Afwatering in Nederland wordt zwaar onderschat

Afwatering in Nederland wordt zwaar onderschat

Nederland heeft te weinig aandacht voor de afwateringsproblematiek. De afvoer van regenwater is een nijpend en alsmaar groter wordend probleem. Particulieren zijn hier niet mee bezig; bewoners bestraten de tuin en klaar. Maar ook bedrijven en overheden hebben het veel te laag op hun prioriteitenlijstje staan. Dit stelt Paul Gruson, expert op het gebied van afwatering.

Gruson: “Met de klimaatverandering moeten we er rekening mee houden dat de kans op zeer intensieve buien groter wordt. Dat heeft gevolgen voor de bouw. De prognoses voor de hoeveelheid regen die kan vallen, veranderen snel. Het zou heel goed kunnen dat projecten die vijf jaar geleden zijn opgeleverd nu niet meer voldoen.”

Hier kun je op twee manieren mee omgaan: wil je een constructie die werkelijk elke regenbui aankan? Of accepteer je dat parkeerplaats of winkelstraat regelmatig blank staat?” De kunst is te kiezen voor de gulden middenweg: slimme afwatering die ervoor zorgt dat heftige regenbuien, waarvan je weet dat ze komen, geen grote schade aanrichten. Jammer genoeg wordt er veel te vaak gekozen voor een goedkope korte termijn oplossing. Gevolg: veel schade voor ondernemers.

Slimmer inrichten

“Je ziet dat de crisis ervoor zorgt dat bepaalde normen gebogen worden ten gunste van de portemonnee”, zegt Gruson. “Gedurende een bouwproject moeten we streven naar een hoogwaardige uitvoering waarin ook afwatering vanaf het begin wordt meegenomen. Dit is met het oog op de klimaatverandering noodzakelijk. En dat staat vaak ook zo in het bestek. Echter, in praktijk wordt in het bouwproject vaak beknibbeld op bepaalde investeringen, zoals bijvoorbeeld een goede afwateringstechniek, hetgeen uiteindelijk ten koste gaat van het milieu. Je ziet dan dat er tijdens de bouw toch voor een mindere uitvoering wordt gekozen.” Zaken die oorspronkelijk wel in het bestek zijn vastgelegd, worden niet of niet op de juiste manier uitgevoerd. Terwijl een goede uitvoering vaak niet eens duurder hoeft te zijn, maar het juist meer gaat om het slimmer inrichten van zaken.

Als voorbeeld noemt Gruson een groot parkeerterrein voor vrachtwagens. “Soms kun je er door het net even anders in te richten voor zorgen dat het regenwater zich splitst, waardoor een kleiner deel wordt vervuild en kleinere olie en benzine afscheiders voldoen.”

Gebrek aan handhaving

Bijkomend probleem is dat het schort aan handhaving. “Er wordt zelden gecontroleerd of die vetafscheider wel groot genoeg is en of die goot in de winkelstraat wel snel genoeg een stortbui kan ondervangen.  Als het in het bestek maar goed staat, dan kom je er mee weg. Maar ja, wij gaan natuurlijk ook niet zelf bij een gemeente aan de bel trekken en vertellen waar de dingen niet in orde zijn. Bovendien, zoals gezegd wordt er vaak gekozen voor een mindere maar nog steeds acceptabele uitvoering. Intussen is overstort, het moment waarop  afvalwater en regenwater samenkomen in te kleine afvoerbuizen waardoor het vervuilde water terecht komt in openbaar water, wel steeds vaker een probleem. Deze overstortsituaties moeten we zoveel mogelijk beperken. De overheid legt de verantwoordelijkheid hiervoor steeds meer bij de aanbieder.”

Hoofdconstructeur

Gruson vindt dat de mogelijkheden om deze problematiek het hoofd te bieden tot op heden onbenut zijn gebleven. Veel heeft ook te maken met kennisdeling. Zo zou je iemand binnen elk project verantwoordelijk kunnen maken voor het onderwerp afwatering. Hierbij kun je denken aan een onafhankelijke hoofdconstructeur op de bouwplaats die dit bij alle betrokken partijen tijdens een bouwproject, naast alle andere zaken, op de agenda houdt. Hij kan erop toezien dat alles uitgevoerd wordt volgens de geldende normen. Daarmee is er nog steeds geen controle lang nadat het project is opgeleverd, maar Gruson zegt dat de hoofdconstructeur wel degelijk een belangrijk deel van de controle uitvoert tijdens de uitvoering. “Het gaat toch het vaakst mis als er afgeweken wordt van het bestek. En dat is vóór oplevering.”

