Doorbraak nodig rond energiebesparing in woningen

Doorbraak nodig rond energiebesparing in woningen

Klimaatstraatfeesten, energieboxen, modelhuizen: het zijn voorbeelden van projecten in steden die als doel hebben energiebesparing in bestaande woningen te bereiken. Toch zijn deze initiatieven niet voldoende.

 Onder voorzitterschap van Mirjam de Rijk, wethouder in Utrecht, formuleerde het 'Nicis Adviescollege Duurzame stedelijke ontwikkeling' aanbevelingen aan (collega) stadsbestuurders en het Rijk om te komen tot een doorbraak in energiebesparing in bestaande woningen.

Aanbevelingen Nicis Adviescollege
Het Adviescollege beveelt de steden onder meer aan niet weer wat nieuws te verzinnen, maar aan de slag te gaan met die (elementen van) projecten en initiatieven die werken in andere steden. Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden; er zijn veel goede projecten, met name op het gebied van informatievoorziening en het creëren van bewustwording, stelt het College.

Het voorstel van de Nicis is de focus te verleggen naar het bevorderen van actiebereidheid, het mogelijk maken van nieuwe financiële arrangementen en het stimuleren van de ontwikkeling van een totaalaanbod.

Enorme opgave
Er zijn in Europa afspraken gemaakt over het besparen van energie. Voor Nederland betekent dit een reductie van 20 procent in 2020 ten opzichte van 2005. Als steden zich aan die afspraak willen houden, moeten zij het energieverbruik van woningen drastisch terugdringen.

Er moeten in Nederland 300- tot 500-duizend woningen per jaar worden aangepast om de doelstelling te behalen; dat is een enorme opgave. Bestuurders in steden hebben daarbij een belangrijke rol. Maar zij kunnen dat niet alleen. Zonder goede randvoorwaarden van de Rijksoverheid kunnen bestuurders uit de steden op dit gebied niet de impact behalen die zij beogen.

'Green deal'
Momenteel krijgt energiebesparing weinig prioriteit in het energiebeleid. Dit terwijl het kabinet in het regeerakkoord Vrijheid en Verantwoordelijkheid (2010) aangeeft dat het een 'Green Deal' met de samenleving beoogt, mede door voortzetting en versterking van de nationale aanpak van energiebesparing.

In het regeerakkoord staat echter nog geen uitwerking van deze Green Deal. Het zal nog enige tijd duren voor die concreet invulling krijgt. Dat heeft het Nicis Adviescollege opgevat als kans om met het advies vanuit de steden en Nicis Institute input te leveren voor de nadere uitwerking van de Green Deal, in het bijzonder voor energiebesparing in bestaande woningen. 

Binnenkort wordt het rapport van Nicis vrijgegeven op Nicis.nl

Bron: Nicis

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Ondertekening Green Deal voor duurzamere gezondheidssector

Om bij te dragen aan duurzamere en groenere gezondheidssector ondertekende Boehringer Ingelheim Nederland de Green Deal 3.0 Duurzame Zorg. De deal richt zich op ...

Lees verder

c21 c225
Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onderzoek vergelijkt TCO van kozijnen

Onafhankelijk onderzoek van IGG Bouweconomie, gevalideerd door Ingenii Bouwinnovatie, geeft duidelijkheid over welk type kozijnen over een langere periode de voordeligste ...

Lees verder

c21 c185 c225
Financiële incentives voor circulair bouwen

Financiële incentives voor circulair bouwen

Op 13 februari 2025 ontdek je de financiële incentives achter circulair bouwen en leer je over de financiële restwaarde, aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden. ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten voor verduurzamingstransitie

Tweedaagse masterclass geeft praktische handvaten ...

De tweedaagse masterclass ‘Verduurzaming & Transities Woningmarkt’ van Universiteit van Amsterdam (UvA) en Duurzaam Gebouwd geeft inzicht in de ...

Lees verder

c21 c225
Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Monumentale greswarenfabriek in Reuver

Het begon allemaal met de droom om van een oude, vervallen en leegstaande fabriek een bruisend, innovatief onderwijscentrum te maken. Stichting Onderwijs Midden-Limburg ...

Lees verder

c21 c41 c225
Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten bloot

Rapport legt belangrijkste kansen en knelpunten ...

