Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 3: Energie management
Gisteren heeft u kunnen lezen dat duurzaamheid in de bouwsector is opgebouwd uit 4 pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. In datzelfde artikel hebben we de eerste pijler van duurzaamheid, corporate social responsibility, al besproken. Vandaag zullen we ingaan op de tweede pijler: Energie management.
Onder energie management wordt verstaan: de prestatie van het materiaal aangaande het energieverbruik tijdens het gebruik. Onder deze pijler vallen dus aspecten als de isolatiewaarde en de EPC-waarde van het materiaal. De kosten van het energieverbruik nemen, onder andere onder invloed van de stijgende brandstofprijzen, de komende jaren sterk toe. De noodzaak tot energiebesparing zal dus alleen maar groeien. Gebouwen zullen in de toekomst steeds energiezuiniger moeten worden, wat betekent dat de eisen die aan bouwmaterialen worden gesteld alsmaar strenger zullen worden. Concreet betekent dit dat de pijler energie management nu, maar ook zeker in de toekomst, een zeer belangrijke is. In de communicatie naar de doelgroep dient dan ook duidelijk te worden gecommuniceerd hoe uw product presteert op het vlak van energie management.
Het belang van energie management kan behoorlijk verschillen per productgroep (figuur 3). Zo is energie management een belangrijke pijler voor constructieve vloeren, maar voor bijvoorbeeld vloerbedekking is deze pijler aanzienlijk minder belangrijk. Eén en ander kunt terugvinden in de onderstaande figuur, welke meer inzicht geeft in het belang van de pijlers van duurzaamheid voor de productgroepen constructieve vloeren, vloerbedekking en binnenwanden. Uit deze figuur kan tevens worden opgemaakt dat product levensduur beduidend belangrijker is voor vloerbedekking. Bron- en afvalmanagement is belangrijker voor binnenwanden en vloerbedekking dan voor constructieve vloeren.
Figuur 3: Het belang van de 4 pijlers
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012
Energie management is een pijler waarop de feitelijke prestatie van een product goed is vast te stellen. Puur objectief gezien is dan ook gemakkelijk vast te stellen welke aanbieder het beste presteert op de pijler energie management. De perceptie van de doelgroep komt echter niet altijd overeen met de werkelijkheid. Daarom is het van belang in kaart te brengen wie in de ogen van uw doelgroep het beste presteert op iedere pijler, maar ook om te meten wat het belang van energie management en de andere pijlers van duurzaamheid is binnen uw productgroep.
Reeks
Dit artikel is het derde artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Donderdag zal om 13:30 uur het volgende bericht verschijnen waarin er zal worden ingegaan op de derde pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Product levensduur.
De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.