'Onzichtbare faalkosten omzetten in klantwaarde'

'Onzichtbare faalkosten omzetten in klantwaarde'

De bouw- en vastgoedbranche ziet faalkosten als een enorm obstakel, maar vindt het lastig om hierop goede grip te krijgen. Er is verschillende keren getracht de faalkosten in de branche te kwantificeren. “Faalkosten door ontwerp- of  onstructiefouten, staart- op staartkosten of gebrek aan integrale samenwerking zijn slechts de top van de ijsberg.”

Volgens Weijerseikhout-directeur Lars Weijers bestaan er ook niet-zichtbare faalkosten. “We zitten nu in een situatie in de bouw, waarin een bepaald gedachtegoed normaal is geworden. We praten over vernieuwing, maar bij elke nieuwe aanbesteding kiezen we er toch weer voor om in dezelfde gebaande processen te werken.”

Producten sluiten niet aan bij wensen

Hij ziet de behoeften van de markt in een hoog tempo veranderen. “Onze ervaring is dat producten vaak niet aansluiten bij de specifieke wensen van de klant. Gebrek aan samenwerking maakt dat we door de industrie en toeleveranciers beperkt worden in onze materiaalkeuze. We dienen genoegen te nemen met producten die meer waard zijn dan waar om is gevraagd.”

Dit betekent volgens Weijers ook dat de kosten dikwijls hoger liggen voor iets dat niet nodig is. “Onzichtbare faalkosten oftewel verspilling. Wij zien dat veel kansen onbenut blijven: voor onszelf, de opdrachtgever, maar ook voor de eindklant.”

Veranderende behoefte consumentenmarkt

Misschien spreken de voorbeelden uit andere branches, die wel over de klantwaarde nadenken, meer tot de verbeelding, zegt hij. “Zo spelen supermarkten en retailfabrikanten de laatste jaren goed in op de veranderende behoeften binnen de consumentenmarkt. Het aantal eenpersoonshuishoudens is sterk gegroeid. Door onder andere kleinere portieverpakkingen aan te bieden, weerspiegelt het supermarktassortiment de klantbehoefte.”

Zo betaalt de klant niet voor producten die het niet nodig heeft, legt Weijers uit. “Ook in de toerismebranche is het niet ongebruikelijk om door middel van zogeheten bouwstenen uw eigen, op maat gemaakte, reis te boeken. En boekt u nu een vliegreis, dan betaalt u uitsluitend voor het aantal kilo’s bagage dat u meeneemt. Want u wilt toch niet voor iets betalen wat u niet nodig heeft of sterker nog, waar u niet eens om heeft gevraagd? Dat is waanzin, nietwaar! Waarom gebeurt het in onze branche dan wel?” 

Verandering van denkpatronen en gedrag

‘Klantwaarde’ is een veelbesproken begrip in de bouwen vastgoedbranche. “Inspelen op de klantbehoefte en daadwerkelijk toegevoegde waarde bieden en dit zichtbaar maken: dat vinden we blijkbaar nog erg lastig", geeft hij aan. "Feit is dat we twaalf procent van de kosten bij een renovatie- of grootonderhoudproject verspillen. We zijn namelijk genoodzaakt te werken met producten met functionaliteiten, die niet afgestemd zijn op de renovatiemarkt. Hoe kan het dat de behoefte van deze markt wordt genegeerd? Waarom accepteren we deze vorm van faalkosten? Is dit klantwaarde? Wetende dat opdrachtgevers, zoals woningcorporaties, door begrenzende wet- en regelgeving van de overheid zitten
met beperkte budgetten en uitdagende opgaven.” 

