Auteur: Marvin van Kempen
Het familiebedrijf van Van der Heijden bouw & ontwikkeling is al meer dan honderd jaar een gevestigde naam in de bouwmarkt. Twintig jaar geleden was de vierde generatie aan zet, ver voordat de economische crisis de kop opstak. Eigenaren Arno en Herbert van der Heijden (foto bovenaan: Herbert) stonden aan het roer toen er forse veranderingen in de markt ontstonden.
“We liftten tot aan 2006 mee met de economische groei, maar tussen 2007 en 2010 besloten we ons toe te spitsen op een nieuwe visie”, blikt Herbert van der Heijden terug. “De werkvoorraad liep voor en tijdens de crisis terug, dus we konden niet meer doen wat we deden. Daarom vroegen we ons af hoe we meer toegevoegde waarde konden bieden en de klantvraag beter in konden vullen.”
Procesverbetering leren
Het antwoord vond het familiebedrijf in de filosofie om zoveel mogelijk klantwaarde te bieden en toe te voegen in het proces, LEARN. Dit minimaliseert verspillingen en laat medewerkers analyseren hoe het proces slimmer en sneller kan. “We verplaatsen ons in de klant en de gebruiker, zodat we meedenken over het ontwerp en de realisatie.”
Daarnaast kwam er voor het bouwbedrijf een groeiende focus op de methodieken LEAN en BIM. Hiermee behoren doorlooptijdverkorting, procesoptimalisatie en weergave in virtual reality tot de kansen. “Als we LEAN-technieken toepassen in een project, kan dat leiden tot een substantieel lagere kostprijs en kortere doorlooptijd. We voeren namelijk een optimalisatie door in het proces.”
Meer dan kostenreductie
Die optimalisatie vraagt ook om een openheid en transparantie in de keten. “Je stemt met elkaar af wat de minimale kosten worden en richt je aan de voorkant van het proces op verspillingsposten als overproductie, voorraad, fouten, risico’s en overbodig transport. Dertig procent kortere doorlooptijd en vijftien procent kostenreductie is haalbaar.”
Hoewel opdrachtgevers hier vaak positief op reageren, vertelt Van der Heijden dat de focus op duurzaamheid niet altijd even helder is. “Sommige opdrachtgevers zijn daar minder mee bezig. Wel bekommeren ze zich om investeringen, maar exploitatiekosten en terugverdientijd zijn dan minder prioriteit."
Scoren middels ketensamenwerking: Nieuwbouw hoofdkantoor Inalfa Roof Systems Group Venray
Openheid in proces, product en prijs
Van der Heijden verwacht dat opdrachtgevers meerdere ketensamenwerkingen als vergelijkingsmateriaal gebruiken om tot een optimaal projectresultaat te komen. “Dat zal steeds vaker gaan gebeuren in de toekomst. Het belangrijkste van een dergelijke samenwerking vind ik de transparantie naar elkaar. Openheid in proces, product en prijs, waarbij een dubbele agenda achterwege blijft.”
Hierbij is een kanttekening noodzakelijk. Dat concludeert hij aan de hand van de Round Table Sessie van Duurzaam Gebouwd over Ketensamenwerking, waar Van der Heijden gastheer was. “Zijn alle partijen wel volwassen genoeg om een langdurige samenwerking met elkaar aan te gaan en deelt iedereen dezelfde passie? Ik denk dat de sector hier nog wat kan winnen.”
Een tijds- en verantwoordelijkheidsinvestering is volgens hem onvermijdelijk voor een goede ketensamenwerking. ”Het is vooral belangrijk dat we voldoende tijd krijgen om aan elkaar te wennen. Het komt nog te vaak voor dat projectpartijen binnen een mum van tijd met elkaar een project realiseren, zonder van elkaar te leren, elkaar te verbeteren en een langdurige relatie op te bouwen. Echte toegevoegde waarde creëer je pas als je het op je neemt om tijd en energie in ketenpartners te steken. Uiteindelijk plukken we er allemaal de vruchten van, opdrachtgever incluis.”