Sloop op luchthaven is voor 99% circulair

timer31 min
Sloop op luchthaven is voor 99% circulair

Op Schiphol resulteert een forse ambitie in de hoogwaardige circulaire inzet van liefst 99% van de materialen uit gesloopte panden. Van lampen en staal tot sanitair en betonpuin dat opnieuw op Schiphol wordt toegepast.

Het omvangrijke project betrof eind 2020 de circulaire sloop van drie kantoorpanden en drie grote vrachtgebouwen aan de Snipweg en Pelikaanweg. Hierbij wordt samengewerkt door Schiphol Groep, BAM Bouw en Techniek, Lek Sloopwerken en GBN Groep.
De sloop is onderdeel van de voltooiing van het dubbele-rijbaanstelsel (VDR). In dit project worden diverse bouwwerken en voorzieningen gesloopt of verplaatst. Tevens is de verplaatsing van Doorlaatpost 90 onderdeel van het VDR-project. In het nieuwe ontwerp is veel ruimte gemaakt voor hergebruikte materialen uit de te slopen gebouwen.

Demontage

Omdat de gebouwen vol bruikbare grondstoffen en producten zaten, is de sloop voorbereid als demontageproject. Er worden nieuwe bestemmingen voor de materialen gezocht, zodat deze grondstoffen in de keten blijven. Het resultaat is dat grondstoffen worden hergebruikt, producten langer meegaan en de CO2-uitstoot wordt verminderd.

Sloop op luchthaven is voor 99% circulair

Tom Blankendaal (BAM): “De gezamenlijke ambitie - 99% van de materialen hoogwaardig circulair inzetten - is zeer hoog en hebben we bereikt door actief samen te werken. In het ontwerp van de nieuwe doorlaatpost hebben we bijvoorbeeld staalconstructies, ramen, deuren, sanitair, keukens, LED verlichting en gevelbeplating een nieuwe plek gegeven. Ook wordt ruim 25.000 ton betonpuin hoogwaardig verwerkt in de nieuwe taxibanen, die nodig zijn voor de bouw van het VDR-project. Op deze manier houden we de materialen lokaal en vermijden we veel transport.”

De overige materialen uit de gebouwen hebben elders hun weg gevonden. Zo worden de fietsenstallingen opnieuw gebruikt, komen kozijnen in nieuwbouwpanden terecht en krijgen kabelgoten een tweede leven. Alle dakbedekking zal ook worden verwerkt en daarvan wordt asfalt gemaakt voor Rotterdam The Hague Airport. Harry Hofman (GBN Groep): “Bijna alle materialen van de gebouwen kunnen opnieuw circulair worden ingezet.”

Samenwerken

Sloop op luchthaven is voor 99% circulairDeze realisatie vergt natuurlijk een intensieve samenwerking tussen opdrachtgever en ervaren partners. Maarten Lek (Lek Sloopwerken): “Het is bikkelen en vooral veel van elkaar leren, om vervolgens in teamverband successen te gaan boeken. De sleutel ligt in het versterken van elkaars krachten. Dat hebben we in dit project gerealiseerd en bekronen we met de bouw van een prachtige circulaire doorlaatpost. In het ontwerp daarvan zijn de vrijkomende materialen leidend voor de materiaalkeuzes.”

Dubbele rijbanen

Rond de terminal van Schiphol ligt een cirkel van dubbele rijbanen die de stroom vertrekkende en aankomende vliegtuigen verwerken. De cirkel die ze vormen is echter niet volmaakt. Tussen de Kaag- en de Zwanenburgbaan moeten toestellen het doen met één rijbaan. Dat leidt op piekuren tot lange rijen wachtende vliegtuigen. Door ook dit laatste stukje te verdubbelen, verminderen files, wachttijden en complexe situaties voor de luchtverkeersleiding. Eric Lusthuis (Royal Schiphol Groep) besluit: “We geven in dit project concrete invulling aan onze duurzame ambities en met name aan onze zero waste-ambitie.”

Bron: persbericht GBN Groep

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225
Financiële incentives voor circulair bouwen

Financiële incentives voor circulair bouwen

Op 13 februari 2025 ontdek je de financiële incentives achter circulair bouwen en leer je over de financiële restwaarde, aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden. ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c185 c223
Whitepaper: De voordelen van herbruikbare gevelstenen voor architecten

Whitepaper: De voordelen van herbruikbare gevelstenen ...

Hoe combineer je als architect esthetiek en duurzaamheid in je projecten? En hoe voeg je karakter toe als circulair bouwen centraal  staat in ...
c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237 c243
Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we nu al hebben 

Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we ...

Ze is al bijna een decennium Duurzaam Gebouwd-expert, deelt kennis tijdens rondetafelgesprekken én is een veelgevraagd spreker voor het podium. Ook laat ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237 c261
Het jaar van de waarheid

Het jaar van de waarheid

2050 is hét jaar. Dan moet de gebouwde omgeving klimaatneutraal, circulair én klimaatadaptief zijn. Terwijl onze sector anno 2024 vooral kijkt naar ...

Lees verder

c21 c185 c225
Opschaling nieuw leven voor oude gevelstenen

Opschaling nieuw leven voor oude gevelstenen

De bedrijven Rebrick en het Duitse Klinker Historika, gespcialiseerd in het aanbieden van herwonnen gevelstenen, slaan de handen ineen om op grotere schaal oude ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237
Kennisdelen over regeneratieve bouw

Kennisdelen over regeneratieve bouw

Inzichten en mogelijkheden voor vandaag, morgen en overmorgen voor circulaire en regeneratieve komen naar voren op een event bij Keukenconfessies in Eindhoven op ...

Lees verder

c21 c41 c143 c185 c225 c237 c243
De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine Duurzame Scholen

De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine ...

De onderwerpen CO2-reductie, energiebesparing en de toepassing van secundaire materialen zijn niet alleen prangend in de woningbouw. Integendeel: uit data-analyses ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225 c260
“Naar eenduidigheid in duurzaamheid”

“Naar eenduidigheid in duurzaamheid”

De verduurzamingsslag in de bouwsector vertraagt door een gebrek aan eenduidigheid en een gebrek aan een gedegen wetgeving. Op beide gebieden kan Het Nieuwe Normaal ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up