Energienul Brughuis door DHV
De Ramspolbrug tussen Kampen en Ens is dringend aan vervanging toe. DHV Architecten heeft er een energienul brughuis ontworpen.
De N50 tussen Ramspol en Ens is niet veilig genoeg. Op de Ramspolbrug is de weg te smal en komen snel en langzaam rijdend verkeer samen. Bovendien bevat het traject vijf kruisingen. Het verkeer kan door deze situatie niet goed doorstromen. Om deze problemen op te lossen wordt het traject Ramspol-Ens vanaf 2010 verlegd en verbreed. De Ramspolbrug verdwijnt en wordt
vervangen door een nieuwe brug.
Uitgangspunten
Dit project betreft het ontwerp van een brughuis met als uitgangspunt een zo laag mogelijk energieverbruik en een compensering van het energieverbruik op jaarbasis door middel van het opwekken van energie uit zonlicht, oftewel energienul. Dit project is een onderdeel van het totale brugontwerp, welke als geheel energienul wordt.
De Opdracht
DHV kreeg de opdracht om het ontwerp te leveren voor deze brug en het brughuis. Het Energienul concept is bereikt door een zeer zuinig ontwerp voor de brugbesturing en het brughuis en energieopwekking met zonnecellen.
Het brughuis
Het brughuis is ontworpen volgens het passiefhuis concept waarbij veel aandacht is besteed aan beperking van de energievraag door optimale oriëntatie, compacte vormgeving, extreme isolatie en warmterugwinning uit ventilatie.
Beperking warmtevraag
Doordat de buitenschil van het brughuis extreem goed geïsoleerd is, is de aandacht voor eventuele koudebruggen essentieel. Het voorkomen van koudebruggen is daarom één van de basisuitgangspunten van het brughuis.
Voor de constructie is gekozen voor houtskeletbouw, uitgevoerd in passiefhuisconcept. Naast de mogelijke koudebrugvrije detaillering, zijn andere voordelen van dit systeem de beperkte constructiedikte doordat isolatie zich tussen constructie bevindt en de eenvoudige prefab verwerking.
Comfort
In de winter is het brughuis zeer comfortabel. Door de goede isolatiewaarde van alle geveldelen, is de koudestraling nauwelijks aanwezig. Ventilatie geschiedt gebalanceerd met warmteterugwinning, wat nauwelijks zal leiden tot tochtklachten.
Om de koellast te beperken en ook in de zomer een comfortabel binnenklimaat te realiseren, is gekozen voor buitenzonwering. Daarnaast wordt gebruikt gemaakt van zomernachtventilatie. Voor de toch nog aanwezige warmtelast ten gevolge van apparatuur en personen, is een koelsysteem aanwezig. Bron voor de koeling betreft het rivierwater, waardoor het energieverbruik voor koeling tot het minimum beperkt is.
Energienul
Naast de boven omschreven bouwkundige en installatietechnische maatregelen, wordt energiezuinige verlichting en (bedienings)apparatuur toegepast. De kleine overgebleven elektriciteitsvraag wordt ter plaatse elektrische opgewekt. Deze PV-panelen worden geplaatst op het zuid georiënteerde hellende dak van het brughuis.
Facts & Figures
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Bureau: DHV
Periode: December 2006 – November 2007