Nieuw magazine verbetert footprint van producten
Industrielinqs pers en platform en CEO Media introduceren de eerste editie van het gloednieuwe magazine Duurzaam Geproduceerd. De uitgave is als gratis download in de Bruna Tablisto kiosk te vinden. Het magazine is een van de producten van het Kennisplatform Duurzaam Geproduceerd.
Duurzaam Geproduceerd is vorig jaar online gestart als hét onafhankelijke kennisplatform over duurzaamheid in de industrie. De website informeert en inspireert de professional in de maakindustrie met nieuws, visies van experts, interessante projecten, innovatieve producten en door het aanbieden van inspirerende evenementen. Tegelijkertijd is Duurzaam Geproduceerd een complementair en interessant netwerk van personen en bedrijven.
De website Duurzaam Geproduceerd gaat met het magazine een nieuwe fase in. In deze eerste editie staat onder meer de basis van verduurzaming in de keten centraal: het meten van de footprint van producten in de keten. Hoofdredacteur Harmen Weijer van Duurzaam Geproduceerd: “Vier keer per jaar willen we met het magazine informeren, inspireren, prikkelen, ondernemers op onverwachte ideeën brengen en hen ook verstrooiing brengen in de drukke werkzaamheden. Om daarmee uiteindelijk partijen met elkaar te verbinden. Want wij geloven dat de maakindustrie in Nederland door samen te werken de meest duurzame en innovatieve industrie van Europa kan worden.”
Het magazine is eerst online te lezen, maar het is ook mogelijk het blad op aanvraag gedrukt te ontvangen. Download het eerste gratis nummer van Duurzaam Geproduceerd via de app Bruna Tablisto voor iPad of Android tablet. Zoek vervolgens in de kiosk het tijdschrift Duurzaam Geproduceerd. De editie is ook te lezen op de website van Duurzaam Geproduceerd.
Footprint centraal
Zowel in het kennisplatform als in het nieuwe magazine staat de footprint van producten centraal. Bedrijven moeten zich continu de vraag stellen hoe die kan worden verbeterd. Dat kan door industriële processen te innoveren, van een kleine productiestap tot volledige ketens. “Maar daarbij blijft het niet. Ook interessant is hoe producten zelf een positieve invloed kunnen hebben in hun gebruik. Kunststoffen kunnen auto’s bijvoorbeeld lichter maken. Led’s en oled’s kunnen onze tv’s, verlichting en meer apparaten zuiniger maken. Daarmee verbeter je dus ook de footprint van die producten. Dat is de opdracht die het platform zichzelf en haar partners oplegt”, stelt Wim Raaijen, directeur Industrielinqs pers en platform.
Platform
Het platform heeft als missie de verduurzaming van de industrie te stimuleren door kennis en visie te delen. Tussen overheid en bedrijfsleven, tussen professionals en experts, tussen startups en multinationals. Met als doel: hoe verlagen deze bedrijven de footprint van hun producten, zowel in het eigen proces als in de keten. Duurzaam Geproduceerd is bedoeld voor mensen die werkzaam zijn bij bedrijven in voornamelijk de maakindustrie, die ook energie-intensief zijn (zowel in proces als bij de mobiliteit). Aansluiten bij het platform is zowel voor bedrijven als personen mogelijk.
Samenwerking
Het platform is een nauwe samenwerking tussen uitgeverij CEO Media en Industrielinqs pers en platform. Uitgeverij CEO Media heeft de afgelopen jaren het kennisplatform Duurzaam Gebouwd ontwikkeld tot het snelst groeiende platform in de bouw en vastgoed. Om dit ook met Duurzaam Geproduceerd te doen, zocht het samenwerking met Industrielinqs pers en platform, een uitgeverij die inhoudelijk al sterk is geworteld in de industrie. Een honderd procent match.