Nieuwe armaturen voor Amsterdam RAI
Amsterdam RAi zet in de gehele bedrijsfvoering in op duurzaamheid, dus wordt er goed gekeken naar energiezuinige oplossingen.
Ver voor binnenkomst in Amsterdam RAI prijkt het metershoge bord op de voorgevel: Europa's Groenste Beursgebouw. Een titel die met trots wordt gedragen en door de gehele bedrijfsvoering wordt doorgevoerd; van papierloze werkplekken tot biologische catering.
Vorig jaar was het tijd dat de TL-verlichting in de Amstelhal werd vervangen. De oude armaturen kwamen uit de jaren '70, de nieuwe verlichting kon daarom per definitie een stuk energiezuiniger.
In de zoektocht naar een aanbieder die hen hierbij kon helpen, kwam Harry van Fruchten, Manager Projecten bij de RAI, uit bij GreenFox: "We hadden al meerdere aanbiedingen ontvangen van diverse firma's. GreenFox was de enige die een proactieve en volledige begeleiding tijdens dit ombouwproces van T8 naar T5 lampen beloofde. Daarnaast konden we direct resultaat van besparingen zien tijdens de verlichtingsscan. Dat sprak mij enorm aan, want ik geloof in de meerwaarde van meten is weten".
Amstelhal
GreenFox deed lichtmetingen om te kijken welke verlichting het beste zou passen in de hallen van elf meter hoog. Daarbij werden bijvoorbeeld lampen met reflector of zonder reflector getest en tijdelijk verschillende sterktes lampen geplaatst. De 49Watt-lampen zonder reflector bleken de beste oplossing. Na keuring en goedkeuring van de directie werd overgegaan tot het demonteren van de armaturen.
"Grote uitdaging hierbij was dat de core business, het draaien van beurzen en congressen, ongestoord door kon gaan", vertelt Van Fruchten. "Daarom werden van vier vakken in de hal de rijen armaturen om en om gedemonteerd en moesten we een strakke planning naleven".
MVO
"MVO is meer dan een financieel plaatje of meedoen in een maatschappelijke trend", licht Van Fruchten toe. "Binnen Amsterdam RAI werken tweeëntwintig MVO-ambassadeurs, elk werkzaam bij een andere afdeling. Ieder van ons moet per week verantwoordelijkheid afdragen aan de directie: wat is het resultaat van de keuzes die je maakt? Past het binnen de gestelde duurzaamheiddoelstellingen van Amsterdam RAI? Mijn verantwoordelijkheid ligt binnen de afdeling Energie en het was niet meer dan logisch om te kiezen voor de GreenFox-methode. Dankzij hen kon ik direct resultaat laten zien en zo hebben we uiteindelijk ook onze milieudoelstelling van 5% besparing per jaar gehaald'.
Strikte planning
Binnen vier maanden werden door twee man in een hoogwerker en een supervisor vanuit de opdrachtgever alle 1600 armaturen in de hal omgebouwd. Dat dit langer duurde dan gebruikelijk is voor GreenFox, had alles te maken met de toegang tot de Amstelhal. Aan de hand van een strikte planning kon er alleen tijdens de opbouw en afbraak van beurzen in de hal worden gewerkt. Zowel voor de demontage als voor de terugplaatsing een hele uitdaging, waarbij GreenFox nauw samenwerkte met de Technische Dienst van Amsterdam RAI.
Eén eindverantwoordelijke verzorgde een regelmatige update van het ombouwproces aan Harry van Fruchten. "Een gewone installateur denkt alleen aan het aantal buizen dat hij moet leveren. GreenFox gaf ons de keuze uit vier soorten verlichting, kon direct doorrekenen wat ons dit zou opleveren, demonteerde en verving en had respect voor onze klant wanneer die in de hallen terecht moest. En dat is uiteindelijk degene die zonder het te merken er het meeste profijt van heeft".
Door een upgrading van 280 lux naar 400 lux kreeg de Amstelhal een mooie, egale uitstraling. En dat zonder dat je meer armaturen gebruikt of hele nieuwe bekabeling moet doortrekken. "En dat merk je uiteindelijk natuurlijk ook in de eindrekening!" aldus Fruchten.
Foto: Harry van Fruchten(RAI Amsterdam) links en Renzo Deurloo(GreenFox) rechts.
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
Het antwoord is prima, maar is hier wel de juiste vraag gesteld? Energiebesparing is een goed idee, maar een lamp die uit staat is wat dat betreft nog altijd beter dan een energiezuinige lamp... Is er ooit overwogen om daglicht toe te laten in de 'black box' die Amsterdam Rai heet? Is het ondenkbaar dat congreshallen, bedrijfshallen, supermarkten en veel meer 'dichte dozen' eens wat daglicht krijgen? Stap 1 in de trias energetica is het beperken van de vraag. De stap lijkt hier, zoals zo vaak, overgeslagen. Natuurlijk, daglicht is complexe materie en oververhitting kan een grote uitdaging vormen. Toch loont een onderzoek naar daglichtmogelijkheden gedurende de exploitatie absoluut de moeite: zowel qua energiebesparing als qua beleving van de ruimte. Mijn stelling: kunstlicht in een 'dichte doos' is niet duurzaam; slim geschakeld kunstlicht als aanvulling op daglicht is dat wel.
"Amsterdam RAi zet in de gehele bedrijsfvoering in op duurzaamheid" begint dit verhaal. Heel mooi want vanaf 2002 neemt het RAI energieverbruik steeds toe. Neem het autogebruik de RAI schrijft: "Amsterdam RAI is zeer goed te bereiken met het openbaar vervoer" en over de komende Noord-zuidlijn: "De verwachting is dat deze lijn bijdraagt aan de beperking van het autoverkeer van- en naar de RAI". Geloven ze het zelf? Dat zou je niet zeggen, nu ze hun parkeerruimte met een kwart willen uitbreiden. De bekende kloof tussen PR en werkelijkheid.