Bouwteam

Een andere mogelijkheid is om al in een vroeg stadium een bouwteam samen te stellen waarin, naast de aannemer, ingenieur, bouwtechnicus en civiele constructeur, ook een afwateringstechnicus zitting neemt. De afwateringstechnicus kan binnen het bouwteam geconsulteerd worden en waar nodig mee-ontwerpen. “Het is bijna altijd een geldkwestie. Maar als wij er in een eerder stadium al bij worden betrokken, hoeft een hoogwaardige uitvoering helemaal niet duurder te zijn. Door het goed en integraal aan te pakken kunnen zo veel problemen worden voorkomen. Wanneer afwatering vanaf het begin van een bouwproject aandacht heeft en wordt uitgevoerd volgens de normen worden de deadlines makkelijker gehaald en kosten minder overschreden”, aldus Gruson.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing netcongestie

Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing ...

Op het Zeeuwse Tholen is op maandag 10 juni onder grote belangstelling de eerste energy hub (e-hub) in Nederland in gebruik genomen. In deze e-hub kunnen bedrijven ...

Lees verder

c21 c225
Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop GO 2024

Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop ...

De waarde van kennisdeling wordt nog wel eens onderschat, zeker als we kijken naar het invullen van de Klimaatdoelstellingen. Door te innoveren, pionieren en lef ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237 c243
Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we nu al hebben 

Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we ...

Ze is al bijna een decennium Duurzaam Gebouwd-expert, deelt kennis tijdens rondetafelgesprekken én is een veelgevraagd spreker voor het podium. Ook laat ...

Lees verder

c21 c41 c225
Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming gebouwde omgeving

Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming ...

In aanloop naar de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2024 lanceert platform Duurzaam Gebouwd maandag 4 november het rapport Op weg naar CO2-neutraal. Het rapport benadrukt ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing CO2-arm beton

Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing ...

Lizzy Butink heeft als manager Duurzaamheid binnen Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed BV de afgelopen tijd flink geknokt om de Net Zero-strategie hoog op ...

Lees verder

c21 c225
Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Om hem Mr. Duurzaamheid te noemen, gaat wellicht net een stapje te ver, maar al ver voordat duurzaamheid een begrip was, was dit voor Paul van Bergen, directeur ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Met de klimaatdoelstellingen en forse ambities voor verduurzaming van ons kikkerlandje in het achterhoofd, is kennisdeling onontbeerlijk. Dat houdt niet op bij ...

Lees verder

c21 c225
Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award '24 

Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award ...

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven deze week is de tweede Ruud van Berkel Award uitgereikt. De winnaar van dit jaar is SeaWood Materials: een 100 procent ...

Lees verder

c21 c225 c237
Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en onderhoudstrajecten

Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en ...

Wat zijn beweegredenen voor bedrijven om hun gebouwen duurzamer, meer circulair en gezond te maken? En hoe zorg je dat je maximale waarde levert in beheer- en onderhoudstrajecten? ...

Lees verder

c21 c225
Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen groeit door

Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen ...

Het aantal organisaties dat zich aansluit bij het platform Toekomstbestendig Bouwen blijft groeien. Het convenant werd tijdens het congres Toekomstbestendig Bouwen ...

Lees verder

c21 c225 c237
Gebruik bij duurzaamheid meer gezond verstand

Gebruik bij duurzaamheid meer gezond verstand

‘Gebruik meer gezond verstand bij verduurzaming’, is de stellige overtuiging van Debbie van Noort en Daniel Strumphler van Turner & Townsend. Omdat ...

Lees verder

c21 c225
De achterstand op klimaatdoelen oplossen

De achterstand op klimaatdoelen oplossen

De CO2-uitstoot daalt te langzaam en Nederland loopt uit de pas als het gaat om het invullen van klimaatdoelstellingen: de kans dat het wettelijke klimaatdoel van ...

