Het kan anders: parkeernormen

timer3 min
Het kan anders: parkeernormen

In een blogreeks gaat Hans Hidden in op hoe het ‘anders kan’ in de ruimtelijke omgeving, waarin hij nadrukkelijk uitkomt op het realiseren woonwerkunits. Daarbij komen financiering en verkaveling aan bod en dit keer: parkeernormen.

Een Nederlandse gemeente staat het geheel vrij zelf parkeernormen te bepalen door middel van hun lokale democratie en autonomie. Zij eist via haar parkeernota, met de daarin vermelde parkeernormen, een bepaald aantal parkeerplaatsen per type unit. Vaak wordt de vraag gesteld of deze normen redelijk zijn. Zeker in combinatie met de eis om op privaat domein te gaan parkeren.
Die laatste eis komt vaker voor sinds de invoering van de nieuwe Wet Ruimtelijk Ordening en van de Grondexploitatiewet. Beiden werden in 2008 op elkaar afgestemd via toelichtingen op de vereiste exploitatieopzet. Mede door deze wetgevingen gingen gemeenten als projectontwikkelaar residueel rekenen met behulp van inzet van, vaak extern ingehuurde plan- en bouweconomen. Bij residueel rekent men terug van een totaalprijs, bijvoorbeeld de totale marktprijs, naar een kostenpost of kostenelement, bijvoorbeeld de grond.

Privaat domein

De conclusie is al snel getrokken: Bij nieuwbouw- en vernieuwbouwprojecten op uitleg- en inbreilocaties loont het voor de gemeente, met grondpositie, parkeren op privaat domein te eisen. Hierdoor kan het gemeentelijk grondbedrijf meer grond verkopen of verpachten. Veranderen we de parkeernormen, dan draaien we ook aan de knop (noodzakelijke) financiering van een woonwerkgebouw. Minder parkeren op privaat domein en meer parkeren op publiek domein verlaagt deze noodzakelijke financiering.
Parkeren op publiek domein wordt door de gemeente gefinancierd uit onder andere de WOZ-inkomsten. Niet uit de motorrijtuigenbelasting. Hier kan aan de knop parkeernormen worden gedraaid: de eis van parkeren op privaat domein kan worden verlegd naar parkeren op publiek domein en wel met financiering vanuit dat deel van de motorrijtuigenbelasting dat bij het ministerie van Financiën in de pot algemene middelen zit.

Het kan anders: parkeernormen

Autodelen

Naast deze verlegging zouden parkeernormen gebaseerd kunnen worden op de werkelijke behoefte aan parkeerduur per koppel woonunit-werkunit, mede gelet op het soort voertuig en het gemeenschappelijk gebruik daarvan. Vergeet niet het financiële belang hiervan: de kosten van een ondergrondse parkeerplaats in de Randstad bedragen al gauw 35.000 euro. Voor veel starters, die dat direct of indirect gaan financieren, is dat de financiële druppel die de 'leenemmer' doet overlopen. Gelukkig zijn er compacte voertuigen in de markt die, in dicht bebouwde omgevingen, gebruikswaarde hebben. Ze nemen minder parkeerruimte in beslag en kunnen eventueel gedeeld worden bij gebruik. (Ver-)bouw voor bepaalde doelgroepen met weinig autobezit verdient wellicht eigen parkeernormen en we zouden het parkeergebruik beter kunnen afstemmen op het aantal beschikbare parkeerplaatsen.

Elektrisch

De electrisch aangedreven auto past eigenlijk niet in dit verhaal. Opladen van de accu’s in deze, soms brede voertuigen vraagt om meer parkeerduur, oplaadpalen, meer electra-bekabeling en verhoogt daarmee de vraag naar vierkante meter parkeeroppervlak. Een out-of-the-box-oplossing is: publieke (half-)ondergrondse oplaadstations, mede gefinancierd vanuit de motorrijtuigenbelasting geheven op dit soort auto’s. Bovendien: milieuwinst kan in de stad sneller geboekt worden via uitgebreid, schoon, betaalbaar en betrouwbaar openbaar vervoer met veel haltes. Dit soort OV beperkt de vraag naar parkeerplaatsen.

Het kan anders: parkeernormenNoemenswaardig is tot slot de grastegel als bestrating voor bovengronds parkeren. Kiezen we voor deze tegel dan kiezen we voor: meer groen, betere drainage en voor minder opwarming van de stad in de (na-)zomer.
Door bovengenoemde veranderingen, mede in de parkeernormen, zullen de stichtingskosten van woonwerkgebouwen verlaagd kunnen worden. Dit is onderdeel van het herstelplan 'Het kan anders'.

