Bouwketen: ontwerpfase sleutel voor faalkostenreductie
Er is de bouw veel aan gelegen faalkosten in het proces te verminderen. Meer aandacht voor de uitvoerbaarheid van een project in de ontwerpfase is in de keten de meest genoemde manier om dit voor elkaar te krijgen. Het verbeteren van de communicatie en meer integraal ontwerpen zijn daarna de meest genoemde manieren.
In 2010 werden faalkosten in de bouw geschat op 11,4% van de omzet. Het gaat hier om extra uitgaven die ontstaan door vermijdbaar tekortschieten in het bouwproces. De noodzaak faalkosten terug te dringen neemt almaar toe, mede dankzij de huidige conjunctuur. Marktpartijen is gevraagd wat volgens hen de drie beste manieren zijn om faalkosten binnen de bouw te verminderen. Meer aandacht voor de uitvoerbaarheid in de ontwerpfase wordt hierbij het meest genoemd. Vooral hoofdaannemers B&U (39%) zijn hiervan overtuigd. Van de architecten vindt 32% dat dit één van de belangrijkste methoden is om faalkosten te reduceren.
Integraal ontwerp
Betere communicatie en meer integraal ontwerpen zijn volgens marktpartijen ook belangrijke aandachtspunten om de faalkosten te verminderen. Vooral architecten en ontwikkelaars verwachten beterschap als er meer integraal ontworpen zou worden. Als meer partijen eerder betrokken zijn bij het bouwproces, kan dit de kloof tussen verschillende fasen in het bouwproces wegnemen. In dit licht is het jammer dat de onderaannemer nauwelijks vertrouwt op integraal ontwerpen als medicijn tegen faalkosten. Wel zien onderaannemers veel in het verbeteren van de communicatie (45%). Integraal ontwerpen zou hiervoor juist kunnen zorgen.
Installateurs zien meer afstemming tussen de bouwkunde en de installatietechniek logischerwijs vaak als manier om faalkosten te verminderen. Architecten wijzen daarnaast bovengemiddeld vaak dat verantwoordelijkheden minder versnipperd moeten worden.
Ondervangen van oorzaken
Miscommunicatie en gebrekkige gegevensuitwisseling zijn de grootste veroorzakers van faalkosten. De bouw is een complexe sector met veel verschillende partijen en deelprocessen. In de afstemming van die processen gaat het regelmatig mis. Het is derhalve logisch dat de bouw bij het terugdringen van faalkosten vooral kijkt naar manieren om deze problemen te ondervangen.
Door in de ontwerpfase al te kijken naar de uitvoerbaarheid van een project zijn technische aanpassingen later bijvoorbeeld niet meer nodig en liggen alle partijen op één lijn. Het verbeteren van de communicatie en integraal ontwerpen staan in het verlengde hiervan. Bij laatstgenoemde bouwmethode wordt de kennis in de ontwerpfase van de verschillende disciplines gedeeld waardoor bijvoorbeeld de uitvoerbaarheid ook beter getoetst kan worden. Integraal ontwerpen lost bovendien automatisch de eerste twee manieren om faalkosten te verminderen grotendeels op.
Meer oplossingen
Hoewel er redelijke consensus is over de beste manieren om faalkosten terug te dringen, verschillen de meningen over andere manieren per partij. Alle genoemde oplossingen kunnen in meer of mindere mate de faalkosten terugdringen. Indien meerdere wegen worden bewandeld om de faalkosten terug te dringen, kan er zelfs een versterkend effect optreden.
Manieren om faalkosten binnen de bouw te verminderen (top-10, in %)
|
Arch. |
Hoofdaann. |
Install. Onderaann Ontwik. |
||
Aandacht uitvoerbaarheid in ontwerpfase |
32 |
39 |
31 |
34 |
37 |
Verbetering communicatie |
19 |
38 |
37 |
45 |
34 |
Meer integraal ontwerpen |
31 |
16 |
21 |
1 |
26 |
Ketenintegratie |
7 |
23 |
18 |
10 |
27 |
Ervaringen gebruiken bij volgende projecten |
14 |
17 |
13 |
14 |
18 |
Meer afstemming bouwkunde en installatietechniek |
17 |
19 |
33 |
14 |
14 |
Al tijdens het PVE samenwerken |
2 |
14 |
22 |
5 |
18 |
Duidelijke contracten |
21 |
13 |
15 |
18 |
8 |
Leveren kwaliteit aan eindgebruiker centraal stellen |
19 |
11 |
10 |
20 |
15 |
Minder versnippering verantwoordelijkheden |
29 |
7 |
9 |
13 |
18 |
Bron: BouwKennis Jaarrapport Nederland 2010/2011, juli 2010
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
2 Woorden: BIM & Lean management.....
Bijzonder: de marktpartijen zien nauwelijks faalkosten in samenwerking tijdens PVE en het centraal stellen van de eindgebruiker. Uit divers onderzoek en praktijkvoorbeelden blijkt nou juist daar veel faalkosten te ontstaan: door niet goed te luisteren naar wat de gebruiker wil - en dus een slecht PVE te maken. 80% van de faalkosten hebben te maken met slechte communicatie. Dit onderzoek geeft dan ook alleen aan hoe de bouwkolom DENKT waar de faalkosten zit. En dat strookt dus niet met uitkomsten van TNO, Deltares en Delftcluster op dit gebied.
In het rijtje met manieren om faalkosten te verminderen, mis ik nog een aandachtspunt: het bevorderen van de motivatie van de uitvoerende vaklieden. Waar die ontbreekt gaat veel fout. Daar valt wellicht wat aan te doen door onderaannemers meer te betrekken in het hoe en wanneer van werkzaamheden en door afwisseling in werkzaamheden aan te brengen. Louis Jongeleen, bouwjournalist