Actieoproep voor verbetering slechte luchtkwaliteit klaslokalen
- Ventilatie & Klimaattechniek
- Artikel
De luchtkwaliteit in klaslokalen is vooral in de winter ‘dramatisch slecht’ te noemen, zo stelt UNETO-VNI. Het CO2-gehalte in de lucht is volgens de installateurskoepel tijdens de meeste lessen onaanvaardbaar hoog en de organisatie roept de politiek dan ook op om in actie te komen.
De reactie van UNETO-VNI volgt op een onlangs verschenen onderzoek van het ministerie van Onderwijs, waaruit blijkt dat het merendeel van de schoolleiders de problemen onderkent en vindt dat maatregelen dringend noodzakelijk zijn. Het slechte binnenmilieu kan onder andere leiden tot hoofdpijn, vermoeidheid en astma-aanvallen.
Een slecht binnenmilieu heeft meer nadelige gevolgen. Uit onderzoek van TNO blijkt dat het klimaat invloed heeft op de leerprestaties. Elke verdubbeling van de toevoer van frisse lucht leidt tot ongeveer vijftien procent betere leerprestaties.
Titia Siertsema, voorzitter van UNETO-VNI en expert bij Kennisplatform Duurzaam Gebouwd, stelt het probleem voor: “Als het straks kouder wordt, sluiten leerkrachten ventilatieopeningen af om klachten over kou te voorkomen. Het CO2-gehalte in lokalen neemt daardoor echter toe. Het probleem wordt zelfs groter, nu er steeds meer kinderen in een klas zitten als gevolg van de bezuinigingen.”
Aanpakken
Hoge CO2-concentraties zijn niet de enige zorg: veel leerlingen hebben in de winter te maken met kou en tocht, terwijl het in de zomer juist te warm wordt door het ontbreken van een goede zonwering. Siertsema stelt dat de klaslokalen nog voor de komende winter moeten worden aangepakt: “Als wij de ambitie van Nederland als kenniseconomie serieus nemen, zullen we op z’n minst moeten zorgen voor een gezonde leer- en werkomgeving voor docenten en scholieren.”