Denys nieuwbouw  hoofdkantoor

In het moderne kantoorgebouw van het Belgische bedrijf Denys zijn verschillende duurzaamheidaspecten meegenomen. Maar ook tijdens de sloop van het oude gebouw is waar mogelijk  sloop materiaal hergebruikt in de nieuwbouw.

Zo zijn de oude stalen kolommen hergebruikt voor de basis van het gebouw. Om aan de strengere bouweisen te voldoen zijn nieuwe staalbalken bijgeplaatst. De ouden betonvloer is hersteld en uitgebreid. In het nieuwe gebouw zal het afvalwater worden hergebruikt voor het spoelen van de toilet.  De keuze van zonwering is een uniek systeem maar ook het overstek is van groot formaat waardoor er minder zon in het gebouw kan schijnen en er minder koeling nodig is in de zomer. 

Led geen optie
In het gebouw zal een warmtepomp worden toegepast en is de keuze van het verlichting systeem het meest efficiënte dat er op dit moment te koop is, uitgesloten Led-verlichting daar deze in de optiek van Denys nog volop in ontwikkeling is. Daarnaast is de manier van meten van de arbeidsinspectie nog niet optimaal en wordt er gekeken naar de aantal luxe op het bureau, terwijl  juist met Led-verlichting deze manier van meten niet meer toepasbaar is.

Johan van Wassenhove, CEO van het in België en Nederland gevestigde Denys: "We hebben wel naar Led gekeken of het kon worden toegepast maar dit product is nog niet uitontwikkeld, waardoor we mogelijk niet een juiste keuze zouden hebben gemaakt in  onze ambitie een duurzaam gebouw neer te zetten. We geloven overig wel sterk in Led maar zien het op dit moment nog niet toegepast in onze eigen nieuwbouw."

Een andere toepassing waaraan word gedacht is piekstroom verminderen, een soort van apparaat dat de pieken in het stroomverbruik, verlagen, wat een hoop geld op jaarbasis scheelt. 

Eigen vervoer
Er wordt gewerkt aan een plan om de bedrijfsvoertuigen met meer milieuvriendelijke brandstof te laten rijden en waar mogelijk de medewerkers te motiveren met het openbaar vervoer of een andere soort van duurzaam vervoer naar het werk te komen.  Van Wassenhove gelooft in hybride voertuigen maar  door de hoge prijs zijn deze voertuigen niet altijd toepasbaar.

Bovendien is van Wassenhove van mening dat hybride auto's de laatste jaren populair zijn geworden doordat ze een lage fiscale bijtelling hebben en niet altijd omdat de bestuurder het zo goed voorheeft met het milieu.

Toekomst
Van Wassenhove: "Wij zijn gewend om onze materialen en gereedschappen op een efficiënte manier in te laden, daar wij voor onze werken in Afrika, Italië of andere landen niet even heen en weer kunnen rijden. Ook in de Benelux houden we hier rekening mee, zodat wij over het algemeen niet onnodig heen en weer te rijden. Onze mensen op de planning houden rekening met aan en afvoer ritten waardoor deze minimaal zijn."

Onze werken, boven of ondergronds zullen ten alle tijden uitgevoerd worden met duurzaamheid in ogenschouw genomen, vertelt Van Wassenhove. "Of we nu aan een oud gebouw werken dat in renovatie is, of een gestuurde boring uitvoeren, een waterzuiveringsinstallatie bouwen of een utiliteitsgebouw neerzetten, duurzaamheid in de keuze van het materiaal en de manier van werken zit ons in het bloed, eigenlijk weten we niet beter."

Maatregelen

1. Hergebruik van de bestaande staalstructuur

2. Concept gebouwschil:
- 50% gesloten gebouwschil op niveau 0/+1
- Uitkragende luifel op niveau +2 om een natuurlijke zonnwering te vormen voor de grote glaspartijen
- Terras + luifel westgevel op niveau 0/+1 als natuurlijke zonnewering

3. Bijkomende buitenzonnewering op de westgevel voor laagstaande zon

4. Hoge isolatiegraad van wanden en dak

5. Hoge luchtdichtheid van het gebouw

6. Beweegbare zonnewering zuidgevel

7. Concept technieken:
- Gasgestookte warmtepomp (rendement 160%) + condenserende ketel +  chiller (ESEER 4,5)
- Leidingisolatie
- Frequentie gestuurde pompen
- Weers- en lastafhankelijke regeling
- Warmteterugwinning in luchtgroep (90%)
- Bewegingsdetectie voor verlichting
- Piekstroom regeling
- Hoog rendement verlichting
- Regenwaterrecuperatie voor sanitair kantoorgebouw
- Buffering hemelwater onder parkeerzones

Meer informatie: www.denys.com

Deel dit artikel

permalink