Samenwerking cruciaal bij verfrissing scholen
Samenwerking tussen de gemeente en het schoolbestuur is van groot belang bij financiering van ‘frisse scholen’. Een financiële bijdrage vanuit de gemeente is noodzakelijk. Dat blijkt uit het rapport ‘Praktijkvoorbeelden financiering verfrissen van scholen’.
De meest succesvolle voorbeelden van financiering voor het verbeteren van energieprestaties en binnenmilieu in schoolgebouwen werden onderzocht door adviesbureau’s AT Osborne en AHB Consultancy. Hieruit is een selectie van vijftien projecten uitgekomen.
Belangrijke bevinding uit het rapport is dat samenwerking tussen gemeente en schoolbestuur cruciaal is. Een financiële bijdrage vanuit de gemeente is hierbij noodzakelijk. Verder is opmerkelijk dat de Tijdelijke Rijkssubsidie 2009 een belangrijke stimulans was in het merendeel van de onderzochte projecten.
Andere interessante bevindingen uit het onderzoek zijn dat de eerste investering per klaslokaal tussen de € 8.000 en € 17.500 bedraagt en dat het binnenklimaat in de schoolgebouwen vóór ingrijpen matig tot slecht was. Na de ingreep zijn de betrokkenen overwegend tevreden, melden zij minder klachten en betere leerprestaties.
Helpende hand
Het rapport kan gemeenten en schoolbesturen helpen met de invulling van het Energieakkoord van de SER. In dit akkoord staat dat gemeenten en schoolbesturen samen de aanpak verbeteren die nodig is voor duurzame nieuwbouw en renovatie van schoolgebouwen. Effectieve financieringsvormen zijn daarbij een belangrijke voorwaarde.
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
Ik ben op de hoogte van de zich inmiddels gewijzigde verplichting van scholen om een asbestinventarisatie uit te hebben moeten voeren. Los van de administratieve verplichting zie ik 'een school' als een niet alleen financieel maar vooral moreel instituut. Dáárom kan het in een slag worden meegenomen dat juist bij de vóór 1994 gebouwde scholen en de aanpak van een goed klimaat dat meteen ook de risico's - hoe klein ook (..!)- van een blootstelling aan asbest geëlimineerd worden. Alle gebruikers zullen de betrokken partijen, zonder het tegen die tijd in de toekomst te beseffen , dankbaar moeten zijn. Nu handelen voorkomt behandelen, dat geld voor allerlei soorten behandelen !
Vooral in uw kaderstuk "Helpende Hand" lees ik een belangrijke passage waar staat:'In dit akkoord staat dat de gemeenten en schoolbesturen samen de aanpak verbeteren die nodig is voor DUURZAME nieuwbouw én (..duurzame..) renovatie van schoolgebouwen. Vooral aandacht voor 'achtergebleven bedreigingen' bij renovatie is hier een hot-item wat asbestaanwezigheid betreft. Nú kán het nog hechtgebonden zijn, maar in het kader van duurzaam werk verrichten zal het dat niet blijven. Nadrukkelijke aandacht én aanpak (=kosten!) zijn dan nodig.
Een investering per klaslokaal tussen de € 8.000 en € 17.500 is een extreem grote initiële investering en niet haalbaar voor alle scholen die zijn aangewezen op natuurlijke ventilatie. Waarom zou je niet beginnen met de scholen een CO2 indicator te verschaffen per klaslokaal. In de praktijk is gebleken dat je met het monitoren van de luchtkwaliteit al een significante verbetering kunt bewerkstelligen, doordat de leerkrachten weten wanneer ze extra moeten ventileren. Indien blijkt dat het openen van ramen onvoldoende soulaas biedt, dan kun je altijd nog duizenden euri uitgeven aan een mechanische ventilatiesysteem. (www.co2indicator.nl/scholen.html)
Het grote struikelblok zijn de financiën. Gezien het huidige energie gebeuren, is vooruit kijken een must. Mogelijk is onze insteek interessant. zie www.Havikhorst.nl met vriendelijke groet uit Olst, Hoogachtend, M.A.Havikhorst