DP6 wint EU aanbesteding energieneutrale school
Met haar voorstel voor een compact schoolgebouw met een bruisend en levendig hart heeft DP6 de EU aanbesteding architect voor de middelbare (mavo+/havo) school “Baken Poort” gewonnen. Opdrachtgever Amarantis Onderwijsgroep heeft hoge duurzame ambities; de school moet energieneutraal worden.
De door DP6 gepresenteerde visie blijft dicht bij het concept van de school. Een verbindende functie, een school met een hart voor de kinderen. Het ontwerp weerspiegelt het concept van de school: een poort, als doorgang, als verbinding, een poort van ontmoeting en een symbool van energieneutraliteit.
Het Delftse architectenbureau heeft ervaring met duurzame projecten. Het realiseerden onder andere het Walterboscomplex in Apeldoorn en Cinemec in de geluidswal nabij Ede. “We pakken het project in vier stappen aan om tot het energieneutrale niveau te komen,” zegt architect Richelle de Jong, architect en directeur van DP6. “We startten met de orientatie, dan optimaliseren we de massa voor energetisch gebruik vervolgens kijken we naar het energieverbruik op het niveau van de verlichting en computers en tenslotte kijken we naar de mogelijkheden van toegevoegde besparende elementen als PV cellen of meerdere WKO systemen.”
“Maar natuurlijk willen we vooral een comfortabele school maken waarin voor leerlingen en personeel prettig werken is. Daarom ook aandacht voor het binnenmilieu, zoals dat binnen het Frisse Scholen project van Agentschap.nl past. Isoleren en ventileren.”
De duurzame ambities van opdrachtgever Amarantis wordt gesterkt door de toekenning van de subsidie Unieke Kansen Programma NESK van Agentschap NL. UKP NESK is een afkorting van Unieke Kansen Programma 'Naar energieneutrale scholen en kantoren'. Deze subsidieregeling is bedoeld om projecten te stimuleren die zich onderscheiden door energiezuinigheid, duurzaamheid en organisatorische innovaties in de bouwkolom. De projecten moeten bovendien kunnen fungeren als voorbeeld en inspiratiebron.
Ook tijdens het gebruik zal energieverbruik op educatieve wijze tastbaar worden gemaakt. De Jong: “Met een energiespiegel zullen de leerlingen dagelijks kunnen zien hoeveel energie gebruikt en of bespaard wordt in het gebouw.”