Wens voor prestatiecontracten groter bij complexe omgevingen

Wens voor prestatiecontracten groter bij complexe omgevingen

Prestatiecontracten zijn nog geen must to survive en worden vooral door opdrachtgevers met complexe omgevingen gevraagd. “Als het erg lastig is om een prestatiegarantie te geven, is de wens hiervoor des te groter. Gelukkig kunnen we als leveranciers tegenwoordig steeds meer garanderen.”

Marketing en communicatie manager Rick Bruins van Zehnder deelt tijdens een Round Table over prestatiecontracten zijn marktvisie. “Wanneer wij dit soort contracten aanbieden, merken we dat onze klanten het lastig vinden om concreet te zijn in de verwachtingen. Andersom willen we graag levensduur- en prestatiegaranties geven. Om deze stap te zetten is vertrouwen nodig. Klant en leverancier moeten elkaar goed kunnen vertrouwen.”

Een prestatiecontract kost de leverancier in eerste instantie geld en na ongeveer vijf jaar is winst een optie. Het gevolg daarvan is dat veel organisaties afspreken om een prestatiecontract af te spreken dat liefst zo lang mogelijk loopt. Toch is deze aanpak niet voor alle organisaties vanzelfsprekend, laat Bruins weten. “Wij focussen ons op klanten hebben waar we zo veel vertrouwen in hebben, dat we contracten afsluiten voor negen maanden beheer. Daarmee wordt het voor de klant aantrekkelijk om met deze contracten te gaan werken. Het verplicht je als organisatie om aandacht te geven aan je klanten.”

Tien keer zo duur

CWF (Croon Wolter&Dros Facilities)-directeur Natalie Hofman noemt de inspanning in een dergelijke constructie aan de voorkant van het proces veel hoger. “Wanneer je naar de langere termijn kijkt, loont het om keuzes op basis van de levensduurgedachte vooraf te overwegen.Toch blijft het lastig uit te leggen dat een foute keuze in het beginstadium tien keer zo duur kan zijn dan midden of achter in het proces. Dat is vaak een blokkade in organisaties waar de focus ligt op de winst op korte termijn.”

Adviseur Gerard Wittebol van VBI ziet een duidelijke meetbaarheid van resultaten als eis om die transparantie en uitgangspunten in beeld te brengen. “Een contract kan een papieren tijger worden als je afhankelijk bent van de gebruiker en een complexe omgeving. Je kunt je afvragen waar de wens voor een contract vandaan komt. In het verleden deden we het met een bestek en tekening, daar stonden in feite de kwaliteitseisen in.”

Bekijk de samenvatting van de Round Table Prestatiecontracten

Van wantrouwen naar vertrouwen

Sales manager Nederland Alex Admiraal van Mitsubishi Elevator Europe denkt dat de prestatiecontracten zijn ontstaan vanwege een wantrouwen in de markt. “Risico’s verleggen, zo simpel is dat.” Asset Facility Management-directeur Tonio Vervoordeldonk vindt de vraag ‘Waarom doe je dit?’ belangrijk om te stellen aan opdrachtgevers. “Als je het doet om kennis op te halen uit de markt bij leveranciers, dan vind ik het een goed argument om met een contract aan de slag te gaan. Bij de leveranciers is veel kennis aanwezig en het is dan ook zaak om dit te benutten.”

Wanneer duidelijk is waarom zo’n contract gevraagd wordt, kunnen partijen sparren over de daadwerkelijke invulling ervan. De prestaties an sich komen dan al snel ter sprake. Maar kun je als leverancier een gezond binnenklimaat garanderen? Manager verkoop Nederland Albert van Lohuizen van Brink Climate Systems ziet als de crux dat organisaties goed moeten weten wat ze kunnen garanderen. “ Tegenwoordig spreken we vaak over comfort en gezondheid, maar dat is niet tastbaar. Als je energieprestaties garandeert, dan kun je dat bijvoorbeeld beter doen over een groot aantal woningen.” Managing director Marco Middag van Wilo knikt. “Wij willen best meedenken in prestatiecontracten, maar veel elementen beïnvloeden de levensduur van een pomp.”

Massa en complexiteit

Salesmanager Jacob van den Essenburg van Kone ziet dat vooral grotere organisaties goed zijn ingericht om de prestaties binnen contracten te borgen. “Een kleinere installateur heeft bijvoorbeeld niet de slagkracht om een pps-constructie te kunnen draaien en de prestaties te garanderen. Daar heb je meer massa voor nodig.”

Ongeacht het soort prestaties waarvoor leveranciers verantwoordelijk worden gehouden, vinden de deelnemers aan deze Round Table dat alle partijen aan de voorkant van het proces moeten worden betrokken. “Om echt een verschil te kunnen maken bij een project, word je vroeg in het proces meegenomen en mag je meedenken over de invulling van het prestatiecontract”, vindt Bruins. Wittebol vult aan met de opmerking dat een DBFMO een betere eindprestatie kan geven dan prestatiecontracten. “Zo leg je de vraagstelling in de markt en laat je marktpartijen zelf een invulling geven”, vindt hij.

