Nieuwe regels moeten warmte-koudeopslag stimuleren
Het gebruik van warmte-koudeopslag (WKO) komt niet goed genoeg van de grond. Reden voor minister Schultz van Haegen (I&M) om de regels aan te passen.
De vraag stijgt wel, maar het aanbod van bodemenergieinstallaties blijft achter, zo is te lezen in Cobouw. Door aanpassing van de regels hoopt de minister het installeren van de systemen makkelijker te maken.
Utiliteitsbouw
Met name het gebruik van de grote, open bodemenergiesystemen wil zij stimuleren. Deze installaties pompen grondwater omhoog, om dat na warmtewisseling weer terug te pompen in de grond. Vanwege hun omvang zijn open bodemenergiesystemen vooral populair bij utiliteitsbouw.
Ontwikkelaars en bouwers zien nu vaak af van het installeren van een dergelijk systeem vanwege lange vergunningsprocedures.
Vergunningsprocedure
Schultz wil met het Besluit bodemenergiesystemen de vergunningsprocedure voor open systemen verkorten en voor gesloten systemen verscherpen. Zo hoopt zij te bereiken dat de keuze voor een systeem vooral wordt bepaald door de kwaliteiten van de installaties en niet door de procedures.
Afbeelding: Bodemkaart Nederland
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
De mogelijkheden voor WKO zijn beperkt. Dan is er de overheid om die schaarste zo goed mogelijk te verdelen. Nu geldt: wie het eerst komt.... Een betere regelgeving is nodig, die zorgt voor een grotere benutting en voorrang voor zuinige systemen. Deze terugtredende - verkorting! - overheid doet juist het tegendeel.
De nieuwe AMvB bodemenergie geeft meer harmonisatie landelijk en daardoor kortere procedure tijd voor de gewone gebieden. In gebieden van drukte mogen de gemeenten "interferentiegebieden" aanwijzen waar zij een beheerplan voor mogen maken waarin nadere regels gesteld worden in het zo efficient mogelijk verlenen van WKO vergunningen. Er wordt in de Kwalitieitsborging en certificering van WKO bedrijven een certificeringsregeling ingesteld die de kwaliteit en de rendementen van de WKO's en daarmee de inzet van duurzame energie uit de ondergrond stimuleert.
Zo'n beheersplan met "nadere regels" zal de nu al korte procedure niet verder verkorten, maar belangrijker is dat milieuwet voor het gebruik van toepassing wordt met tijdelijke vergunningen. Als minder verbruik mogelijk wordt, moet die benut worden, zodat er meer ruimte ontstaat voor gebruik door anderen.
Leuk! Kijk eens op website www.deteuge.nl over het energie verbruik van een warmtepomp. Hier kan je lezen als het misgaat en wat voor een energie problemen door dit geweldige duurzaam product veroorzaakt. Ook zijn hier rapporten te vinden dat een warmtepomp 39+% CO2 uitstoot dan een HR gasketel. Dus wat is duurzaam
@Marcel inderdaad! http://www.teusvaneck.nl/documents/publicaties/warmtepompen%20Teuge.pdf Een goed voorbeeld hoe slechte regelgeving het energieverbruik opstuwd en veel weerzin tegen "duurzaam" uitlokt.
WKO is voor utiliteit zeker rendabel. De regelgeving wordt echter niet eenvoudiger. Nu krijg je te maken met drukke gebieden, interferentiegebieden, masterplannen van provincie en gemeentes, certificering etc... de papieren tijgers groeien en de adviseurs verdringen zich om dit papierwerk. Provincies willen zich zelfs (via vergunning) gaan bemoeien of een systeem duurzaam genoeg is. Daar gaan de gemeentes volgens mij over. Regie van overheid prima en nodig, maar laat verder toch alstublieft de markt aan zet zijn. Laten we duurzaamheid effectief no nonsense realiseren