Tuinen op het treinspoor
De High Line in Manhattan, New York is geen verlaten spoorviaduct meer.
In New York is vorige week het eerste deel van het High Line Park geopend, een stadspark bovenop een verhoogde spoorlijn in Manhattan. James Corner maakte het ontwerp en Piet Oudolf uit Hummelo het beplantingsplan.
In 1980 raakte de 2 km lange trainrails in onbruik en nam de natuur bezit van de lijn. Dit gegeven nam landschapsarchitect James Corner van het gelijknamige bedrijf als thema voor de renovatie, Piet Oudolf uit Hummelo maakte het beplantingsplan waarin hij mede soorten heeft gebruikt die in de jaren van onbruik op de rails waren gaan groeien.
Er zijn voornamelijk lovende woorden voor de transformatie. Een zorgvuldig samengestelde wildernis van 210 soorten bomen, struiken en planten geven feestelijke spikkels van kleuren en een eindeloze variëteit aan texturen.
Het eerste deel van de aanleg kostte 86.2 miljoen dollar en reikt negen blokken van Gansvoort tot 20th street. Het tweede deel zal door een vallei van gebouwen doorgaan tot 30th street, en af zijn in de herfst van 2011. Totale kosten van het project zijn 152,3 miljoen en komt voort uit private en gemeentelijke fondsen.
Joshua David and Robert Hammond waren onder de indruk van de constructie en de begroeiing die in dertig jaar van het railviaduct een ware steppe had gemaakt. Zij namen het initiatief voor de 'Friends of the High Line’ om het monument te redden.
'De transformatie had op zoveel manieren fout kunnen uitpakken, maar het ‘high powered designteam’ van landschapsarchitect James Corner, de architectuur van Diller Scofidio & Renfro en de Nederlandse horti-specialist Piet Oudolf omzeilde elke valkuil.'
Vrij naar architectuurcriticus James S. Russell, New York