'Meer marktkennis noodzakelijk bij aanbesteders'

'Meer marktkennis noodzakelijk bij aanbesteders'

“Een goede kennis van de markt bij opdrachtgevers is essentieel”, zegt Wouter Stolwijk, directeur van PIANOo, het expertisecentrum Aanbesteden van de overheid. Het is volgens hem noodzakelijk dat aanbestedende partijen meer kennis van zaken hebben over wat de markt te bieden heeft.

Na de invoering van de Aanbestedingswet anderhalf jaar geleden is de praktijk merkbaar veranderd. Zo wordt er meer gekeken naar kwaliteit in plaats van alleen naar de laagste prijs. Volgens Stolwijk moet de komende jaren de focus liggen op het doelmatiger maken van aanbestedingen. “Het is tijd voor the next step: beyond the rules.”

Beyond the rules

Aanbestedende instanties moeten daarom begrijpen wat de markt hen te bieden heeft. “Bouwers praten het liefst met opdrachtgevers die hun business snappen. Dat is meer dan de aanbestedingsregels begrijpen.” Om die reden is het van belang dat aanbesteders weten wat er in de markt leeft.

Kennis clusteren

Winst is er in de clustering van kennis, vindt Stolwijk. Hij schetst een situatie waarin een kenniscentrum uitkomst biedt: “Jaarlijks besteden misschien wel 15 gemeenten in Nederland de bouw van een nieuw zwembad aan. Moeten die nuf allemaal zelf het wiel uitvinden over kosten, kwaliteitsaspecten en aanbieders?”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Het is zover! Vanaf nu kun je je favoriet nomineren voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024. Wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming van de gebouwde ...

Lees verder

c21 c225 c286
Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

In de drie meest recente Duurzaam Gebouwd Talks deelden we kennis over het verduurzamen en doorbouwen binnen de kaders van netcongestie en het verduurzamen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor ...

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere ...

Lees verder

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c162 c225 c260
WeGrow Congres op 9 september 2024
sep09

WeGrow Congres op 9 september 2024

'De kracht van een transformatie'. Dat is het thema van het WeGrow Congres 2024. Op 9 september komen bestuurders en boeren en bouwers uit de bouw- en landbouwsector ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Tijdens de Klimaattop GO 2024, de tweedaagse conferentie waarin publieke en private partijen bij elkaar komen, geeft een jaarlijks rapport duidelijkheid over de ...

Lees verder

c21 c225 c260
Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject in Nederland

Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject ...

Het eerste gevalideerde renovatieproject met isolatiemateriaal van hennepteelt is een feit. Het eerste Nederlandse hennep koolstofcertificatenproject toont de impact ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c225
Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens Klimaattop GO 2024

Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens ...

De twaalfde editie van de ABN AMRO Duurzame 50 komt eraan. De prestigieuze award, die de meest duurzame professional beloont voor tomeloze inzet, wordt tijdens ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Biobased ontwerpen en bouwen in de praktijk: hoe werkt dat? Kennismaken met de nieuwste biobased bouwmaterialen en de producenten erachter doe je op de Biobased ...

Lees verder

c21 c225
Renoveren naar een gezonde standaard

Renoveren naar een gezonde standaard

De handen zijn uit de mouwen: het e-zine 'Renoveren naar een gezonde standaard' illustreert dat de bouw- en vastgoedsector zich niet laat tegenhouden door vertragende ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c237 c243
Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen met GPR Gebied

Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen ...

De introductie van GPR Gebied komt als geroepen: er moet veel én snel gebouwd worden, met hoge kwaliteit en een flinke wensenlijst op het gebied van duurzaamheid. ...

Lees verder

Reacties

Als je niet weet wat je koopt, hoe kun je dat dan beoordelen/scoren binnen de aanbesteding en hoe kun je dat vervolgens verifiëren bij levering? Heel goed weten wat je koopt is niet alleen essentieel maar maakt de aanbesteding ook transparant en daarmee eerlijk. De beoordeling moet objectief zijn en volledig onderbouwd zijn, zonder persoonlijke of emotionele invloed van de beoordelaar. Het feit dat een niet-transparante aanbesteding niet per definitie eindigt in een rechtszaak is niet omdat de aanbesteding toch transparant was maar eerder omdat de inschrijver geen animo/geld/tijd/energie heeft om het niet-transparant zijn aan te tonen. De transitie naar transparant aanbesteden is daarom wellicht niet zo zeer 'beyond the rules' maar misschien eindelijk 'within the rules' waarbij alleen 'the rules' serieus toegepast worden. Er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de inschrijvers zelf. Wanneer een uitvraag (en de daaraan verbonden criteria) 'vaag' is , stel daar dan kritische vragen over vooraf ipv 'voorzichtig' zijn met 'commentaar' om de scoringskans niet te verlagen. Door de vaag-factor te elimineren wordt de kans op eerlijke scoring juist groter. Ook de angst om met het stellen van vragen de spreekwoordelijke aap van de concurrent-inschrijver te leren klimmen is zeker niet altijd gegrond. Het clusteren van kennis is zeer gewenst. Niet alleen de kennis van het ontwikkelen en realiseren, maar vooral de kennis/ervaring uit de beheerfase. De meeste expertise hoe het NIET moet, zit bij die gebruiker die alle problemen al heeft ervaren en die voorkomen/opgelost kunnen worden in het aankomende project.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up