Trein op zonne-energie

Trein op zonne-energie

In Duitsland en Spanje groeit de toepassing van zonne-energie explosief. Prorail zou voor een inhaalslag kunnen zorgen.

Het totaal geïnstalleerde vermogen aan fotovoltaische zonne-energie (PV panelen) groeide vorig jaar wereldwijd van 9.000 Mw in 2007 tot bijna 15.000 Mw in 2008. De groei wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de feed-in programma’s van Duitsland en Spanje. Die landen namen maar liefst zestig procent van de totale groei voor hun rekening.

De cijfers zijn afkomstig van het Worldwatch Institute en gepubliceerd in het jaarlijkse rapport Vital Signs, waarin trends in duurzaamheid worden geanalyseerd. Als het aan advies en ingenieursbureau Europe’s Energy Point uit Eefde ligt, doet Nederland straks ook mee aan de grootschalige toepassing van zonnepanelen.

Grote getallen
Spoorwegbeheerder ProRail gaat serieus onderzoeken of het mogelijk is om de treinen in toekomst op zonne-energie te laten rijden. Als het lukt om in heel Nederland ca 2.800 km spoor met een gemiddelde spoorbreedte ongeveer 12 m te overkappen met zonnepanelen, dan zijn daarmee twee miljoen huishoudens van zonne-energie te voorzien.

Dit is gelijk aan de elektriciteitsopwekking van om en bij 400 windmolens van minimaal 100 meter hoog per stuk, oftewel 230 procent van het eigen elektriciteitsverbruik van de spoorwegen. Blijft er op jaarbasis dus 130 procent over voor levering aan naastgelegen industrieën, kantoren, woningen en andere elektriciteitsvragers.

Nog meer besparing
Dit idee, ontwerp, uitwerking en patenten zijn vastgelegd door Europe’s Energy Point.
Spoorlijnen liggen meestal in de volle zon, zijn zij veel effectiever en goedkoper dan zonnepanelen op de daken van huizen en van gebouwen. En wat denk je van in de winter minder bladeren en sneeuw op de rails, daardoor ook levensduurverlenging van de rails en de wissels en de treinen. Het regenwater opvangen is een mogelijkheid wat weer gebruikt kan worden voor het schoonmaken van de treinen, toiletspoelingen etc.

Als treinen onder een zonne-dak rijden krijgen we ook geluidsstillere spoorwegen, en tevens veel werkgelegenheid. Een goed idee om verder uit te werken lijkt ons. Prorail is al enthousiast.

Bron en tekeningen: Europe’s Energy Point.
Artist views: getekend door BM’Concepting in opdracht van Europe’s Energy Point.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26
Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst opbouwt

Hoe het Leger des Heils een duurzame toekomst ...

In dit artikel kijken we hoe het Leger des Heils, bekend om hun wereldwijde inzet voor compassie en gemeenschapswerk, technologie gebruikt om hun vastgoed te verduurzamen. ...

Lees verder

c21 c26 c41
Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame 50

Andy van den Dobbelsteen wint ABN AMRO Duurzame ...

Hoogleraar en coördinator duurzaamheid Andy van den Dobbelsteen van TU Delft won tijdens de Klimaattop GO 2024 de felbegeerde ABN AMRO Duurzame 50. Voor Andy ...

Lees verder

c21 c26
Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting naar innovatieve oplossingen

Openingsdebat Klimaattop GO 2024: van nulmeting ...

Het Openingsdebat van de Klimaattop GO 2024 ging over échte versnelling in de gebouwde omgeving. Onno Dwars in zijn openingsspeech: “Deze twee dagen ...

Lees verder

c21 c26 c237
CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

CO2-negatieve gevelstenen in Groen Nobelhorst

In Almere worden 60 duurzame woningen gebouwd met CO2-negatieve gevelstenen. De Pirrouet CO2-negatieve gevelsteen, zoals deze wordt genoemd, moet ervoor zorgen ...

Lees verder

c21 c26
Inzicht in CO2-uitstoot voor Maastricht UMC+

Inzicht in CO2-uitstoot voor Maastricht UMC+

Een CO2-stromenkaart, op basis van scope 1, 2 én 3, geeft Maastricht UMC+ inzicht in de kansen voor reductie van schadelijke broeikasgassen.

Lees verder

c21 c26 c120
De Brinck Haarlem: unieke opgave op uitdagende locatie

De Brinck Haarlem: unieke opgave op uitdagende ...

De transformatie van de voormalige Brinkmanpassage naar 100 appartementen is in vele opzichten een bijzonder project. In project ‘De Brinck’ komt veel ...

Lees verder

c21 c26 c277
Groen stedelijk plein in balans

Groen stedelijk plein in balans

De herinrichting van het Hofplein van Rotterdam zorgt voor een betere balans tussen voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Er is meer ruimte voor voetgangers ...

Lees verder

c21 c26
Duurzaam en circulair complex gaat op in groene omgeving

Duurzaam en circulair complex gaat op in groene ...

Het leggen van een eerste steen is een symbolische handeling om de start van een bijzonder bouwproject te vieren. DevCo Real Estate en VDR Bouwgroep deden het op ...

Lees verder

c21 c26 c40 c184 c237
Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Projectaanvraag voor toekomstbestendige energiesystemen

Dit najaar gaat een project van start dat zich richt op innovatieve oplossingen voor de energietransitie in Nederlandse wijken. Stichting Pioneering deed de projectaanvraag, ...

Lees verder

c21 c26 c143
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters ...

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één ...

Lees verder

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

c21 c26
Strategische samenwerking voor innovatie

Strategische samenwerking voor innovatie

Om toekomstige ontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid het hoofd te bieden, zijn DWA en Hemubo een strategische samenwerking aangegaan. De ondertekening van ...

Lees verder

Reacties

Dit lijkt me een zeer interessant project. Hier in België hebben we een dergelijk project gerealiseerd maar dan op kleine schaal (spoorwegtunnel van 3,4 km). De zonnetunnel is het gedoopt, moet maar eens opzoek. Maar waarom niet ineens op grote schaal. Hoe ver staan we met dit idee? Is er nog verder over gebrainstormd? Is er al een proefprojectje? Kan iemand mij een antwoord geven op deze vragen? Alvast bedankt! Simon

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up