Bouwtechnische uitwerking ‘Earth-Ship Based Home’

Bouwtechnische uitwerking ‘Earth-Ship Based Home’

De bouwtechnische uitwerking van de gewelven en de onderliggende keerwanden van ‘Earth-Ship Based Home’ vragen speciale aandacht. De totale constructiedikte mag slechts 50 centimeter bedragen en de constructie heeft een minimale Rc-waarde van 5,0 m².K/W. Daarnaast moeten deze structuren grond kunnen keren. Dit lijkt een bijna onmogelijke opgave. 

De gewelfstructuur is een catenary vault, gebaseerd op het belasten op druk. De stabiliteit is bepaald aan de hand van de funicular methode. De ‘Compressed Earth Blocks’ dragen de krachten af naar de onderconstructie en dragen tevens de (geïsoleerde) afwerking van het gewelf. Echter kunnen de aardeblokken niet als ophangpunt dienen en kan er niets aan bevestigd worden: de aardeblokken worden kapot getrokken.

Gewelfpakket van 12 verschillende materialen

Daarom worden houten balken tussen de aardeblokken gelegd, waaraan de afwerking vervolgens bevestigd wordt. Door het gewicht en de druk van de aardeblokken blijven de houten balken op hun plek. Belangrijk is wel dat het hout en de aardeblokken op moment van montage droog zijn, zodat zettingen door krimp minimaal zijn.

Het 50 centimeter dikke gewelfpakket bestaat uit maar liefst 12 verschillende materialen, inclusief het (hydrofobeer)middel dat naderhand gebruikt wordt om de afwerking – bestaande uit terracottapanelen, ingebed in een traskalk mortel – hydrofoob te maken. Toepassing van houtvezelisolatie en geëxpandeerde perliet in de lemen binnen afwerking resulteren in een Rc-waarde van precies 5,0 m².K/W. Het gewelf heeft een dunne luchtspouw om het vocht van binnenuit weg te  ventileren. Dit realiseert een dampopen constructie. 

Het ontwerpen van een ecologische keerwand vraagt veel aandacht. Tegenwoordig zijn de met steen gevulde schanskorven en de GTX bags van Citeko voorbeelden van ecologische grondkeringen, die met name in de civiele techniek toegepast worden. Aangezien deze toepassingen altijd onder een lichte hoek naar achter gekanteld staan en visueel niet aantrekkelijk zijn voor woningbouw, moet een andere oplossing gevonden worden.

Het gebruik van autobanden (zoals in conventionele Earthships) wordt om verschillende redenen in dit ontwerp afgeraden. De eerder genoemde aardeblokken – en met name de hechting tussen de aardeblokken – zijn niet sterk genoeg om de horizontale druk van de aarde op te kunnen vangen.

Grind zorgt voor goede afwatering

Tenzij een andere toepassing, in dit geval geotextiel, de horizontale druk opvangt. Door het geotextiel bij elke laag aarde om te slaan en er vervolgens gewicht – in de vorm van aarde – op te leggen, schuift het geotextiel niet af en blijft de aarde op zijn plaats. Tussen het geotextiel en het Derbipure-membraan van de keerwand wordt grind aangebracht. Deze beschermt niet alleen het membraan, maar zorgt ook voor een goede afwatering. Drainageleidingen langs de fundering zorgen voor de afvoer van water na een hevige regenbui of bij hoogstaand grondwater. De 50 centimeter dikke keerwand heeft dankzij de houtvezelisolatie (18 centimeter) een Rc-waarde van 5,3 m².K/W.

Integrale oplossing met aardeblokken

Door geotextiel toe te passen, is er geen evenwicht meer tussen enerzijds de horizontale druk van de aarde en anderzijds de spatkrachten van de gewelven. De 28 centimeter dikke aardewand kan de horizontale krachten van het gewelf niet opvangen. In het ontwerp wordt dit opgelost door de houten vloerbalken van de bovenverdieping als trekbalken te laten fungeren. De balken lopen door de aardewand en zijn bevestigd aan een randbalk. De randbalk is bevestigd op een houten framework, die voor de aardewand staat. Niet de ‘Compressed Earth Blocks', maar het houten framework vangt het gewicht van de vloer dus op. Ondanks het toenemende materiaalgebruik zorgt dit voor een integrale oplossing, aangezien de aardeblokken een beperkte druksterkte hebben.  

Auteur Roel Lafleur is afgestudeerd aan de Technische Universiteit op het onderwerp 'Earth-Ship Based Home. In zijn vorige blog besprak hij het concept van de ‘Earth-Ship Based Home’.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

Categorie 1 producten van ABB zijn nu opgenomen in de Nationale Milieu Database (NMD). De nadruk in deze eerste fase ligt op bekende installatiedozen van ABB zoals ...

Lees verder

c21 c40 c225
'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

Op de Klimaattop GO 2024 vindt een gezamenlijke zoektocht plaats. Naar nieuw beleid en ambities om klimaatdoelstellingen in te vullen en naar partijen die uit de ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 
mrt20

Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 

Extern evenement Ontdek de toekomst van duurzame innovaties voor de gebouwde omgeving tijdens de CFP Innovatiedag! Kom op 20 maart langs bij CFP Green Buildings voor een inspirerende ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 
sep05

Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 

Extern evenement Dit belooft een bijzondere editie te worden: de 20e editie van de Green Buildings Regatta! Deze zeilrace is een mooie kans om de banden met klanten of collega’s ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

Reacties

Interessant verhaal maar in geen manier vergelijkbaar met een Earthship. Behalve dat er "aarde" gebruikt word in de muur. Een Earthship is meer een kunstwerk dan een economisch verantwoord bouwwerk. Het kenmerkt zich voornamelijk door het gebruik van afval als bouwmaterialen. Dus geen nieuwe CLS/SLS balken, geotextiels, nieuwe tegels etc. Verder heeft een earthship vaak problemen met vocht en lekkage, outgassing van de autobanden en radon wat niet bevorderlijk is voor de gezondheid. Het is een leuk hobby project maar op grote schaal niet economisch haalbaar. Een Earthbag house is veel sneller en goedkoper te realiseren. De thermische massa waar het aardehuis zo veel op hangt is beter te realiseren met een tank water van +-10000L en een aerogel (als we fancy gaan doen) of hennep/stro isolatie.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up