Wat volgens Weijers nodig is, is een verandering van omgeving, denkpatronen en gedrag. “Tot welke nieuwe mogelijkheden komen we als we hierin samen optrekken? Welke behoeften zijn er in de woningmarkt en aan welke
functionele eisen dient de woning van de toekomst te voldoen? Wij zien tal van mogelijkheden om deze onzichtbare faalkosten om te zetten in efficiënt te besteden klantwaarde en zo iets extra’s te doen voor het bestaande maatschappelijk vastgoed. Tijdens onze workshop ‘Toekomstwaarde van het dak’ op het Duurzaam Gebouwd Congres op 12 november gaan we hierover graag met u de dialoog aan.”

Dit artikel is verschenen in Duurzaam Gebouwd Magazine. Meer lezen? Kijk dan op DuurzaamGebouwd.nl/Duurzaam-Gebouwd-Magazine.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c184 c194 c223 c243 c265
Whitepaper: AB Sales & Trade | Met doorstromers vaart maken in de energietransitie

Whitepaper: AB Sales & Trade | Met doorstromers ...

De energietransitie wordt vaak als complex en kostbaar gezien. Om bestaand vastgoed van het gas af te halen, moeten er flinke veranderingen plaatsvinden aan de ...
c21 c184 c225 c243
Mijlpalen van een decennium De Groene Grachten

Mijlpalen van een decennium De Groene Grachten

We ontmoeten Suze Gehem, winnares van de ABN AMRO Duurzame 50 - 2023, op een zonovergoten dag in het kennisinstituut KIT te Amsterdam. Hier, bij de standplaats ...

Lees verder

c21 c26 c40 c184 c237
Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Dit najaar gaat een project van start dat zich richt op innovatieve oplossingen voor de energietransitie in Nederlandse wijken. Stichting Pioneering deed de projectaanvraag, ...

Lees verder

c21 c184 c225
'Duurzaamheidsimpact maken en milieu-impact verminderen'

'Duurzaamheidsimpact maken en milieu-impact ...

Het Hoofdlijnenakkoord van kabinet Schoof leidde ook bij fabrikant STIEBEL ELTRON tot zorgen. Het bedrijf is druk bezig om de synthetische koudemiddelen in haar ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
Hotel met hoge BREEAM-score voldoet aan GACS-eisen

Hotel met hoge BREEAM-score voldoet aan GACS-eisen

Het hotel Van der Valk Den Haag – Wassenaar werd gerenoveerd, uitgebreid en all-electric gemaakt. In 2021 werd een start gemaakt met het grootschalige renovatieproject, ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
Dit zijn de oplossingen voor netcongestie

Dit zijn de oplossingen voor netcongestie

Dagelijks is netcongestie in het nieuws, genoemd als belemmerende factor voor verduurzaming. Zo wordt onder andere genoemd dat warmtepompen niet meer in woningen ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
Duurzaam Gebouwd op PROVADA 2024

Duurzaam Gebouwd op PROVADA 2024

Netcongestie is geen belemmering, maar een kans. Voor zowel woningcorporaties, gemeenten als ontwikkelaars. En welke impact maken we als we utiliteitsgebouwen als ...

Lees verder

c21 c41 c148 c184 c225
<span>Hoger rendement en minder milieu-impact voor warmtepompen</span>

Hoger rendement en minder milieu-impact voor ...

Een hoger rendement op zowel tapwater als ruimteverwarming: deze eigenschappen blijken uit testen voor gecontroleerde kwaliteitsverklaringen voor de nieuwe lucht/water-warmtepompen ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c243
Onzekerheden wegnemen voor warmtenetten met datathermie

Onzekerheden wegnemen voor warmtenetten met ...

Dit whitepaper geeft je informatie over onzekerheden bij stakeholders over de aanleg van een warmtenet met datathermie voor transformatiegebieden. De publicatie ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243 c265
Plan en klimaatlabel noodzakelijk voor klimaatbestendige woningvoorraad

Plan en klimaatlabel noodzakelijk voor klimaatbestendige ...

Extreme wateroverlast, funderingsschade en hittestress zijn slechts enkele gevolgen van klimaatverandering. Er is op korte termijn actie nodig om de lasten eerlijk ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up