Prestaties aansluiten bij klantwensen

De discussie buigt vervolgens af over de geschiktheid van prestatiecontracten in verschillende soorten projecten. Volgens de deelnemers is er geen bijzonder onderscheid tussen transformatie- nieuwbouw- en gebiedsontwikkelingsprojecten en langdurige contracten. “Hoe complexer de materie, hoe lastiger het is om een prestatiecontract uit te schrijven, maar de mogelijkheid om het te doen is er wel”, vindt Bruins.

Hij concludeert dat hetgene dat de prestaties die een leverancier aanbiedt, goed aan moeten sluiten bij wat de klant wil. “Ik ben er absoluut van overtuigd dat contracten met vergoede prestaties een vogelvlucht nemen. Het draait veel minder om het product, maar juist om de prestaties die partijen afleveren. Dat is voor iedereen een win-win situatie.”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c41 c184 c225 c243 c283
Aardgasvrij dankzij programmatische aanpak ‘Plan Arthur’

Aardgasvrij dankzij programmatische aanpak ‘Plan ...

De klok tikt door om de vastgoedvoorraad aardgasvrij te maken. Om grote stappen te zetten naar duurzame wijken, zonder gebruik van fossiele brandstoffen en uitstoot ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225 c283
Op weg naar de perfecte circulaire aanbesteding

Op weg naar de perfecte circulaire aanbesteding

Het adviesbureau Alba Concepts publiceerde afgelopen week een kennisdocument over circulair aanbesteden. Deze whitepaper is erg interessant voor opdrachtgevers ...

Lees verder

c21 c225 c283
‘Traditionele aanpak projectinkoop fundamenteel veranderen’

‘Traditionele aanpak projectinkoop fundamenteel ...

De lancering van de Modelovereenkomst Bouwteam Duurzaam Gebouwd 2020 heeft niet alleen nationaal veel aandacht getrokken. Ook internationaal timmert het model aan ...

Lees verder

c21 c225 c283
Ontdek de voordelen van programmatisch inkopen

Ontdek de voordelen van programmatisch inkopen

Wat zijn de ingrediënten voor een inkoopproces waarbij het streven is om doelen en ambities in de GWW-sector op een hoger niveau te behalen? Dat onderwerp ...

Lees verder

c21 c225 c283
Openhartig gesprek: diepe dalen én hoge pieken samenwerking

Openhartig gesprek: diepe dalen én hoge ...

Het was een opmerkelijke bijeenkomst, half januari in Deventer. Hoe beslecht je een langdurige samenwerking, van meer dan tien jaar, waarin de partijen het door ...

Lees verder

c21 c225 c267 c283
De bouw gaat met paardensprongen vooruit!

De bouw gaat met paardensprongen vooruit!

Als aan de kant van opdrachtgevers de inhoudelijke kennis ontbreekt, wat moeten hoofdaannemers dan meebrengen om projecten tot een goed einde te brengen? En wat ...

Lees verder

c21 c225 c283
‘Het geïntegreerde contract is nog lang niet afgeschreven’

‘Het geïntegreerde contract is nog ...

Hebben geïntegreerde contracten nog bestaansrecht in een aannemers-markt? “Meer dan ooit”, vinden Joris Vergouwen en Esteban Döll van Antea ...

Lees verder

c21 c225 c267 c283
Bereken met dit stappenplan de levensduurkosten van een toekomstbestendig gebouw

Bereken met dit stappenplan de levensduurkosten ...

Om voor toekomstbestendige gebouwen een verantwoorde en duurzame investeringsbeslissing te kunnen nemen, is het van belang de levensduurkosten te berekenen. In ...

Lees verder

c21 c225 c269 c283
Samenwerking in bouw & infra fundamenteel gewijzigd

Samenwerking in bouw & infra fundamenteel ...

Het was afgelopen week exact twee jaar geleden dat een expertgroep van Duurzaam Gebouwd de Modelovereenkomst Bouwteam Duurzaam Gebouwd 2020 lanceerde. Met dit document ...

Lees verder

c21 c225 c261 c283
Smart contracts in gebouwonderhoud

Smart contracts in gebouwonderhoud

In een pragmatisch verhaal over smart contracts en gebouwonderhoud, schrijft smart buildings-expert Wilfred van der Plas hoe je die contracten toepast en wat het ...

Lees verder

c21 c225 c283
‘Praten en afstemmen is ook je werk’

‘Praten en afstemmen is ook je werk’

Ruim vier jaar lang zette het ingenieursbureau van de gemeente Zaanstad de ramen wijd open. Door een transparante, samenwerkingsgerichte werkwijze met aannemers ...

Lees verder

c21 c135 c225 c283
Duurzaamheid en gebiedsgericht werken bij verbetering 7 kunstwerken

Duurzaamheid en gebiedsgericht werken bij verbetering ...

Hoe pak je bij de verbetering van sluizen ook thema’s aan als duurzaamheid en gebiedsgericht werken en let je tevens op meekoppelkansen? Samen met Hoogheemraadschap ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up