Een modern, autarkisch, iconisch en comfortabel woonhuis

Een modern, autarkisch, iconisch en comfortabel woonhuis

Earthships karakteriseren zich door het gebruik van afvalmaterialen (zoals autobanden, glazen flessen en aluminium blikjes) en het gebruik van op aarde gebaseerde materialen. Dit autarkische bouwconcept is inmiddels bijna overal in de wereld te vinden. Ook in Nederland.

De Amerikaanse architect Michael Reynolds heeft het concept van een Earthship in de jaren 70 bedacht. Sinds de initiatie is niet veel veranderd op architectonisch, bouwtechnisch en bouwfysisch vlak. Het gevolg hiervan is dat Earthships tegenwoordig gezien worden als ‘junk-aesthetic’ en ‘post-apocalyptic’ [Hewitt et al, 2007]. Dit zijn harde, maar terechte woorden voor een – in mijn ogen – briljant bouwconcept. Een woning gemaakt van aarde en afvalmaterialen schrikt veel mensen af.

Earthships als comfortabele woonhuizen

Het doel van mijn masterthesis aan de Technische Universiteit Eindhoven was daarom om een gemodificeerd Earthship te ontwerpen, waarin de huidige aandachtspunten omtrent conventionele Earthships grotendeels opgelost zijn. Maar misschien nog belangrijker: een modern, autarkisch, iconisch en comfortabel woonhuis waarin mensen wel graag willen wonen. Hopelijk inspireert dit project mensen om meer van dit soort duurzame en ecologische aardewoningen in de toekomst te realiseren. 

Het ontwerp – met als naam de ‘Earth-Ship Based Home’ (ESBH) – ligt net als conventionele Earthships voor een deel in de grond. De bovenverdieping bestaat uit gewelven die het iconische element zijn van het ontwerp en gebaseerd zijn op het belasten op druk. De gewelven rusten op de geïsoleerde aardewanden van de benedenverdieping.

Aangezien de ruimten op de benedenverdieping zich onder maaiveld bevinden en over een lagere daglichtfactor/illuminantiewaarde beschikken, bevinden zich hier de (privacy)ruimten waarin mensen minder lang verblijven (badkamer, slaapkamers).

Daglicht op de beneden- en bovenverdieping

De benedenverdieping ontvangt daglicht vanuit het glazen dak boven de hal en vanuit de ruimten aan de zuidzijde – daar waar geen grond tegenaan gekeerd is. De bovenverdieping krijgt volop daglicht door de grote glazen façades aan de zuidzijde. Naast de gewenste zonnewarmte in de winter, kan het in de zomer ongewenst warm worden.

De gewelven hebben een plafondhoogte van 3 tot 4 meter, zijn lichtelijk hellend en bevatten ronde tuimelramen. Hierdoor wordt de warmte in de zomer op natuurlijke wijze weg geventileerd. Tevens bevatten de aardewanden accumulatieve eigenschappen om overtollige warmte tijdelijk op te slaan. De wanden bestaan uit ’Compressed Earth Blocks’, die bijna 45% van het totale materiaalvolume omvatten. Indien de afgegraven aarde op de locatie – ook als afval te categoriseren – in kleine hoeveelheid gebruikt wordt om de aardeblokken te persen (mits geschikt), neemt het volumepercentage van afvalmaterialen toe. Andere op afval gebaseerde afvalmaterialen zijn houtvezelisolatie (16 vol-%) en ecoboards (0,6 vol-%). Dit zijn moderne afvalmaterialen dan de eerder genoemde afvalmaterialen, die in conventionele Earthships toegepast worden. In totaliteit bestaat het ontwerp voor 95,6 vol-% uit lokaal verkregen (tot maximaal 200 km) duurzame materialen.

Gebruik van aarde en afvalmaterialen

Visueel lijkt het ontwerp totaal niet op een conventioneel Earthship. Conceptueel zijn er genoeg raakvlakken, zoals de gesloten waterkringloop, het gebruik van aarde en (in dit geval modernere) afvalmaterialen. Het ontwerp is echter niet geheel autarkisch. De toegepaste windturbine voorziet het ontwerp niet van zijn totale energiebehoefte. Er worden geen zonnepanelen toegepast, aangezien deze afbreuk doen op de natuurlijke uitstraling van het ontwerp – die onder andere verkregen wordt door het toepassen van terracotta panelen.    

Bouwen met aarde

Deze blog eindig ik met een citaat van Kevin McCloud uit Earthships: Building a zero carbon future for homes van Mischa Hewitt en Kevin Telfer (2007): “Experimental projects are essential. Sustainable development would not be possible on a large scale if there were no straw bale houses, no cob construction and no superadobe Earthships.” Daarbij past de ESBH ook en hopelijk inspireert dit ontwerp mensen om te bouwen met aarde in de nabije toekomst.

Auteur Roel Lafleur is afgestudeerd aan de Technische Universiteit op het onderwerp 'Earth-Ship Based Home'. Naast deze blog komt hij deze maand ook met een blog over de bouwtechnische uitwerking van Earth-Ships.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

c21 c225
Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie Arnhem

Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie ...

Arnhem gaat bij het aanleggen of herinrichten van wegen zoveel mogelijk elektrisch materieel inzetten. Dat zorgt voor schonere lucht in de stad en is ook veel stiller ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen voor architecten

Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen ...

Esthetiek en duurzaamheid combineren in projecten is een uitdaging. Net zoals het toevoegen van karakter aan gebouwen, als circulair bouwen in ontwikkelingen centraal ...

Lees verder

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

Reacties

voor een Nederlandse versie van earthships, zie het project dat in de gemeente Olst-Wijhe gebouwd wordt > http://aardehuis.nl/nl/

Ik ben geïnteresseerd in je blog over de technische uitwerking. Succes met het project, ik probeer het te volgen. Groet Erné van Till.

Ja bedankt Matthijs Frederiks, voor de voorzet. Vanuit het Aardehuis-project in Olst: Roel, neem sowieso contact met ons op, want niet alleen is er in t begin van t project direct met Reynolds samengewerkt, allerlei kwesties zijn de revue gepasseerd die in de NLse praktijk een extra uitdaging vormden. Opdat er niet al teveel waardevolle wielen opnieuw uitgevonden worden; er is hier veel expertise, welkom in Olst - bijv. op een rondleiding? Zie http://aardehuis.nl

Bedankt voor uw reactie Fransjan de Waard. Ik ben zeker van plan om op korte termijn een bezoekje te brengen aan de aardewoningen in Olst. Helaas ben ik op de eerstvolgende rondleiding (3 mei a.s.) verhinderd. Vinden er dit jaar nog meer rondleidingen plaats? Mvg, Roel Lafleur

bedankt voor artikel!

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up