Aanpak vervoer onmisbaar om CO2-reductie te halen

Aanpak vervoer onmisbaar om CO2-reductie te halen

Gemeenten werken massaal aan CO2-reductie en velen willen op termijn CO2-neutraal worden. Gemeenten richten zich vooral op vermindering van CO2-uitstoot van gebouwen. Dit terwijl verkeer en vervoer gemiddeld 25% van de gemeentelijke CO2-uitstoot veroorzaakt.

Daar komt nog bij dat vervoer zorgt voor uitstoot van NOx en fijn stof. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om de milieubelasting van vervoer te verminderen. Nog niet de helft van de gemeenten heeft vervoer meegenomen in de SLOK-subsidie aanvraag en in lokale klimaatbeleidsplannen is vervoer meestal een ondergeschikt thema.

Een aantal gemeenten pakt vervoer binnen de eigen organisatie goed op, andere gemeenten hebben echter moeite om het thema te agenderen. Slechts 15 % van de overheden die meedoen aan de jaarlijkse Milieubarometerbenchmark vult vervoer volledig in. Ook bij energiescans voor bedrijven wordt vervoer lang niet altijd meegenomen.

Vervoer belangrijker dan verwacht
Bedrijven zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de vervoersbewegingen binnen gemeenten. Zo gaan medewerkers dagelijks heen en weer van huis naar werk, maken zij zakelijke ritten, vervoeren zij goederen of rijden zij rond in graafmachines en andere mobiele werktuigen. Weinig bedrijven realiseren zich nog niet wat de milieugevolgen van hun vervoer zijn. Zolang zij dit niet weten, zullen zij ook niet snel overgaan tot besparen.

Onderzoek van Stichting Stimular laat zien dat vervoer 25 tot wel 80% van de milieubelasting van een bedrijf veroorzaakt. Elke keer blijkt dat vervoer een groter aandeel heeft in de milieubelasting dan dat de ondernemer zelf verwacht. Hoewel de resultaten per branche variëren (zie figuur), is vervoer altijd een relevant milieuthema.

Hetzelfde geldt voor de kosten van vervoer, die vaak hoger zijn dan de energie- en afvalkosten. Het verzamelen van vervoersgegevens is lastig, maar met schattingen is voor een bedrijf snel een goed beeld van de milieubelasting en kosten van vervoer te krijgen. Dit inzicht helpt bedrijven om aan de slag te gaan.

Veel laaghangend fruit
Bedrijven kunnen makkelijk 5 tot 15 % besparen op de kosten en CO2-uitstoot van vervoer. Doordat er nog weinig aandacht is voor vervoer, is er veel laaghangend fruit dat snel geplukt kan worden. Mede door de crisis is het eenvoudiger geworden om bedrijven te overtuigen van de voordelen van zuinigere en kleinere leaseauto’s, zuinig rijden, slim inplannen van goederentransport, carpoolen of fietsen naar het werk. En af en toe eens thuis kunnen werken wordt steeds meer gezien als een prettige arbeidsvoorwaarde. Dit wordt dan ook gestimuleerd in diverse CAO’s, waaronder de CAO voor gemeenteambtenaren.

Hoe eenvoudig het kan zijn om te besparen op vervoer, heeft Spijkstaal Elektrotechniek uit Spijkenisse ondervonden. Spijkstaal zoekt nieuw personeel binnen een cirkel van 25 kilometer rondom het bedrijf. Het aantal woon-werkkilometers daalde met 25 % bij een gelijkblijvend personeelbestand. De medewerkers zijn blij met de korte reistijd en zijn daardoor productiever. Dat er ook binnen gemeentelijke organisaties veel te besparen valt, laat Zaanstad zien.

Medewerkers mogen geen privé-auto’s meer gebruiken voor zakelijke reizen, maar alleen nog de elektrische dienstauto’s. Het aantal parkeerplaatsen is beperkt en alleen medewerkers die met de fiets of openbaar vervoer naar het werk komen, krijgen een reiskostenvergoeding.

Ook de gemeente Amsterdam neemt diverse maatregelen in de organisatie. Zo stelt Amsterdam strenge eisen bij de aankoop van voertuigen voor het eigen wagenpark en gaat de voorkeur uit naar elektrische voertuigen. De gemeente Amsterdam richt zich echter ook op het bedrijfsleven. Amsterdam vraagt bij controles in het kader van de Wet milieubeheer bedrijven om checklisten vervoer in te vullen, zodat duidelijk wordt welke vervoersmaatregelen een bedrijf al heeft getroffen en wat het bedrijf nog kan doen.

Amsterdam handhaaft niet alleen, maar stimuleert ook, bijvoorbeeld met een subsidieregeling voor elektrische voertuigen.

Brede duurzaamheidsaanpak werkt beter
Het benaderen van MKB-bedrijven met vervoersprojecten werkt niet. Wat beter werkt is vervoer een plek geven in duurzaamheidsscan en -bijeenkomsten voor het MKB. Het is dan ook jammer dat de aanpak van vervoer erg versnipperd is. Er zijn wel regelingen om het MKB te stimuleren om aan de slag te gaan met vervoer, maar deze richten zich op specifieke thema’s zoals personenvervoer (bijvoorbeeld de Mobiliteitsvouchers).

Een ondernemer die niet weet hoeveel vervoer hem kost en wat vervoer bijdraagt aan zijn milieubelasting, zal niet snel een vervoersadvies aanvragen. Ook niet als dit gratis is. Een bredere aanpak sluit aan bij de interesse van bedrijven om duurzaam en klimaatneutraal te ondernemen. En het aantal bedrijven dat hier mee aan de slag wil neemt toe, aangezien overheden en grote bedrijven steeds meer eisen aan duurzaamheid stellen in aanbestedingen. Door ondernemers te benaderen op een thema dat wel aanspreekt, kun je hen direct laten zien wat vervoer betekent voor zijn milieubelasting en welke kosten vervoer met zich meebrengt.

