteoplossingen met individuele tapwaterregelingen in gestapelde bouw? Een seminar van STIEBEL ELTRON laat je in ...

Lees verder

c21 c140 c225 c243
Leveringsrisico’s kritieke grondstoffen onder de loep

Leveringsrisico’s kritieke grondstoffen ...

De leveringszekerheid voor onze industrie van kritieke grondstoffen en (half)producten is essentieel voor economie en welvaart. Maar een compleet overzicht van ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265 c301
Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Thema dit jaar is: Samen elektrificeren. ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243 c265
Flevoland koploper in warmtepompen

Flevoland koploper in warmtepompen

Flevoland staat aan de top in de energietransitie met 7,4% van de woningen verwarmd door warmtepompen, volledig zonder gas. Dit percentage ligt 72% boven het landelijk ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243 c301
Rapport netcongestie laat oplossingen zien

Rapport netcongestie laat oplossingen zien

Wat is netcongestie precies? Het rapport ‘Voor wat, hoort wat’ van ABN AMRO staat stil bij de belangrijkste veroorzakers van netcongestie, veranderingen ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Succesvolle energietransitie door toegankelijke verduurzaming 

Succesvolle energietransitie door toegankelijke ...

Twee vliegen in één klap. Als we de woonopgave invullen met duurzame verwarmingsoplossingen, dringen we de CO2-uitstoot terug én krijgen meer ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Onderzoek: de werkelijke besparing van hybride warmtepompen

Onderzoek: de werkelijke besparing van hybride ...

Tijdens het congres Hybride verwarmd werden definitieve resultaten van het Demonstratieproject Hybride Warmtepompen gepresenteerd. Het onderzoek analyseerde het ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243 c265
Achmea koopt oudere huurwoningen en verduurzaamt

Achmea koopt oudere huurwoningen en verduurzaamt

Als eerste financieel dienstverlener koopt Achmea oudere, slecht geïsoleerde huurwoningen, om deze te verduurzamen. Hiervoor investeert ze in eerste instantie ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Masterclass geeft fris perspectief op energietransitie

Masterclass geeft fris perspectief op energietransitie

Ben jij in een corporatie, gemeente of installatiebedrijf werkzaam en wil je het verschil maken in de energietransitie? Ontwikkel een fris perspectief en ontmoet ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten voor verduurzamingstransitie

Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten ...

De tweedaagse masterclass ‘Verduurzaming & Transities Woningmarkt’ van Universiteit van Amsterdam (UvA) en Duurzaam Gebouwd geeft inzicht in de ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up