Verslag: Building Holland

Verslag: Building Holland

Waar duurzaamheid twee jaar geleden een ondergeschoven kindje was, daar was het nu tijdens Building Holland de gangmaker. Werkelijk iedereen grijpt in de huidige kwakkelende markt duurzaamheid aan als marketingtool.

De Rai stond drie dagen in het teken van duurzaamheid leek het wel. Dat er iets wezenlijks moet veranderen ten aanzien van het huidige bouwen, bleek uit de talrijke debatten, mini-congressen en doorlopende sprekers in het Duurzaamheidspaviljoen van inititiatiefnemer Kingspan. Een indrukwekkende reeks sprekers namen van ’s ochtends vroeg tot ’s diep in de middag het woord over duurzaamheid in al haar vormen.

Zo schetste Hans Korbee van Agentschap waarom je duurzaam moet bouwen, hield Chris Zijderveld een inspirerend betoog over het Passiefhuis en ging Pim Peters van IMD nader in op duurzaam construeren. Het enorme aanbod aan sprekers had wel ten gevolge dat sommige sprekers in het duurzaamheidspaviljoen hun verhaal voor enkele bezoekers hielden. Wellicht een idee om voor de volgende editie iets minder sprekers neer te zetten om ze vervolgens langer te laten spreken. Maar… alle hulde voor het initiatief.

Imagoprobleem
Buiding Holland trapte af met het congres: ‘Voor welke uitdaging staat de Nederlandse Bouwsector’. Tal van coryfeeën als Rijksbouwmeester Liesbeth van der Pol, architect Mels Crouwel, UNETO-VNI-voorzitter Marcel Engels en Rinus Platschorre van de NVTB mochten hier hun ideeën toetsen.

Mels Crouwel zag vooralsnog geen samenhang in het bouwproces en wilde vooral iets doen aan het belabberde imago van de bouwsector. Crouwel: “Er wordt nog steeds gedacht dat de architecten geen kennis hebben, dat bouwers oplichters zijn, dat installateurs alleen een pijp op kunnen hangen en constructeurs, tja… die zijn gewoon altijd de pineut.”

Jan Boeve van Bouwend Nederland kon zich wel vinden in de woorden van Crouwel. “Het klopt dat we geen goede marketeers zijn.” Boeve zag vooral als uitdaging voor Nederland de 3.2 miljoen bestaande woningen die minimaal twee stappen in het energielabel omhoog moeten.

Marcel Engels, voorzitter van UNETO VNI, vond dat het initiatief Meer met Minder wat dat betreft nog teveel in de marge opereert. “Incidenteel doen ze iets met energie, dat kan beter.” Daarnaast ziet Engels dat installateurs in de markt moeite hebben om hun positie te bepalen.

Paul Oortwijn van NL Engineers wilde een mentaliteitsverandering zien. “Bouwen doe je voor de klant. Door je goed voor te bereiden, haal je succes.”

Rinus Platschorre van de NVTB denkt dat we het spel beter moeten leren spelen. Zichtbaar opgewonden riep hij dat we geen tijd meer hebben om erover te praten, maar dat we aan de slag moeten met zijn allen. Platschorre meent dat er geen zichtbaar proces is. “Dat is nodig anders gebeurt er niets. We hebben in Nederland ten aanzien van duurzaamheid nog steeds niet uitgesproken wat we willen.”

Dit wekte de wrevel bij de eerdere spreker rijksbouwmeester Liesbeth van der Pol. “We weten precies wat we willen. We willen duurzaam bouwen, we willen de bestaande voorraad aanpassen.” Dat leek de rijksbouwmeester toch redelijk precies te zijn.

Mick Eekhout van de TU Delft mocht de ochtend afsluiten met de mooie boodschap dat de drie TU’s gaan samenwerken. Een revolutionaire ommezwaai moet er gaan plaatsvinden. Eekhout: “We gaan ons richten op de lange termijn. Er wordt een internationaal gerichte denktank opgezet met de allergrootste brains. We moeten naar voren gaan deken. Niet alleen extrapoleren en lineair denken. We hebben de overheid en het bedrijfsleven nodig om hierin te participeren.”

