Eco-Schools - duurzaamheid op school

Eco-Schools is een methodiek voor duurzaamheid. De school en omgeving worden via gebouwbeheer, onderwijs en allerlei activiteiten betrokken bij duurzame ontwikkeling. Een mooi initiatief waarbij scholen mogelijk worden beloond met een Groene Vlag. 

Een gele kaart voor de klas waar het licht brandt terwijl er niemand is, een Groene Hand voor iemand die een speciale actie heeft ondernomen, zwerfvuil opruimacties in de buurt, een bezoek aan de biologische boer in de omgeving... zomaar een aantal activiteiten op Eco-Scholen in Nederland.

Duurzaamheid op school
Scholen die zich inspannen voor duurzame ontwikkeling kunnen via het Eco-Schools programma worden onderscheiden met de Groene Vlag, hét internationale keurmerk voor duurzame scholen.  Wereldwijd zijn er meer dan 12.900 Groene Vlaggen op 37.900 deelnemende scholen in 63 landen.

Deelnemende scholen kunnen het bronzen, zilveren en gouden certificaat verdienen. Met het gouden certificaat ontvangt de school dan ook de Groene Vlag en daarmee het keurmerk duurzame school.

Methodiek
Eco-Schools is een methodiek voor duurzaamheid waarbij de hele school en omgeving betrokken wordt via gebouwbeheer, onderwijs en activiteiten. Eco-Schools vormt een kapstok waaronder scholen hun duurzaamheidsonderwijs kunnen inrichten. Het thema en de invulling kiezen scholen zelf.

Het programma is geschikt voor scholen uit het primair en voortgezet onderwijs die zich willen onderscheiden en profileren op het thema duurzaamheid. Eco-Schools biedt een kapstok om activiteiten die al plaatsvinden op een school onder te hangen. Het is een laagdrempelig programma, waarbij scholen aan de slag gaan met de activiteiten die al plaatsvinden op school, maar dan met een duurzame bril op.

Dit kan bijvoorbeeld deelname aan Warme Truiendag zijn, een opstel schrijven over overstromingen of een themaweek. Binnen Eco-Schools komen verschillende thema's aan bod, zoals energie en klimaat, afval, water, hygiëne, veiligheid en biodiversiteit.

Zevenstappenplan
Na het doorlopen van het zevenstappenplan van Eco-Schools wordt een school officieel erkend als duurzame school en ontvangt daarvoor het internationale keurmerk de Groene Vlag. In het Eco-Schools werkt volgens een zevenstappenplan. Daarbij wordt onder andere een werkgroep gevormd die bestaat uit leerlingen, docent(en), en ouder(s).

De werkgroep voert  een milieuscan uit op school. Deze milieuscan is de basis voor het opstellen van een actieplan. Eco-Schools is een doorlopend proces, waarbij gemiddeld iedere twee jaar een audit plaatsvindt. Na het doorlopen van de zeven stappen, inzet en energie van veel mensen en extra aandacht voor de leerlijn natuuronderwijs binnen de school zijn er belangrijke stappen gezet op weg naar een gezonde duurzame leer-, leef- en werkomgeving!

Dit wordt beloond met de Groene Vlag. Hiermee profileert de school zich als duurzame groene school.

Leerlingen zijn de motor
Actieve deelname van de leerlingen is zeer belangrijk. Wanneer leerlingen centraal staan voelen zij zich eigenaar van het programma en de projecten die worden uitgevoerd. Bij het opstellen van het actieplan is het dan ook belangrijk dat leerlingen een bijdrage leveren aan het; opstellen van de gedragsregels; het bedenken van het thema; het kiezen en initiëren van de activiteiten.

Dat bevordert dat  zij zich daarvoor willen inzetten. De leerlingen zijn de motor van het project Eco-Schools! Leerling-participatie is dan een van de pijlers van de aanpak in Eco-schools.

Aanmelden
Alle scholen kunnen zich gratis aanmelden voor Eco-Schools, via de website eco-schools. Scholen ontvangen een startpakket, inlogcode en komen op de website. Een school kan dan zelfstandig aan de slag met het logboek en de intentieverklaring.

Het laten certificeren van een school kost wel geld. Het bedrag hiervoor is afhankelijk van de wensen van de school, Eco-Schools stelt voor scholen die hierin interesse hebben een maatwerk offerte op.

Drie niveaus
Een school kan drie verschillende niveaus bereiken: brons, zilver en de Groene Vlag. Het lukt niet altijd om dit binnen één schooljaar voor elkaar te krijgen en de Groene Vlag te behalen. Toch kunnen de meeste scholen wél in aanmerking komen voor een bronzen of zilveren certificaat.

De officiële erkenning dat zij op weg zijn naar de Groene Vlag. De specifieke criteria voor het bronzen, zilveren en gouden certificaat zijn te vinden op de website van Eco-Schools.

Meer informatie: eco-schools.org
Meer informatie: eco-schools.nl

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c140 c225
Keuzes voor circulaire infra

Keuzes voor circulaire infra

De Community of Practice Circulaire Infra van Cirkelstad Deventer-Apeldoorn was deze keer te gast bij partner Dusseldorp Infra Sloop Milieutechniek. Het bedrijf, ...

Lees verder

c21 c225
Prangende thema's in Jaaragenda 2025

Prangende thema's in Jaaragenda 2025

Benieuwd naar de Duurzaam Gebouwd Jaaragenda 2025? Wij laten je zien welke thema's belangrijk zijn. Vanzelfsprekend spelen we in op actualiteiten zoals netcongestie, ...

Lees verder

c21 c225
De toekomststandaard voor gebouwen

De toekomststandaard voor gebouwen

Rick Hulsman (TBI WOONlab) leidde een bijeenkomst op de Klimaattop GO 2024, waarin Chris Steensma (RVO), Laetitia Nossek (Dutch Green Building Council), en Thies ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten voor verduurzamingstransitie

Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten ...

De tweedaagse masterclass ‘Verduurzaming & Transities Woningmarkt’ van Universiteit van Amsterdam (UvA) en Duurzaam Gebouwd geeft inzicht in de ...

Lees verder

c21 c41 c225
Rapport Op weg naar CO2-neutraal te downloaden 

Rapport Op weg naar CO2-neutraal te downloaden 

Het rapport Op weg naar CO2-neutraal is te downloaden en ligt op de mat. De publicatie benadrukt de urgentie van samenwerking tussen publieke en private partijen ...

Lees verder

c21 c225
Inspiratie uit de natuur voor klimaatbestendige gebouwen

Inspiratie uit de natuur voor klimaatbestendige ...

Veel bestaande gebouwen moeten worden verduurzaamd. Dit biedt kansen om te kijken naar wat de natuur te bieden heeft in de vorm van materialen, processen en inspiratie ...

Lees verder

c21 c225
De nieuwe voorzitter van Aedes is…

De nieuwe voorzitter van Aedes is…

…Liesbeth Spies! Zij werd gekozen tot nieuwe voorzitter tijdens het ledencongres op donderdag 21 november.

Lees verder

c21 c225
'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

Categorie 1 producten van ABB zijn nu opgenomen in de Nationale Milieu Database (NMD). De nadruk in deze eerste fase ligt op bekende installatiedozen van ABB zoals ...

Lees verder

c21 c40 c225
'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

Op de Klimaattop GO 2024 vindt een gezamenlijke zoektocht plaats. Naar nieuw beleid en ambities om klimaatdoelstellingen in te vullen en naar partijen die uit de ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up