Reizen als blauwdruk voor samenwerking

timer4 min
Reizen als blauwdruk voor samenwerking

Als je het over India hebt zeggen mensen vaak "Wauw, dat land is zo'n chaos... Zo ongeorganiseerd... maar wat is het er gaaf!". Ik heb het geluk gehad dat ik voor de start van mijn carrière in de bouwsector, eerst 3 maanden met een rugzakje een deel van de wereld heb mogen ontdekken. En na deze indrukwekkende reis kan ik niet ontkennen wat de mensen zeggen.

Wanneer je zelf ervaart dat een stuk straat plotseling kan veranderen in een vuilnisbelt, waar de koeien tussendoor baggeren, vraag je je toch af of er niet iemand een stukje verantwoordelijkheid op zich neemt om wat orde in de chaos te scheppen. Of is dit nu een typische Nederlandse gedachte? Het grote verschil tussen Nederland en India zie je al van boven, turend door het vliegtuigraam; elk stukje vierkante meter van ons land is netjes ingekaderd en staat op naam. Wij houden van organiseren. Nu werkend in de bouwsector stel ik mijzelf de vraag; hoe ver moet je gaan met het organiseren van samenwerking?

De nieuwe aanbestedingswet telt 48.000 woorden. Moet samenwerking wel zo krampachtig gestructureerd zijn in een document dat start met een “saluut” van onze Koning? Raar, ik heb geen 48.000 woorden nodig om een reis naar India te maken. Dat doe je gewoon, je maakt je droom waar. Middels deze blog pleit ik voor een meer organische samenwerking gebaseerd op vertrouwen en vakmanschap waar partijen elkaar vinden op basis van hun ambities!

Initiatieffase

Aangekomen in India vertrok ik naar het noorden om daar de machtige bergtoppen van de Himalaya te bewonderen. Ik las over een twaalfdaagse wandeling, met een pas met 5.400 (Hollandse) meter als hoogste- en hoogtepunt van de tocht. Een bus bracht mij naar het startpunt, opgepropt tussen Indiërs, kippen en twee Australiërs en Canadezen. Wat ik nog niet wist; ik zou met deze mensen bevriend raken en samen mijn doel bereiken, het behalen van de top.

Selectie- & gunningsfase

Onze bus functioneerde op organische wijze als selectiemechanisme. Vijf mensen hadden dezelfde droom: 12 dagen lang in de natuur zijn en een 5.400 meter hoge pas beklimmen. Daar kwamen geen selectiecriteria aan te pas: ik koos mijn reisgenoten niet uit op hoe fit ze zijn, de kleur van het haar, hoe goed voorbereid ze zijn, of ze van een kaartspelletje houden en of ze last van hoogteziekte hebben. Het selectiemechanisme in deze situatie was de bus en haar beperkte dienstregeling, waardoor mensen met dezelfde droom én drive aan elkaar worden gekoppeld.

Samenwerking zonder contract

Uit de bus gekomen begonnen we als groep aan de tocht. We maakten kennis, maar verloren elkaar ook weer uit het oog. De Canadezen waren zeer snel, de Australiërs maakten lange pauzes en ik was eigenlijk te zwaar bepakt. Drie dagen lang bewandelden we afzonderlijk van elkaar hetzelfde pad. De vierde ochtend gebeurde het echter anders; we hadden de avond ervoor samen gegeten, het was gezellig en hadden een kaartspel gespeeld.

Die ochtend stormden de Canadezen er niet vandoor, maar ze wachtten op de rest van de groep. De Australiërs hielden niet zo lang meer pauze en stonden op wanneer de rest de wandelstokken weer oppakten. Ik gaf overtollige kleding weg aan de families waar wij sliepen, dit om mijn rugzak van wat ballast te ontdoen en daarmee mijn tempo te verhogen. We werden zowaar een team. Een team waarin iedereen de meerwaarde zag om samen de top te bereiken. De ontstane samenwerking was gebaseerd op plezier, vertrouwen en waardering. Een samenwerking zonder contract en ondanks dat hanteerden we toch dezelfde regels. We hanteerden dezelfde pauzes, stonden op dezelfde tijd op en bepaalden gezamenlijk de beste route. We handelden zelfs in elkaars belang. De Australiërs waren te dun gekleed en niet bestand tegen de snijdende kou. Ik leende hen mijn trui, waarvan ik er toch één teveel had. De Canadezen deelden zoutoplossingen uit tegen uitdroging. Allemaal met als doel, best for project!

Het kan dus wel!

Als wij met wildvreemden op reis onze dromen kunnen waarmaken, zonder enig contract, dan kan dat toch ook in de bouwsector? Laat ik twee suggesties doen. Ten eerste moet de initiatieffase de basis worden voor de selectieprocedure. Dit is waar de droom ontstaat. Het is van cruciaal belang dat mensen elkaars dromen kennen om een samenwerking op basis van vertrouwen, vakmanschap en verbinding op te bouwen. Ten tweede moet het contract parallel met de samenwerking rijpen. Een goed voorbeeld hiervan is het zogenoemde Conscious Contracting. Bij deze vorm van contracteren wordt er bewust gekozen om niet met eigen juristen contracten op te stellen, maar er wordt één gezamenlijk document opgesteld waarin de dromen en intenties van de samenwerking zijn vastgelegd. Dit document kan groeien met de tijd en voorkomt het vooraf willen controleren van samenwerking. Op deze manier wordt de samenwerking minder star en wordt er niet gehandeld vanuit angst. Maak van een project dus een spannende reis, ik kan het aanbevelen!

Auteur: Daniël van Staveren, Alba Concepts

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

c21 c225
Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie Arnhem

Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie ...

Arnhem gaat bij het aanleggen of herinrichten van wegen zoveel mogelijk elektrisch materieel inzetten. Dat zorgt voor schonere lucht in de stad en is ook veel stiller ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen voor architecten

Whitepaper: De voordelen van hergebruikte gevelstenen ...

Esthetiek en duurzaamheid combineren in projecten is een uitdaging. Net zoals het toevoegen van karakter aan gebouwen, als circulair bouwen in ontwikkelingen centraal ...

Lees verder

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up