Lees verder

Reacties

Ik woon, nog even, in Stadshagen, een mega nieuwbouwwijk bij Zwolle. Deze wijk is gebouwd op een ingeklonken, zeer oude, polder. Bij hevige regen loopt het water dan ook nauwelijks weg, ook omdat op 30cm en 120cm diepte een leemlaag ligt. Dat is niet het enige probleem. Soms blijken de afwateringen van de huizen en ja echt! van het riool niet aangesloten te zijn en eindigen of in het niks of gewoon onder het huis! De huizen zijn slecht gebouwd in mijn deel van de wijk, kan niet oordelen over de rest, later gebouwd. Zo is er veel te jong hout gebruikt voor ramen en deuren waardoor we vaak 30 huizen op een rij ruzie hebben met de deur deze dicht te trekken of zitten we rechtop in bed midden in de nacht als de zon de hele dag heeft gebrand op het het raam, gewoon omdat de sponning dat niet goed reguleert. Het schept wel een band en voer voor een praatje in deze slaapwijk. Her en der beginnen gevels te wijken! Geheid is er volgens mij nergens. Het huis is me te koop aangeboden, de verhuurder ABP doet al jaren niets aan de huizen en pest nu de huurders eruit, ze willen verkopen. IK ga vrijwillig, geen haar op mijn hoofd die erover denkt hier te kopen. De tuinen zijn hier over het algemeen bestraat met Gammahekken eromheen, weinig onderhoud, denkt men dan. Mijn tuin kan het predicaat "vogelreservaat wel hebben, er zitten ook kikkers en zelfs een verdwaalde egel vind het hier lekker. Mijn buren vinden het maar niks dat ik in het najaar de boel de boel laat voor insecten en ander klein nuttig spul. Als een boom hier hoger dan 2 meter groeit ontstaat er ruzie. De zon (die in de zomer toch echt hoog aan de hemel staat, ook hier) zou de zon van de noordkant bedreigen. Mr. Visser zou hier een dagtaak kunnen hebben aan burenruzies over katten die overdag vaak gewoon buiten in de tuin, of pleintje, losgelaten worden tot het baasje klaar is met zijn ding elders. In het voorjaar kan je aandelen kopen van de anti-aanslag middelen en zijn de hogedrukspuiten bij de Gamma steevast uitverkocht. Demografisch zit de wijk ook slecht in elkaar, het is de meest kinderrijke wijk in Nederland heb ik gehoord. Bendevorming ligt op de loer. en voor de gemeente is de wijk nu ook een enorm zorgenkindje, ze heeft enorm verloren op de grondaankopen, de nieuwbouw wil namelijk niet meer echt lukken hier. Er wordt heel hard gewerkt door allerlei mensen de wijk goed leefbaar te maken en houden. Maar een mens heeft 'overzicht' in een omgeving met ongeveer 2000 mensen, daar voelt hij zich veiliger, meer verbonden etc. Deze wijk moet meer dan 40.000 mensen gaan herbergen. We hebben ook een koopgoot. Prachtig om te zien als het wat harder waait. Hij is namelijk van Oost naar West aangelegd, een schoonmaakwagentje hoeft er nooit doorheen en je haar droogt er werkelijk razendsnel. Fitness hebben we dan niet nodig want je spullen achterna zitten is al genoeg beweging. De wijk ligt aan het spoorlijntje van Kampen naar Zwolle, het boemeltje. Aansluiting daarop met een stationnetje werd bij de aanleg al gevraagd door de eerste bewoners in 1996...over 2 jaar zou het gaan gebeuren. Jammer dat het boemeltje nu meer niet dan wel meer rijdt, een koper is nog altijd niet gevonden. De weg de wijk in en uit staat steevast vast in de ochtend en avond, er is maar 1 brug om de wijk uit te komen. De bus die er na jaren ging rijden geeft je eerst een half uur tour door de rest van de wijk voor je bij je eigen stukje kan uitstappen. We hebben ook een fietsbrug naar de stad, veel handiger. Ik moet de wijk echt nageven dat ze zeer gericht is op de fietser, met de auto verdwaal je geheid. Iedereen weet inmiddels dat je dan onder de koopgoot kunt sluipen naar de andere helft van de wijk. Tomtom is vaak de weg kwijt hier. Regelmatig moeten we chauffeurs van bestelbusjes van onlinewinkels ...e.d. richting RIAGG sturen...ze passen niet onder de kooppgoot sluiproute. Tja, zo zie je maar, afwatering is niet altijd het enige probleem....

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up