Denys nieuwbouw  hoofdkantoor

In het moderne kantoorgebouw van het Belgische bedrijf Denys zijn verschillende duurzaamheidaspecten meegenomen. Maar ook tijdens de sloop van het oude gebouw is waar mogelijk  sloop materiaal hergebruikt in de nieuwbouw.

Zo zijn de oude stalen kolommen hergebruikt voor de basis van het gebouw. Om aan de strengere bouweisen te voldoen zijn nieuwe staalbalken bijgeplaatst. De ouden betonvloer is hersteld en uitgebreid. In het nieuwe gebouw zal het afvalwater worden hergebruikt voor het spoelen van de toilet.  De keuze van zonwering is een uniek systeem maar ook het overstek is van groot formaat waardoor er minder zon in het gebouw kan schijnen en er minder koeling nodig is in de zomer. 

Led geen optie
In het gebouw zal een warmtepomp worden toegepast en is de keuze van het verlichting systeem het meest efficiënte dat er op dit moment te koop is, uitgesloten Led-verlichting daar deze in de optiek van Denys nog volop in ontwikkeling is. Daarnaast is de manier van meten van de arbeidsinspectie nog niet optimaal en wordt er gekeken naar de aantal luxe op het bureau, terwijl  juist met Led-verlichting deze manier van meten niet meer toepasbaar is.

Johan van Wassenhove, CEO van het in België en Nederland gevestigde Denys: "We hebben wel naar Led gekeken of het kon worden toegepast maar dit product is nog niet uitontwikkeld, waardoor we mogelijk niet een juiste keuze zouden hebben gemaakt in  onze ambitie een duurzaam gebouw neer te zetten. We geloven overig wel sterk in Led maar zien het op dit moment nog niet toegepast in onze eigen nieuwbouw."

Een andere toepassing waaraan word gedacht is piekstroom verminderen, een soort van apparaat dat de pieken in het stroomverbruik, verlagen, wat een hoop geld op jaarbasis scheelt. 

Eigen vervoer
Er wordt gewerkt aan een plan om de bedrijfsvoertuigen met meer milieuvriendelijke brandstof te laten rijden en waar mogelijk de medewerkers te motiveren met het openbaar vervoer of een andere soort van duurzaam vervoer naar het werk te komen.  Van Wassenhove gelooft in hybride voertuigen maar  door de hoge prijs zijn deze voertuigen niet altijd toepasbaar.

Bovendien is van Wassenhove van mening dat hybride auto's de laatste jaren populair zijn geworden doordat ze een lage fiscale bijtelling hebben en niet altijd omdat de bestuurder het zo goed voorheeft met het milieu.

Toekomst
Van Wassenhove: "Wij zijn gewend om onze materialen en gereedschappen op een efficiënte manier in te laden, daar wij voor onze werken in Afrika, Italië of andere landen niet even heen en weer kunnen rijden. Ook in de Benelux houden we hier rekening mee, zodat wij over het algemeen niet onnodig heen en weer te rijden. Onze mensen op de planning houden rekening met aan en afvoer ritten waardoor deze minimaal zijn."

Onze werken, boven of ondergronds zullen ten alle tijden uitgevoerd worden met duurzaamheid in ogenschouw genomen, vertelt Van Wassenhove. "Of we nu aan een oud gebouw werken dat in renovatie is, of een gestuurde boring uitvoeren, een waterzuiveringsinstallatie bouwen of een utiliteitsgebouw neerzetten, duurzaamheid in de keuze van het materiaal en de manier van werken zit ons in het bloed, eigenlijk weten we niet beter."

