Doorbraak nodig rond energiebesparing in woningen

Doorbraak nodig rond energiebesparing in woningen

Klimaatstraatfeesten, energieboxen, modelhuizen: het zijn voorbeelden van projecten in steden die als doel hebben energiebesparing in bestaande woningen te bereiken. Toch zijn deze initiatieven niet voldoende.

 Onder voorzitterschap van Mirjam de Rijk, wethouder in Utrecht, formuleerde het 'Nicis Adviescollege Duurzame stedelijke ontwikkeling' aanbevelingen aan (collega) stadsbestuurders en het Rijk om te komen tot een doorbraak in energiebesparing in bestaande woningen.

Aanbevelingen Nicis Adviescollege
Het Adviescollege beveelt de steden onder meer aan niet weer wat nieuws te verzinnen, maar aan de slag te gaan met die (elementen van) projecten en initiatieven die werken in andere steden. Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden; er zijn veel goede projecten, met name op het gebied van informatievoorziening en het creëren van bewustwording, stelt het College.

Het voorstel van de Nicis is de focus te verleggen naar het bevorderen van actiebereidheid, het mogelijk maken van nieuwe financiële arrangementen en het stimuleren van de ontwikkeling van een totaalaanbod.

Enorme opgave
Er zijn in Europa afspraken gemaakt over het besparen van energie. Voor Nederland betekent dit een reductie van 20 procent in 2020 ten opzichte van 2005. Als steden zich aan die afspraak willen houden, moeten zij het energieverbruik van woningen drastisch terugdringen.

Er moeten in Nederland 300- tot 500-duizend woningen per jaar worden aangepast om de doelstelling te behalen; dat is een enorme opgave. Bestuurders in steden hebben daarbij een belangrijke rol. Maar zij kunnen dat niet alleen. Zonder goede randvoorwaarden van de Rijksoverheid kunnen bestuurders uit de steden op dit gebied niet de impact behalen die zij beogen.

'Green deal'
Momenteel krijgt energiebesparing weinig prioriteit in het energiebeleid. Dit terwijl het kabinet in het regeerakkoord Vrijheid en Verantwoordelijkheid (2010) aangeeft dat het een 'Green Deal' met de samenleving beoogt, mede door voortzetting en versterking van de nationale aanpak van energiebesparing.

In het regeerakkoord staat echter nog geen uitwerking van deze Green Deal. Het zal nog enige tijd duren voor die concreet invulling krijgt. Dat heeft het Nicis Adviescollege opgevat als kans om met het advies vanuit de steden en Nicis Institute input te leveren voor de nadere uitwerking van de Green Deal, in het bijzonder voor energiebesparing in bestaande woningen. 

Binnenkort wordt het rapport van Nicis vrijgegeven op Nicis.nl

Bron: Nicis

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

Reacties

"... niet weer wat nieuws verzinnen, maar aan de slag gaan met initiatieven ... het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden; er zijn veel goede projecten ..." Goed advies, zou toch vanzelfsprekend moeten zijn! Gaat het ook werken bij publiciteitsgevoelige bestuurders en kunnen die uitleggen waarom energiebesparing vooral of alleen moet komen bij woningen en niet bij zuinige produkten en al helemaal niet bij verkeer?

Vaak gaat er bij de overheden veel tijd zitten in organiseren, beleid opstellen coordineren en verleidingsplannen maken, per gemeente een eigen onderzoek. Het werkelijk meten van de huidige staat van gebouwen, het maken van een goed plan en een goede uitvoeringen en hier lessen uit trekken, trekken aan het kortste eind . Jammer ik zou het liever andersom zien. En vooral doe niet wat al gedaan is. Zelf subsidies uitvinden met onmogelijke reglementen. Leningen van 5000 euro die meer bewijslast vragen (met bijbehorende controle) dan een hypotheekaanvraag voor de hele woning. Zorg dat een subsidie duidelijk ja/nee geeft. Veel eigenaar/bewoners hebben nog frustraties over oudere subsidie die niet toegekend werden door onduidelijke regelgeving(of onduidelijke uitvoerders/intermediairs) Zorg dat subsidie niet uitgewisseld kan worden met het woord gratis. Dan verliest het onderwerp van subsidie ineens alle waarde. Terwijl de subsidie was bedoeld om verleid te worden en de waarde ervan in te gaan zien . Bewoner- eigenaren lijken op dit moment meer te hechten aan het krijgen van subsidie voor isolatie dan aan de kwaliteit van isolatie. Ik ben erg voor PV-panelen maar vind het raar dat ik regelmatig van bewoner-eigenaren moet horen dat een terugverdientijd van 7jaar op isolerende maatregelen te lang is waarna ze langdurig gaan klagen dat de PV-subsidie op is (met een terugverdientijd van 15 jaar). Het besef dat je bij een koopwoning ook eens in de 10 jaar een redelijk bedrag investeert om waarde te behouden is niet erg groot. Bewoner-eigenaren moeten voor een lening vaak bij de eigen hypotheekverstrekker lenen(omdat banken minder risico willen lopen), dat is lastig en vaak kostbaar. Als overheden borg gaan bieden voor verbetering gebonden aan kwaliteitsvoorwaarden van uitvoering zou dit een grote stap voorwaarts kunnen betekenen. rikedeboer@1epa.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up