Nieuwe ideeen voor oude gebouwen
De creatieve economie speelt in veel steden een belangrijke rol bij de herontwikkeling van voormalige industriële complexen. Creatieve ondernemers zoals kunstenaars, ontwerpers en architecten stellen andere eisen aan de omgeving en laten zich inspireren door de ‘permanente onafheid’ van de locatie.
De nieuwe bestemming van gebouwen en wijken wordt vaak gekoppeld aan tijdelijk gebruik zoals evenementen, theater, muziek en horeca. Deze creatieve identiteit komt voort uit een bewust samenspel van de kenmerken van de locatie en de inzet van de creatieve ondernemer, de ontwikkelaar, de architect en de gemeente. Hoe beter het samenspel, hoe sterker het concept, hoe groter de aantrekkingskracht op huurders, omwonenden en bezoekers, en hoe groter de economische waarde en culturele betekenis van het gebied.
Nieuwe ideeën voor oude gebouwen geeft inzicht in de wijze waarop creatieve economie kan worden ingezet, in welke milieus creativiteit bloeit, hoe deze versneld wordt, en hoe waardeontwikkeling bevorderd kan worden. De ontwikkelingsstrategieën in dit boek zijn voortgekomen uit de praktijk van zeven ‘proeftuinen’ in verschillende steden.
De auteurs zijn de afgelopen drie jaar zelf als onder meer projectontwikkelaar, corporatiedirecteur en gemeentelijk projectleider betrokken geweest bij de experimenten met nieuwe strategieën in herontwikkelingsprojecten.
Nai Uitgevers
Vormgeving: Beukers Scholma
280 pagina's / Formaat: 17 x 24 cm
Nederlandse editie
ISBN 978-90-5662-449-1
Prijs: € 34,50
Bestellen