Maatregelen

1. Hergebruik van de bestaande staalstructuur

2. Concept gebouwschil:
- 50% gesloten gebouwschil op niveau 0/+1
- Uitkragende luifel op niveau +2 om een natuurlijke zonnwering te vormen voor de grote glaspartijen
- Terras + luifel westgevel op niveau 0/+1 als natuurlijke zonnewering

3. Bijkomende buitenzonnewering op de westgevel voor laagstaande zon

4. Hoge isolatiegraad van wanden en dak

5. Hoge luchtdichtheid van het gebouw

6. Beweegbare zonnewering zuidgevel

7. Concept technieken:
- Gasgestookte warmtepomp (rendement 160%) + condenserende ketel +  chiller (ESEER 4,5)
- Leidingisolatie
- Frequentie gestuurde pompen
- Weers- en lastafhankelijke regeling
- Warmteterugwinning in luchtgroep (90%)
- Bewegingsdetectie voor verlichting
- Piekstroom regeling
- Hoog rendement verlichting
- Regenwaterrecuperatie voor sanitair kantoorgebouw
- Buffering hemelwater onder parkeerzones

Meer informatie: www.denys.com

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26
Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst opbouwt

Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst ...

In dit artikel kijken we hoe het Leger des Heils, bekend om hun wereldwijde inzet voor compassie en gemeenschapswerk, technologie gebruikt om hun vastgoed te verduurzamen. ...

Lees verder

c21 c26 c41
Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame 50

Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame ...

Hoogleraar en coördinator duurzaamheid Andy van den Dobbelsteen van TU Delft won tijdens de Klimaattop GO 2024 de felbegeerde ABN AMRO Duurzame 50. Voor Andy ...

Lees verder

c21 c26
Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting naar innovatieve oplossingen

Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting ...

Het Openingsdebat van de Klimaattop GO 2024 ging over échte versnelling in de gebouwde omgeving. Onno Dwars in zijn openingsspeech: “Deze twee dagen ...

Lees verder

c21 c26 c237
CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

In Almere worden 60 duurzame woningen gebouwd met CO2-negatieve gevelstenen. De Pirrouet CO2-negatieve gevelsteen, zoals deze wordt genoemd, moet ervoor zorgen ...

Lees verder

c21 c26
Inzicht in CO2-uitstoot voor Maastricht UMC+

Inzicht in CO2-uitstoot voor Maastricht UMC+

Een CO2-stromenkaart, op basis van scope 1, 2 én 3, geeft Maastricht UMC+ inzicht in de kansen voor reductie van schadelijke broeikasgassen.

Lees verder

c21 c26 c120
De Brinck Haarlem: unieke opgave op uitdagende locatie

De Brinck Haarlem: unieke opgave op uitdagende ...

De transformatie van de voormalige Brinkmanpassage naar 100 appartementen is in vele opzichten een bijzonder project. In project ‘De Brinck’ komt veel ...

Lees verder

c21 c26 c277
Groen stedelijk plein in balans

Groen stedelijk plein in balans

De herinrichting van het Hofplein van Rotterdam zorgt voor een betere balans tussen voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Er is meer ruimte voor voetgangers ...

Lees verder

c21 c26
Duurzaam en circulair complex gaat op in groene omgeving

Duurzaam en circulair complex gaat op in groene ...

Het leggen van een eerste steen is een symbolische handeling om de start van een bijzonder bouwproject te vieren. DevCo Real Estate en VDR Bouwgroep deden het op ...

Lees verder

c21 c26 c40 c184 c237
Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Dit najaar gaat een project van start dat zich richt op innovatieve oplossingen voor de energietransitie in Nederlandse wijken. Stichting Pioneering deed de projectaanvraag, ...

Lees verder

c21 c26 c143
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters ...

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één ...

Lees verder

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

c21 c26
Strategische samenwerking voor innovatie

Strategische samenwerking voor innovatie

Om toekomstige ontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid het hoofd te bieden, zijn DWA en Hemubo een strategische samenwerking aangegaan. De ondertekening van ...

Lees verder

Reacties

Eindelijk een seen onderneming die doet wat hij zegt en niet alleen maar van de toren roept. Ik hoop dat zij van Nederlandse opdrachtgevers veel opdrachten mogen krijgen, zodat er nu echt eens iets gaat gebeuren aan het ontwikkelen van duurzame gebouwen. Het blijkt dus toch te kunnen en het bespaart erg veel geld in het beheer maar ook tijdens de bouw. De ksoten zijn gewoon een heel stuk lager, SUPER INTERESSANT !

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up