Bouwketen: ontwerpfase sleutel voor faalkostenreductie

Bouwketen: ontwerpfase sleutel voor faalkostenreductie

Er is de bouw veel aan gelegen faalkosten in het proces te verminderen. Meer aandacht voor de uitvoerbaarheid van een project in de ontwerpfase is in de keten de meest genoemde manier om dit voor elkaar te krijgen. Het verbeteren van de communicatie en meer integraal ontwerpen zijn daarna de meest genoemde manieren.

In 2010 werden faalkosten in de bouw geschat op 11,4% van de omzet. Het gaat hier om extra uitgaven die ontstaan door vermijdbaar tekortschieten in het bouwproces. De noodzaak faalkosten terug te dringen neemt almaar toe, mede dankzij de huidige conjunctuur. Marktpartijen is gevraagd wat volgens hen de drie beste manieren zijn om faalkosten binnen de bouw te verminderen. Meer aandacht voor de uitvoerbaarheid in de ontwerpfase wordt hierbij het meest genoemd. Vooral hoofdaannemers B&U (39%) zijn hiervan overtuigd. Van de architecten vindt 32% dat dit één van de belangrijkste methoden is om faalkosten te reduceren.

Integraal ontwerp
Betere communicatie en meer integraal ontwerpen zijn volgens marktpartijen ook belangrijke aandachtspunten om de faalkosten te verminderen. Vooral architecten en ontwikkelaars verwachten beterschap als er meer integraal ontworpen zou worden. Als meer partijen eerder betrokken zijn bij het bouwproces, kan dit de kloof tussen verschillende fasen in het bouwproces wegnemen. In dit licht is het jammer dat de onderaannemer nauwelijks vertrouwt op integraal ontwerpen als medicijn tegen faalkosten. Wel zien onderaannemers veel in het verbeteren van de communicatie (45%). Integraal ontwerpen zou hiervoor juist kunnen zorgen.

Installateurs zien meer afstemming tussen de bouwkunde en de installatietechniek logischerwijs vaak als manier om faalkosten te verminderen. Architecten wijzen daarnaast bovengemiddeld vaak dat verantwoordelijkheden minder versnipperd moeten worden.

Ondervangen van oorzaken
Miscommunicatie en gebrekkige gegevensuitwisseling zijn de grootste veroorzakers van faalkosten. De bouw is een complexe sector met veel verschillende partijen en deelprocessen. In de afstemming van die processen gaat het regelmatig mis. Het is derhalve logisch dat de bouw bij het terugdringen van faalkosten vooral kijkt naar manieren om deze problemen te ondervangen.

Door in de ontwerpfase al te kijken naar de uitvoerbaarheid van een project zijn technische aanpassingen later bijvoorbeeld niet meer nodig en liggen alle partijen op één lijn. Het verbeteren van de communicatie en integraal ontwerpen staan in het verlengde hiervan. Bij laatstgenoemde bouwmethode wordt de kennis in de ontwerpfase van de verschillende disciplines gedeeld waardoor bijvoorbeeld de uitvoerbaarheid ook beter getoetst kan worden. Integraal ontwerpen lost bovendien automatisch de eerste twee manieren om faalkosten te verminderen grotendeels op.

Meer oplossingen
Hoewel er redelijke consensus is over de beste manieren om faalkosten terug te dringen, verschillen de meningen over andere manieren per partij. Alle genoemde oplossingen kunnen in meer of mindere mate de faalkosten terugdringen. Indien meerdere wegen worden bewandeld om de faalkosten terug te dringen, kan er zelfs een versterkend effect optreden.

Manieren om faalkosten binnen de bouw te verminderen (top-10, in %) 

 

Arch.

Hoofdaann.

Install.  Onderaann  Ontwik.

Aandacht uitvoerbaarheid in ontwerpfase

32

39

31

34

37

Verbetering communicatie

19

38

37

45

34

Meer integraal ontwerpen

31

16

21

1

26

Ketenintegratie

7

23

18

10

27

Ervaringen gebruiken bij volgende projecten

14

17

13

14

18

Meer afstemming bouwkunde en installatietechniek

17

19

33

14

14

Al tijdens het PVE samenwerken

2

14

22

5

18

Duidelijke contracten

21

13

15

18

8

Leveren kwaliteit aan eindgebruiker centraal stellen

19

11

10

20

15

Minder versnippering verantwoordelijkheden

29

7

9

13

18

 Bron: BouwKennis Jaarrapport Nederland 2010/2011, juli 2010

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
CSRD: kans én hulpmiddel

CSRD: kans én hulpmiddel

De bouwsector kan niet langer wachten, maar moet nú al aan de slag met de CSRD. Dat was de kernboodschap van de bijeenkomst ‘Van vinkjes naar visie’ ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

Whitepaper: warmtepomp als oplossing voor netcongestie

De energietransitie in Nederland is in volle gang. Eindelijk zetten we stappen met als gevolg dat we nieuwe uitdagingen tegenkomen. Netcongestie is daarvan een ...

