Klant vraagt flexibele sector met maatwerk
"De klant heeft het voor het zeggen in de bouw en dat vraagt om een flexibele sector die maatwerk aflevert." Dat zegt Bert Keijts, bestuursvoorzitter woningcorporatie Portaal, tijdens een interview met Bouwend Nederland.
"Tijdenlang was het aanbod bepalend", weet Keijts, maar dit stopte rond 2008. Tegenwoordig zijn de wensen van
opdrachtgevers of gebruikers leidend. "De klant wil zelf kunnen kiezen en dus moet een bouwer veel meer maatwerk leveren."
Verantwoordelijkheid
Een andere verschuiving is de grotere mate van verantwoordelijkheid voor de aanbodkant. Wanneer een aannemer
een renovatie of nieuwbouw uitvoert, blijft hij langdurig verantwoordelijk voor het onderhoud. Daarnaast is er een sterkere flexibliteitswens.
Daar speelt Portaal op in, volgens Keijts: "Onze mensen zijn daarom de afgelopen jaren in hun service veel meer flexibel geworden. We zijn nog niet zo ver dat ons onderhoudsteam ook 's avonds werkt, maar ik sluit zeker niet uit dat we zo'n besluit gaan nemen.
Maatafspraken
Randvoorwaarde voor het goed invullen is dat flexibiliteit terugkomt in de cao. "Je kunt dat niet meer aan de
voorkant dichttimmeren. Je moet maatafspraken maken, misschien per type klus. Maar je hebt absoluut wel een aantal
kernregels nodig, waar werkgevers en werknemers zich aan houden."
Foto: Bert Keijts tijdens de Round Table van het Duurzaam Gebouwd Congres 2014. Fotograaf: Robert Tjalondo