Eerste groene spoortunnel
Het treintracé Utrecht-Arnhem krijgt een duurzame tunnel ter hoogte van Bunnik. Hiervoor gaan ProRail en aannemer Gebroeders De Koning aan de slag.
De bouw van deze tunnel is de eerste pilot van ProRail in het kader van de ‘Green Deal’, voor duurzame grond-, weg- en waterbouw.
De aannemer kiest in Bunnik onder meer voor waterglasinjectie in plaats van onderwaterbeton en brengt energiezuinige verlichting aan. Daarnaast is er ook aandacht voor de flora en fauna rond de tunnel. Zo komt er een duurzame geluidsmuur, waarin kleine dieren kunnen schuilen en planten kunnen groeien.
De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels gestart, eind 2015 moet de tunnel klaar zijn.
Zoek verder binnen deze onderwerpen
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
Verduurzamen en vergroenen van infrastructuur is een belangrijke opgave en uitdaging. De titel van het artikel suggereert dat dit nu eindelijk is gelukt bij de spoortunnel bij Bunnik. Ik vermoed en hoop dat het slechts een eerste stap is in het proces om te komen tot nog veel duurzamere oplossingen voor tunnels en infrastructuur. Kan de tunnel gerecycled worden? Eenvoudig gedemonteerd en hergebruikt? Wekt deze z'n eigen energie op voor de verlichting? Er valt nog een (duurzame) wereld te winnen!