Het rapport Op weg naar CO2-neutraal is te downloaden en ligt op de mat. De publicatie benadrukt de urgentie van samenwerking tussen publieke en private partijen ...

Lees verder

c21 c225
Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Terugblikken naar de Klimaattop GO 2024

Op de terugblikpagina van de Klimaattop GO 2024 vind je onder andere de download van het rapport ‘Op weg naar CO2-neutraal’ en verslagen van verschillende ...

Lees verder

c21 c40 c225
De best gelezen artikelen van 2024

De best gelezen artikelen van 2024

Benieuwd naar de artikelen die je dit jaar niet mocht missen? We stellen een top 5 voor je samen van de meest gelezen artikelen van 2024.

Lees verder

c21 c41 c225
Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag  

Onderzoek kwantificeert voordelen van warmteopslag ...

Onderzoek van Invest-NL en Energy Storage NL toont aan dat warmteopslag de kosten van geleverde warmte van € 0,70 tot € 3,20 per gigajoule verlaagt. Daarnaast ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

CO2-uitstoot reduceren met duurzame kozijnen

Duurzame kozijnen van fossielvrij PVC kunnen CO2 reduceren, volgens EU-normen vastgelegd en bewezen. In dit artikel lees je meer over het succesvol behalen van ...

Lees verder

c21 c225
Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en deals maken

Aftermovie Klimaattop GO 2024: Afspraken en ...

De aftermovie van de Klimaattop GO 2024 laat je verschillende hoogtepunten zien van de tweedaagse conferentie. Bekijk de aftermovie in dit artikel.

Lees verder

c21 c225
State of the art fabriek voor grootschalige industriële projecten

State of the art fabriek voor grootschalige ...

Een volgende stap naar efficiënter en duurzamere productie. Dat wordt mogelijk door een overeenkomst tussen VBI en GOLDBECK Nederland, voor de bouw van de ...

Lees verder

Reacties

"... niet weer wat nieuws verzinnen, maar aan de slag gaan met initiatieven ... het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden; er zijn veel goede projecten ..." Goed advies, zou toch vanzelfsprekend moeten zijn! Gaat het ook werken bij publiciteitsgevoelige bestuurders en kunnen die uitleggen waarom energiebesparing vooral of alleen moet komen bij woningen en niet bij zuinige produkten en al helemaal niet bij verkeer?

Vaak gaat er bij de overheden veel tijd zitten in organiseren, beleid opstellen coordineren en verleidingsplannen maken, per gemeente een eigen onderzoek. Het werkelijk meten van de huidige staat van gebouwen, het maken van een goed plan en een goede uitvoeringen en hier lessen uit trekken, trekken aan het kortste eind . Jammer ik zou het liever andersom zien. En vooral doe niet wat al gedaan is. Zelf subsidies uitvinden met onmogelijke reglementen. Leningen van 5000 euro die meer bewijslast vragen (met bijbehorende controle) dan een hypotheekaanvraag voor de hele woning. Zorg dat een subsidie duidelijk ja/nee geeft. Veel eigenaar/bewoners hebben nog frustraties over oudere subsidie die niet toegekend werden door onduidelijke regelgeving(of onduidelijke uitvoerders/intermediairs) Zorg dat subsidie niet uitgewisseld kan worden met het woord gratis. Dan verliest het onderwerp van subsidie ineens alle waarde. Terwijl de subsidie was bedoeld om verleid te worden en de waarde ervan in te gaan zien . Bewoner- eigenaren lijken op dit moment meer te hechten aan het krijgen van subsidie voor isolatie dan aan de kwaliteit van isolatie. Ik ben erg voor PV-panelen maar vind het raar dat ik regelmatig van bewoner-eigenaren moet horen dat een terugverdientijd van 7jaar op isolerende maatregelen te lang is waarna ze langdurig gaan klagen dat de PV-subsidie op is (met een terugverdientijd van 15 jaar). Het besef dat je bij een koopwoning ook eens in de 10 jaar een redelijk bedrag investeert om waarde te behouden is niet erg groot. Bewoner-eigenaren moeten voor een lening vaak bij de eigen hypotheekverstrekker lenen(omdat banken minder risico willen lopen), dat is lastig en vaak kostbaar. Als overheden borg gaan bieden voor verbetering gebonden aan kwaliteitsvoorwaarden van uitvoering zou dit een grote stap voorwaarts kunnen betekenen. rikedeboer@1epa.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up