Sloop op luchthaven is voor 99% circulair

timer31 min
Sloop op luchthaven is voor 99% circulair

Op Schiphol resulteert een forse ambitie in de hoogwaardige circulaire inzet van liefst 99% van de materialen uit gesloopte panden. Van lampen en staal tot sanitair en betonpuin dat opnieuw op Schiphol wordt toegepast.

Het omvangrijke project betrof eind 2020 de circulaire sloop van drie kantoorpanden en drie grote vrachtgebouwen aan de Snipweg en Pelikaanweg. Hierbij wordt samengewerkt door Schiphol Groep, BAM Bouw en Techniek, Lek Sloopwerken en GBN Groep.
De sloop is onderdeel van de voltooiing van het dubbele-rijbaanstelsel (VDR). In dit project worden diverse bouwwerken en voorzieningen gesloopt of verplaatst. Tevens is de verplaatsing van Doorlaatpost 90 onderdeel van het VDR-project. In het nieuwe ontwerp is veel ruimte gemaakt voor hergebruikte materialen uit de te slopen gebouwen.

Demontage

Omdat de gebouwen vol bruikbare grondstoffen en producten zaten, is de sloop voorbereid als demontageproject. Er worden nieuwe bestemmingen voor de materialen gezocht, zodat deze grondstoffen in de keten blijven. Het resultaat is dat grondstoffen worden hergebruikt, producten langer meegaan en de CO2-uitstoot wordt verminderd.

Sloop op luchthaven is voor 99% circulair

Tom Blankendaal (BAM): “De gezamenlijke ambitie - 99% van de materialen hoogwaardig circulair inzetten - is zeer hoog en hebben we bereikt door actief samen te werken. In het ontwerp van de nieuwe doorlaatpost hebben we bijvoorbeeld staalconstructies, ramen, deuren, sanitair, keukens, LED verlichting en gevelbeplating een nieuwe plek gegeven. Ook wordt ruim 25.000 ton betonpuin hoogwaardig verwerkt in de nieuwe taxibanen, die nodig zijn voor de bouw van het VDR-project. Op deze manier houden we de materialen lokaal en vermijden we veel transport.”

De overige materialen uit de gebouwen hebben elders hun weg gevonden. Zo worden de fietsenstallingen opnieuw gebruikt, komen kozijnen in nieuwbouwpanden terecht en krijgen kabelgoten een tweede leven. Alle dakbedekking zal ook worden verwerkt en daarvan wordt asfalt gemaakt voor Rotterdam The Hague Airport. Harry Hofman (GBN Groep): “Bijna alle materialen van de gebouwen kunnen opnieuw circulair worden ingezet.”

Samenwerken

Sloop op luchthaven is voor 99% circulairDeze realisatie vergt natuurlijk een intensieve samenwerking tussen opdrachtgever en ervaren partners. Maarten Lek (Lek Sloopwerken): “Het is bikkelen en vooral veel van elkaar leren, om vervolgens in teamverband successen te gaan boeken. De sleutel ligt in het versterken van elkaars krachten. Dat hebben we in dit project gerealiseerd en bekronen we met de bouw van een prachtige circulaire doorlaatpost. In het ontwerp daarvan zijn de vrijkomende materialen leidend voor de materiaalkeuzes.”

Dubbele rijbanen

Rond de terminal van Schiphol ligt een cirkel van dubbele rijbanen die de stroom vertrekkende en aankomende vliegtuigen verwerken. De cirkel die ze vormen is echter niet volmaakt. Tussen de Kaag- en de Zwanenburgbaan moeten toestellen het doen met één rijbaan. Dat leidt op piekuren tot lange rijen wachtende vliegtuigen. Door ook dit laatste stukje te verdubbelen, verminderen files, wachttijden en complexe situaties voor de luchtverkeersleiding. Eric Lusthuis (Royal Schiphol Groep) besluit: “We geven in dit project concrete invulling aan onze duurzame ambities en met name aan onze zero waste-ambitie.”

Bron: persbericht GBN Groep

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c41 c185 c225
Duurzaam Gebouwd Werkbezoek bij woningcorporatie Wonion

Duurzaam Gebouwd Werkbezoek bij woningcorporatie ...

Op woensdag 21 mei staat het allereerste Duurzaam Gebouwd Werkbezoek op de rol, bij niemand minder dan woningcorporatie Wonion. Een selecte groep van bestuurders ...

Lees verder

c185 c223
Whitepaper: De voordelen van herbruikbare gevelstenen voor architecten

Whitepaper: De voordelen van herbruikbare gevelstenen ...

Hoe combineer je als architect esthetiek en duurzaamheid in je projecten? En hoe voeg je karakter toe als circulair bouwen centraal  staat in ...
c21 c40 c140 c185 c286
Duurzaam Gebouwd Talks: durf te dromen over circulair bouwen

Duurzaam Gebouwd Talks: durf te dromen over ...

Mis het niet! In deze aflevering van Duurzaam Gebouwd Talks draait het allemaal om versnellen in circulair bouwen. Noodzakelijk, want de resultaten van de ICER-rapportage ...

Lees verder

c21 c26 c41 c185 c237 c265
“Dit is een pioniersproject in duurzaamheid”

“Dit is een pioniersproject in duurzaamheid”

“Dit was een renovatieproject van de buitencategorie”, zegt Bas Woldman, Design & Build Manager bij SPIE Nederland. Hij stond mede aan de basis ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225 c265 c302
HNN, CSRD en QCi berekenen met GPR Materiaal

HNN, CSRD en QCi berekenen met GPR Materiaal

Sturen op korte termijn CO2-uitstoot? Rapportageplichtig voor CSRD? Rekenen aan circulariteit met Het Nieuwe Normaal (HNN)? Met GPR Materiaal kan het nu allemaal, ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225
Circulaire installaties: de juiste reden, de verkeerde argumentatie?

Circulaire installaties: de juiste reden, de ...

Circulair ontwerpen is altijd een goed idee. Minder primaire grondstoffen, langer meegaan van materialen en efficiënter gebruik van installaties zijn daarom ...

Lees verder

c21 c26 c40 c185 c237
Ons Stadsgezicht in Harderwijk

Ons Stadsgezicht in Harderwijk

In Harderwijk komen 193 nieuwe woningen in de wijk Waterfront. Het deelplan ‘Ons Stadsgezicht’ is ontwikkeld door Van Wijnen Projectontwikkeling en ...

Lees verder

c21 c185 c225
Kennisevent brengt wetenschap en praktijk samen

Kennisevent brengt wetenschap en praktijk samen

Een kennisevent laat de toekomst van duurzame en akoestische bouwoplossingen zien en brengt wetenschap en praktijk samen. Knauf organiseert de bijeenkomst, speciaal ...

Lees verder

c21 c185 c225
Financiële incentives voor circulair bouwen

Financiële incentives voor circulair bouwen

Op 13 februari 2025 ontdek je de financiële incentives achter circulair bouwen en leer je over de financiële restwaarde, aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden. ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up