Tekst: Hans Hidden (foto rechts)

Lees ook:
deel 1 - Het kan anders
deel 2 - Het kan anders: financiering
deel 4 - Het kan anders: verkavelen
deel 5 - Het kan anders: bestemmingsplannen
deel 6 - Het kan anders: kostendelersnorm

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c225 c243 c301
Handreiking voor gebiedsontwikkeling ondanks netcongestie

Handreiking voor gebiedsontwikkeling ondanks ...

Met de handreiking Netbewuste Gebiedsontwikkeling krijgen gemeenten, netbeheerders en ontwikkelaars een praktische leidraad met concrete handvaten om gebiedsontwikkeling ...

Lees verder

c21 c225 c243
De gebouwde omgeving elektrificeren kan nú al

De gebouwde omgeving elektrificeren kan nú ...

Als we samen optrekken, kunnen we de gebouwde omgeving nú al elektrificeren. Oók als we ons actuele hindernissen als netcongestie beseffen. De kansen ...

Lees verder

c21 c185 c225 c243
“Het kunststof kozijn is volwassen”

“Het kunststof kozijn is volwassen”

Als we één ding leren uit de resultaten van het ICER-rapport, dan is het wel dat de bouw- en vastgoedsector versnelling meer dan ooit nodig heeft. ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243 c244
Lagere milieu-impact en natuurlijke koudemiddelen

Lagere milieu-impact en natuurlijke koudemiddelen

Naar dit moment kijken we uit: de tweejaarlijkse reis naar de ISH in Frankfurt. Om het neusje van de zalm te ontdekken op het gebied van installatietechniek. En ...

Lees verder

c21 c26 c41 c243
WKO-systeem voor twee gebouwen in centrum Rotterdam

WKO-systeem voor twee gebouwen in centrum Rotterdam

Coolsingel 75 en 93. Twee locaties, die gelijktijdig een warmte- en koudeopslagsysteem (WKO) krijgen dankzij inspanningen van Eneco. Coolsingel 93 is het voormalige ...

Lees verder

c21 c40 c140 c225 c237 c243 c265
“Laat met innovaties brede vastgoedwaarde zien”

“Laat met innovaties brede vastgoedwaarde ...

Innovaties. Ze zijn ons belangrijkste wapen om de ambitieuze klimaatdoelstellingen in te vullen. Over de urgentie hoeven we het niet meer te hebben: daar zijn meer ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Met nieuw fonds Adrif oude huurwoningen verduurzamen

Met nieuw fonds Adrif oude huurwoningen verduurzamen

In Nederland staan zo’n 850.000 huurwoningen met energielabel D of lager, die een flinke verduurzamingsslag nodig hebben. Met het nieuwe impactfonds ‘Achmea ...

Lees verder

c21 c225 c243
“Deze aanscherping brengt ons dichterbij installateursbehoeften”

“Deze aanscherping brengt ons dichterbij ...

“Elk project een koud kunstje”. Dat is de pay-off van de opgefriste merkidentiteit van een groothandel op het gebied van koude- en klimaattechniek en ...

Lees verder

c21 c225 c243
Zo versnellen installatiebedrijven in de energietransitie

Zo versnellen installatiebedrijven in de energietransitie

“De energietransitie is niet te stoppen, zelfs al zijn de omstandigheden uitdagend”, laat Martha van den Hengel, Mensen Maken de Transitie, weten. “Ondanks ...

Lees verder

c21 c26 c40 c243 c277
Vitale toekomst Mariahoeve onder de loep

Vitale toekomst Mariahoeve onder de loep

Samen met bewoners, corporaties en wijkorganisaties heeft de gemeente Den Haag de afgelopen periode gesproken over de toekomst van Mariahoeve. De kansen, ideeën ...

Lees verder

c21 c225 c243
De toekomst van energielabels en verduurzaming

De toekomst van energielabels en verduurzaming

De impact van de EPBD IV, subsidies op verduurzamingsmaatregelen en toekomstige verplichtingen kwamen voorbij tijdens het event ‘Het Energielabel van de Toekomst’. ...

Lees verder

c21 c225 c243
Inzet voor kennisontwikkeling en duurzaamheid

Inzet voor kennisontwikkeling en duurzaamheid

Kennisdeling en innovatie binnen de bouw- en vastgoedsector zijn van vitaal belang, om tot een gezondere en duurzamere gebouwde omgeving te komen. Met een verlenging ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up