Dat een duurzaamheidsaanpak goed werkt blijkt uit een pilot met bouwbedrijven in de regio Rijnmond. De lokale branchevereniging Bouwend Rijnmond bracht 8 bedrijven bij elkaar voor het project “Fris Bouwen en rijden”. Tijdens het gesprek werd gesproken over energie, afval en vervoer. De meeste bedrijven waren in eerste instantie vrij sceptisch over vervoer, maar dit sloeg om in enthousiasme.

Toen bedrijven in hun Milieubarometer zagen hoeveel milieubelasting en kosten hun vervoer met zich meebrengt, pakten zij snel maatregelen op. Vrijwel allemaal controleren ze nu structureel de bandenspanning, volgen ze trainingen over zuinig rijden, schaffen ze zuinige voertuigen aan en plannen ze de voertuigen slimmer in. Daarnaast worden ook diverse maatregelen uitgevoerd om energie te besparen en afval beter te scheiden. De bedrijven kwamen tijdens het traject meerdere malen bij elkaar om ervaringen uit te wisselen. Dit stimuleerde hen om steeds weer een stap verder te zetten.

Onbekend maakt onbemind
Vervoer is onmisbaar om de CO2-reductiedoelen te halen en het MKB speelt daarbij een belangrijke rol. Neem vervoer mee in de duurzaamheidsaanpak richting het MKB en in de eigen organisatie. Inzicht in het aandeel vervoer in de CO2-uitstoot is daarbij belangrijk, want onbekend maakt onbemind.

Auteurs: Stefan Romijn (Stichting Stimular, adviseur duurzaam ondernemen) en Martien Das (Agentschap NL Energie en Klimaat, coördinator themateam Schone en Zuinige Mobiliteit).

Bron: VNG

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Het is zover! Vanaf nu kun je je favoriet nomineren voor de ABN AMRO Duurzame 50 2024. Wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming van de gebouwde ...

Lees verder

c21 c225 c286
Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

Kennisdelen over netcongestie en duurzame sportcomplexen

In de drie meest recente Duurzaam Gebouwd Talks deelden we kennis over het verduurzamen en doorbouwen binnen de kaders van netcongestie en het verduurzamen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor groei carbon credits

Bewustwording en beleidsinterventies nodig voor ...

Het marktpotentieel van carbon credits werd in kaart gebracht door het marktonderzoek ‘Nederlandse Carbon Credits’. Uit het onderzoek blijkt onder andere ...

Lees verder

c21 c134 c160 c225 c278 c299
Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Dit is de waarde van gezonde gebiedsontwikkelingen

Om natuurinclusieve en gezonde gebieden en gebouwen werkelijkheid te maken, is het essentieel om inzicht te krijgen in de waarde van dergelijke gebieden. Waar de ...

Lees verder

c21 c162 c225 c260
WeGrow Congres op 9 september 2024
sep09

WeGrow Congres op 9 september 2024

'De kracht van een transformatie'. Dat is het thema van het WeGrow Congres 2024. Op 9 september komen bestuurders en boeren en bouwers uit de bouw- en landbouwsector ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237
Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Primeur: Rapport 'Op weg naar CO2-neutraal'

Tijdens de Klimaattop GO 2024, de tweedaagse conferentie waarin publieke en private partijen bij elkaar komen, geeft een jaarlijks rapport duidelijkheid over de ...

Lees verder

c21 c225 c260
Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject in Nederland

Eerste gevalideerde hennepteelt isolatieproject ...

Het eerste gevalideerde renovatieproject met isolatiemateriaal van hennepteelt is een feit. Het eerste Nederlandse hennep koolstofcertificatenproject toont de impact ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
De impact van sportcomplexen verduurzamen

De impact van sportcomplexen verduurzamen

Wat is de impact van een verduurzaming van sportcomplexen? Ook dit vastgoed gaat stap voor stap van het aardgas af. Wat levert dit op en wat zijn op dit moment ...

Lees verder

c21 c225
Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens Klimaattop GO 2024

Twaalfde editie ABN AMRO Duurzame 50 tijdens ...

De twaalfde editie van de ABN AMRO Duurzame 50 komt eraan. De prestigieuze award, die de meest duurzame professional beloont voor tomeloze inzet, wordt tijdens ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Zo werkt biobased ontwerpen en bouwen

Biobased ontwerpen en bouwen in de praktijk: hoe werkt dat? Kennismaken met de nieuwste biobased bouwmaterialen en de producenten erachter doe je op de Biobased ...

Lees verder

c21 c225
Renoveren naar een gezonde standaard

Renoveren naar een gezonde standaard

De handen zijn uit de mouwen: het e-zine 'Renoveren naar een gezonde standaard' illustreert dat de bouw- en vastgoedsector zich niet laat tegenhouden door vertragende ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c237 c243
Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen met GPR Gebied

Inzicht in toekomstwaarde van gebiedsontwikkelingen ...

De introductie van GPR Gebied komt als geroepen: er moet veel én snel gebouwd worden, met hoge kwaliteit en een flinke wensenlijst op het gebied van duurzaamheid. ...

Lees verder

Reacties

Hi, Wij hebben een iPhone applicatie ontwikkeld om te carpoolen via je mobiel. Kijk eens op www.icarpool.nl. Wij kunnen specifiek voor bedrijven aparte versies maken. Zo put je allen uit dezelfde pool van gebruikers. Zo hopen wij onze steen bij te dragen. Groet, Christian

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up