Inzet van BREEAM-NL Infra voor betere doorstroming verkeer
De capaciteit van de N279 langs de Zuid-Willemsvaart tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel moet vergroot worden. De voorbereiding hiervan omvat het opstellen van een DBm-contract en het voorbereiden en begeleiden van de Europese aanbesteding. Het contract wordt opgesteld op basis de beoordelingskaders van BREEAM-NL Infra, waardoor de toekomstige aannemer een meetbare duurzaamheidsprestatie moet leveren.
Het contract, dat door Grontmij wordt opgesteld in opdracht van Provincie Noord-Brabant, wordt eind maart 2014 opgeleverd. Naast het opstellen van het contract voert de partij onderzoeken uit op het gebied van grondmechanica, archeologie, flora en fauna.
Ad van der Velden, projectleider bij Grontmij, vertelt hoe het project de omgeving gaat beïnvloeden: “Door de capaciteitsvergroting van de N279 worden oude dorpskernen nabij de huidige weg ontlast, waardoor de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in de regio worden vergroot.”
Verder is hij opgetogen over de waardering die Provincie Noord-Brabant Grontmij gaf voor het toepassen van BREEAM-NL Infra. “Op deze wijze kunnen we beter inzicht geven in de te verwachten duurzaamheidsprestaties van dit contract. Dit is in infrastructurele projecten nog niet gebruikelijk”, aldus van der Velden.
Belangrijke functie
De N279 verbindt de A2 in Noord-Brabant met de N273 in Limburg en heeft daarmee een belangrijke functie in de regio. Vooral ’s ochtends en ’s avonds kampt het traject tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel structureel met files. De aanpassing is onderdeel van de gebiedsvisie van Provincie Noord-Brabant waarin het toekomstperspectief voor de N279 en de randvoorwaarden voor de uitbreiding en inpassing van de N279 zijn beschreven. Door de ombouw van de weg naar een 80 km/u stroomweg met twee rijstroken per richting, moeten kruisingen en toegangswegen worden aangepast.
Foto: Joop van Houdt, Rijkswaterstaat