Geef kantoorgebruikers inzicht in de effecten van hun gedrag
Nooit eerder in de geschiedenis konden organisaties hun kantooroppervlak efficiënter benutten dan nu - en nooit eerder konden zij daardoor meer investeren in ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid. Met concepten als ‘het adaptieve vermogen van gebouwen’ en ‘het optimaal benutten van vastgoed- en hergebruikswaarde’ presenteren diverse partijen nieuwe mogelijkheden om werkomgevingen te verbeteren en te verduurzamen. Maar de meest bepalende factor voor de duurzaamheid van hedendaagse kantoorgebouwen wordt vaak buiten beschouwing gelaten: de kantoorgebruikers zelf.
Nieuwe, flexibele werkvormen vragen om kantooromgevingen met een flexibele functionaliteit, maar bieden tevens kansen om de duurzaamheidsprestaties van kantoorgebouwen aanzienlijk te verbeteren. De energie-efficiëntie van gebouwen wordt immers meer dan ooit bepaald door het gedrag van de kantoorgebruikers.
Kantooromgevingen die niet constant 'weten' hoeveel medewerkers in elke ruimte aanwezig zijn? Dat zijn geen slimme gebouwen. Want slimme gebouwen benutten de alom aanwezige technische mogelijkheden om vraaggestuurde voorzieningen te bieden. Door bijvoorbeeld smartphone gegevens te benutten kan de werking van klimaat- en verlichtingssystemen zeer gericht op het feitelijke gebruik van kantooromgevingen worden afgestemd.
Human in the loop
Dit mensgerichte faciliteren, dat ook bekendstaat als het 'human in the loop' concept, vervangt de conventionele gebouwgerichte benadering. Het resulteert in zowel aanzienlijke extra energiebesparingen als een hoger comfort voor de kantoorgebruiker en werkt daarmee gezondheids- als productiviteitsbevorderend. Om een blijvende kentering van de aloude top down-aanpak naar een nieuwe mensgerichte benadering te bewerkstelligen is een cultuuromslag nodig. Het vraagt om een branche-overstijgende samenwerking, gericht op integratie en zonder schroom om buiten gebaande paden te treden.
Van oudsher zijn we in de vastgoedwereld gewend om te ontwerpen, te ontwikkelen en te bouwen, maar het monitoren van het gebruik vindt eigenlijk alleen plaats wanneer de bedrijfszekerheid en de veiligheid in het geding is. In een datacenter dat nooit mag uitvallen wordt bijvoorbeeld gemonitord of de koelsystemen goed functioneren. Met deze voortdurend geactualiseerde informatie kunnen deze systemen steeds gerichter functioneren, waardoor IT-afdelingen hun energieverbruik aanzienlijk reduceren.
Waarom doen we dat niet ook in kantooromgevingen? We kunnen de gebruiksinformatie bijvoorbeeld ook met de medewerkers zelf delen, waardoor zij een uniek inzicht krijgen in de effecten van het eigen dagelijkse gedrag. Deze nieuwe gebruiksgerichte aanpak stimuleert medewerkers om een actieve bijdrage aan de verduurzaming van hun organisaties te leveren. De positieve effecten van deze nieuwe inzichten reiken verder dan de muren van kantoorgebouwen. Wanneer je bijvoorbeeld al bij het boeken van een zakentrip kan constateren dat de CO2-uitstoot van een reis buiten de benchmark valt, dan kun je op zoek naar een duurzamer alternatief.
Hoogste tijd
Het wordt tijd dat we duurzaamheid in een bredere context plaatsen dan we gewend zijn en dat we onze energiesystemen afstemmen op de actuele comfortbehoefte van individuele kantoorgebruikers. Met het individuele comfort als uitgangspunt voor meer gerichte energieverzorging en door medewerkers inzicht te bieden in de effecten van hun eigen gedrag maken we kantooromgevingen in Nederland vele malen duurzamer.
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
Het optimaal ondersteunen van mensen in hun werk omgeving is het meest effectieve en efficiënte middel om een duurzame gebouwde omgeving te krijgen. De human-in-the-loop is waar het omdraait. Energie is een middel en het doel is een gezonde en comfortabele leef- en werkomgeving. Goed dat Royal Haskoning DHV dat uitdraagt.
Goed artikel. Uit internationaal door EU gesteund onderzoek (EBOB) in 6 landen is onderzocht wat het effect van kantoorgebruikers is op het energieverbruik Op basis van deze kennis is door het Center van People and Buildings onderzocht wat het effect van het gedrag van kantoorgebruikers op het energieverbruik is bij rijksgebouwen. (zie cfpb.nl/file..website.pdf). Het koppelen van de theoretische simulatiemodellen waarin gebruikersgedrag een rol speelt aan real data is de volgende uitdaging.
Uit onderzoek en metingen, die Royal HaskoningDHV in samenwerking met de TU/e heeft uitgevoerd, blijkt ook dat grote besparingen op koeling en verwarming behaald kunnen worden, zie artikel "De Human in the loop benadering" in TVVL magazine nr 6 2012, directe link (PDF).
Dag Ellis, goed item, bedankt. Vraag: BREEAM in use benoemd de drie onderdelen asset, beheer en gebruik. Is het daarmee in jouw ogen een (potentieel) geschikte tool om de door jou gewenste optimalisatie te meten en stimuleren?
Beste Hans, Ik denk dat BREEAM In Use een goede eerste aanzet geeft door bijvoorbeeld de volgende credits: • monitoring van energieverbruik en uitsplitsing van deze verbruiksgegevens; • het stimuleren van energiemanagement; • beleid op energiedoelstellingen en bewaking van implementatie ( op bijvoorbeeld energiezuinige apparatuur en besparingstips) • het meten, bewaken en beheren van professionele ontwikkeling van medewerkers op bijvoorbeeld productiviteit, tevredenheid, comfortwerkplek en het opstellen van beleid en bewaking van implementatie op deze onderwerpen; Maar ik vind dat het human in the loop concept nog wel een stap verder gaat doordat het real time in kan spelen op de wensen en eisen van de gebruiker.