Lees verder

c21 c41 c120 c225
De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De overheid als aanjager van de renovatiegolf

De uitdaging: miljoenen vierkante meters vastgoed verduurzamen vóór 2050. Dit ambitieuze project betreft publieke gebouwen zoals scholen, kantoren, ...

Lees verder

c21 c225
CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor meerstemmigheid”

CSRD Day: “CSRD is de bladmuziek voor ...

We bevinden ons op een cruciaal kruispunt, om onze planeet leefbaar te houden. Door van transparantie naar transformatie te gaan, verzilveren bedrijven kansen rondom ...

Lees verder

c21 c225
Daad bij het woord voegen

Daad bij het woord voegen

Voor Duurzaam Gebouwd zette Farid Saif, adviseur bouwfysica en duurzaamheid bij DWA en één van de deelnemers van de Klimaattop GO 2024, zijn belangrijkste ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

'Fundamenteel verkeerde keuzes in warmtetransitie'

“Om netcongestie te voorkomen zien netbeheerders het warmtenet als beter alternatief voor de individuele warmtepomp. Warmtepompen zijn echter niet de veroorzakers ...

Lees verder

c21 c225
Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur ...

Dutch Green Building Council heeft een nieuwe algemeen directeur. Vanaf 1 januari 2025 volgt Brigit Gerritse interim-directeur Daphne Braal op. Gerritse ervaart ...

Lees verder

c21 c225
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards

Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse ...

Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen van de eerste Nederlandse CSRD ...

Lees verder

c21 c225
Hoe realiseren we wél de energietransitie?

Hoe realiseren we wél de energietransitie?

De energietransitie vormt een grote uitdaging voor de hele gebouwde omgeving: van woningcorporaties tot gemeenten en energiebedrijven. Netcongestie, personeelstekorten, ...

Lees verder

c21 c225 c237
Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Dit betekenen Zero Emissiezones voor jou

Er is zo veel over te doen geweest: Zero Emissiezones. Wat gaat er gebeuren in 2025 nu de rijksoverheid dit plan niet langer ondersteunt, terwijl 14 gemeentes aangeven ...

Lees verder

c21 c140 c185 c225
Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire gevelstenen

Alliantie zorgt voor landelijke dekking circulaire ...

Een krachtenbundeling zorgt voor een landelijke dekking van aanbod van circulaire gevelstenen. De Rebrick-alliantie, tussen Bouwcenters Concordia, Esselink, Van ...

Lees verder

c21 c225 c237
Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor of fabriek 

Locatiebezoek: realiseer een duurzaam kantoor ...

Op 21 november staat er een exclusief locatiebezoek van een CO2-neutrale fabriek en kantoor op de agenda, bij ABB. Jij kunt erbij zijn!

Lees verder

Reacties

2 Woorden: BIM & Lean management.....

Bijzonder: de marktpartijen zien nauwelijks faalkosten in samenwerking tijdens PVE en het centraal stellen van de eindgebruiker. Uit divers onderzoek en praktijkvoorbeelden blijkt nou juist daar veel faalkosten te ontstaan: door niet goed te luisteren naar wat de gebruiker wil - en dus een slecht PVE te maken. 80% van de faalkosten hebben te maken met slechte communicatie. Dit onderzoek geeft dan ook alleen aan hoe de bouwkolom DENKT waar de faalkosten zit. En dat strookt dus niet met uitkomsten van TNO, Deltares en Delftcluster op dit gebied.

In het rijtje met manieren om faalkosten te verminderen, mis ik nog een aandachtspunt: het bevorderen van de motivatie van de uitvoerende vaklieden. Waar die ontbreekt gaat veel fout. Daar valt wellicht wat aan te doen door onderaannemers meer te betrekken in het hoe en wanneer van werkzaamheden en door afwisseling in werkzaamheden aan te brengen. Louis Jongeleen, bouwjournalist

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up