De ineffectiviteit van massa e-mail en de impact van databasemanagement

De ineffectiviteit van massa e-mail en de impact van databasemanagement

Hoe kun je klantdata inzetten om in je community eenzelfde persoonlijke beleving te bieden? Voor Duurzaam Gebouwd ligt het antwoord in de combinatie van big data en e-mailmarketing. 

Stel, we willen op een van onze evenementen een extra reminder sturen om de laatste plekken onder de aandacht te brengen. Voorheen stuurden we dan een reminder naar de gehele database.

Dit betekende:

# Dezelfde personen krijgen nogmaals een bericht
# Informatie sluit voor het grootste gedeelte niet aan op de behoefte
# Geen controle over het soort en de kwaliteit van de bezoeker

Met als resultaat: een verminderde klanttevredenheid door irrelevante e-mail en dat leidt tot irritatie

Kernwaarden toepassen in strategie

Bovenstaande problemen passen niet binnen onze kernwaarden: kwaliteit, betrokkenheid, persoonlijk en innovatief, met klanttevredenheid voorop. We stonden dan ook voor de uitdaging om deze kernwaarden ook toe te passen in de strategie en een transitie te maken van massamailing naar persoonlijk en relevant om de klantbeleving te verbeteren. Wij streven per event altijd naar een evenredige verdeling tussen de verschillende doelgroepen met deelnemers die bestaan uit mede- en eindbeslissers uit de sector zodat er integrale verbinding op het hoge beslissingsniveau kan plaats vinden.

We hebben gekeken waar we op korte termijn de meeste waarde konden toevoegen en de grootste slagen konden maken: e-mailmarketing en de verkregen data uit de website. Stap 1 was om erachter te komen waar alle data was opgeslagen. Dit bleek op verschillende plaatsen te zijn: in het CRM, in Excel en op verschillende databases in het CMS van de website.

Data samengebracht, aangevuld en verrijkt

De klantdata uit de diverse on- en offline databases hebben we samengebracht in de database management-tool Knime, waarna we deze hebben aangevuld en verrijkt. Vervolgens hebben we gesegmenteerd op basis van deze verrijkte profielen.

Deze klantsegmentatie hebben we gemaakt op;
Persoonsgebonden kenmerken: Sector, functie en beslissingsniveau
Geografische kenmerken: Provincie
Interesses: Klikgedrag op persoon- en bedrijfsniveau, eerder bezochte evenementen en aangegeven themavoorkeuren

Door elk criterium een weging mee te geven konden we voor elk evenement een hypersegmentatie maken. Hierdoor zijn wij in staat om één reminder e-mail te versturen naar een kleinere groep mensen die passen binnen de gewenste doelgroepen en de behoefte hebben om naar dit evenement te komen. Een bijkomend voordeel hierbij was dat we ook stappen konden maken op de kwaliteit van de e-mail zelf. Zo konden we de boodschap, informatievoorziening en de vormgeving beter afstemmen op het evenement en de behoefte van de doelgroep.

Auteur Bibianne Kerkhoff werkt als manager marketing & communicatie voor Duurzaam Gebouwd. Benieuwd naar haar tips en haar conclusie? Lees dan haar volledige blog op de site van BouwKennisBlog.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing netcongestie

Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing ...

Op het Zeeuwse Tholen is op maandag 10 juni onder grote belangstelling de eerste energy hub (e-hub) in Nederland in gebruik genomen. In deze e-hub kunnen bedrijven ...

Lees verder

c21 c225
Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop GO 2024

Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop ...

De waarde van kennisdeling wordt nog wel eens onderschat, zeker als we kijken naar het invullen van de Klimaatdoelstellingen. Door te innoveren, pionieren en lef ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237 c243
Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we nu al hebben 

Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we ...

Ze is al bijna een decennium Duurzaam Gebouwd-expert, deelt kennis tijdens rondetafelgesprekken én is een veelgevraagd spreker voor het podium. Ook laat ...

Lees verder

c21 c41 c225
Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming gebouwde omgeving

Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming ...

In aanloop naar de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2024 lanceert platform Duurzaam Gebouwd maandag 4 november het rapport Op weg naar CO2-neutraal. Het rapport benadrukt ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing CO2-arm beton

Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing ...

Lizzy Butink heeft als manager Duurzaamheid binnen Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed BV de afgelopen tijd flink geknokt om de Net Zero-strategie hoog op ...

Lees verder

c21 c225
Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Om hem Mr. Duurzaamheid te noemen, gaat wellicht net een stapje te ver, maar al ver voordat duurzaamheid een begrip was, was dit voor Paul van Bergen, directeur ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Met de klimaatdoelstellingen en forse ambities voor verduurzaming van ons kikkerlandje in het achterhoofd, is kennisdeling onontbeerlijk. Dat houdt niet op bij ...

Lees verder

c21 c225
Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award '24 

Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award ...

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven deze week is de tweede Ruud van Berkel Award uitgereikt. De winnaar van dit jaar is SeaWood Materials: een 100 procent ...

Lees verder

c21 c225 c237
Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en onderhoudstrajecten

Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en ...

Wat zijn beweegredenen voor bedrijven om hun gebouwen duurzamer, meer circulair en gezond te maken? En hoe zorg je dat je maximale waarde levert in beheer- en onderhoudstrajecten? ...

Lees verder

c21 c225
Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen groeit door

Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen ...

Het aantal organisaties dat zich aansluit bij het platform Toekomstbestendig Bouwen blijft groeien. Het convenant werd tijdens het congres Toekomstbestendig Bouwen ...

Lees verder

c21 c225 c237
Gebruik bij duurzaamheid meer gezond verstand

Gebruik bij duurzaamheid meer gezond verstand

‘Gebruik meer gezond verstand bij verduurzaming’, is de stellige overtuiging van Debbie van Noort en Daniel Strumphler van Turner & Townsend. Omdat ...

Lees verder

c21 c225
De achterstand op klimaatdoelen oplossen

De achterstand op klimaatdoelen oplossen

De CO2-uitstoot daalt te langzaam en Nederland loopt uit de pas als het gaat om het invullen van klimaatdoelstellingen: de kans dat het wettelijke klimaatdoel van ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up