Wakker worden met… Frank van Haren
- Renovatie & Transformatie
- Artikel
Armstrong is een fabrikant van plafondsystemen met 35 vestigingen in 8 landen, waar in totaal 8600 mensen werken. Duurzaamheid komt in alles terug bij de eerste fabrikant in Europa met een portfolio aan cradle-to-cradlegecertificeerde plafondsystemen. Overigens betekent C2C bij Armstrong ook Ceiling to Ceiling. Frank van Haren, Sales Manager Benelux, licht de ondernemingsfilosofie toe.
Armstrong geeft op internet gedetailleerde informatie over de producten waar het gerecycleerde bestanddelen betreft. Wat drijft de onderneming?
“Complete informatieverstrekking is diep geworteld in het bedrijf. Dat kan over de technische kwaliteiten van een product gaan, bijvoorbeeld de akoestische eigenschappen, maar ook over de grondstoffen. Wij vinden transparantie belangrijk voor al onze klantgroepen en bieden hen dan ook toegang tot alle relevante informatie."
Wat is eigenlijk de gangbare vervangingstermijn voor plafondsystemen?
“Dat fluctueert tegenwoordig sterk. In het verleden was de vuistregel tussen 7 en 10 jaar. Nu wordt vooral gekeken naar de beschikbare financiële middelen of naar commerciële motieven. Kijken we naar kantoorpanden, dan kunnen juist de korte huurtermijnen zoals die nu voorkomen een rol spelen. Is er bijvoorbeeld na 3 jaar een nieuwe huurder voor een kantoor maar wil die wel een andere plafondbekleding, dan is in de huidige markt de verhuurder daar gevoelig voor. De markten waaraan wij leveren zijn het mkb en de projectmarkt. Die laatste is voor ons zeer belangrijk, omdat we daar de grote volumes wegzetten. Ziekenhuizen bijvoorbeeld, daar zien we nu meer renovatie dan nieuwbouw."
Bij renovatie komt het Ceiling-to-Ceilingidee tot uiting?
"Armstrong heeft een eigen recyclingprogramma voor plafondmaterialen. Hierbij halen we oude plafondtegels zelf op. In de fabriek maken we vervolgens van deze oude plafonds weer nieuwe plafonds. Het is een natuurlijke volgende stap in ons productieproces, waarbij we gerecycled materiaal gebruiken om onze voetafdruk in het milieu te verminderen."
Armstrong haalt oude plafondtegels op en ook snijafval van nieuwe om die te recycleren. Hoe voorkomt u dat er veel transportkilometers gemaakt worden?
"Cradle-to-cradle betekent ook dat we recycling goed hebben geregeld. Daarvoor is de logistiek zo ingericht dat we efficiënt ophalen. Onze transporteurs komen wekelijks langs de distributiepartners. We letten erop dat bij een recyclingproject een wagen goed gevuld kan worden en dan transporteren we de verwijderde plafondplaten naar onze recyclingafdeling. Dat geldt ook snijafval bij nieuwe plafonds. Het wordt dus eerst op locatie verzameld en dan opgehaald, met zo min mogelijk kilometers en dan ook nog langs meerdere ophaalpunten.”
Wat speelt nog meer bij duurzaam produceren?
"Alles draait om kostenbeheersing en productieoptimalisatie. Wij willen de capaciteit van onze fabrieken natuurlijk zo volledig mogelijk benutten en het productieproces voortdurend verbeteren. We letten daarbij op veilige, gezonde en ook herbruikbare materialen en bijvoorbeeld ook het hergebruik van water. Daarnaast proberen we onze producten ook op te waarderen door kwaliteiten eraan toe te voegen. Dat houdt niet noodzakelijkerwijs in dat we duurzame producten ook duurder verkopen"
Hoe kijkt de markt tegen het bedrijf aan?
“Kijk je naar onze profilering in de markt, dan kan ik zeggen dat ik er trots op ben dat we ons onderscheiden met de duurzame weg die we zijn ingeslagen. Onze engineeringsafdeling is voortdurend bezig met optimalisatie van de bedrijfsprocessen. In de breedste zin van het woord want het gaat om het steeds verbeteren van de kwaliteit van het product. Onze grondlegger die meer dan 150 jaar terug begon, had als credo 'geef de klant vertrouwen'. Dat vertrouwen krijg je niet zomaar, dat moet je onderbouwen. Onze cradle-to-cradlecertificeringen zijn daarvan het bewijs. Als je die weg inslaat, moet je alles in het bedrijf ook erop afstemmen. Ik kan merken dat de markt dat ook zeer waardeert, dat horen we vaak terug."