Integraal paviljoen
Met die geruststellende woorden werd het tijd voor een rondje beursvloer. Als je kritisch kijkt, kun je veel partijen betrappen op greenwashen, maar beter is het om te kijken naar partijen die de duurzame handschoen wel oppakken.

Naast het duurzaamheidspaviljoen viel hier het themaplein integraal bouwen op. Sponsoren Nathan, Uponor en VBI realiseerden hier met 25 deelnemers in vier dagen tijd een compleet innovatief gebouw. Met geluidsdempende lampen, een groene gevel en oplossingen voor waterdichting van daken waaronder een systeem met CO2 en NOX-reductie.

VBI toonde hier van het EcoPrefab Concept de 450mm dikke Klimaatvloer. Met in het hele paviljoen een behaaglijke temperatuur was het er op de beursdagen een drukte van belang. Dat kon niet worden gezegd van de rest van Building Holland: het was er over het algemeen tamelijk rustig. Heerlijk om als bezoeker op je gemak rond te banjeren en indrukken op te doen. Maar voor standhouders duren drie dagen zo wel wat lang.

Foto: Tekst en uitleg op het themaplein Integraal bouwen

Tekst: Gerard Vos

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Het is zover! Vanaf nu kun je je favoriet nomineren voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024. Wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming van de gebouwde ...

Lees verder

c21 c225 c286
Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

In de drie meest recente Duurzaam Gebouwd Talks deelden we kennis over het verduurzamen en doorbouwen binnen de kaders van netcongestie en het verduurzamen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor ...

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere ...

Lees verder

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c162 c225 c260
WeGrow Congres op 9 september 2024
sep09

WeGrow Congres op 9 september 2024

'De kracht van een transformatie'. Dat is het thema van het WeGrow Congres 2024. Op 9 september komen bestuurders en boeren en bouwers uit de bouw- en landbouwsector ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Tijdens de Klimaattop GO 2024, de tweedaagse conferentie waarin publieke en private partijen bij elkaar komen, geeft een jaarlijks rapport duidelijkheid over de ...

Lees verder

c21 c225 c260
Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject in Nederland

Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject ...

Het eerste gevalideerde renovatieproject met isolatiemateriaal van hennepteelt is een feit. Het eerste Nederlandse hennep koolstofcertificatenproject toont de impact ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c225
Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens Klimaattop GO 2024

Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens ...

De twaalfde editie van de ABN AMRO Duurzame 50 komt eraan. De prestigieuze award, die de meest duurzame professional beloont voor tomeloze inzet, wordt tijdens ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Biobased ontwerpen en bouwen in de praktijk: hoe werkt dat? Kennismaken met de nieuwste biobased bouwmaterialen en de producenten erachter doe je op de Biobased ...

Lees verder

c21 c225
Renoveren naar een gezonde standaard

Renoveren naar een gezonde standaard

De handen zijn uit de mouwen: het e-zine 'Renoveren naar een gezonde standaard' illustreert dat de bouw- en vastgoedsector zich niet laat tegenhouden door vertragende ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c237 c243
Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen met GPR Gebied

Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen ...

De introductie van GPR Gebied komt als geroepen: er moet veel én snel gebouwd worden, met hoge kwaliteit en een flinke wensenlijst op het gebied van duurzaamheid. ...

Lees verder

Reacties

Werkelijk iedereen grijpt in de huidige kwakkelende markt duurzaamheid aan als marketingtool. Tja, denk dat daar ook het grote probleem zit. Duurzaamheid en duurzaam bouwen, duurzaam renoveren is toch echt iets anders dan een marketingtool. Even ergens een groen sausje overheen gooien, kunnen we regelmatig waarnemen. Greenwashing viert hoogtij en iedereen roept maar wat. Ja, duurzaamheid is inderdaad volop aanwezig in de marketingactiviteiten. Zou mooier zijn als duurzaamheid ook volop aanwezig is in de bouwactiviteiten.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up