Duurzaam bouwen of duurzaam gebouwd?

Duurzaam bouwen of duurzaam gebouwd?

'Het groenste kantoor van Nederland'. Ik moet er inmiddels van glimlachen. Ontwikkelaars en huurders schreeuwen het van de daken: zij hebben het groenste gebouw van Nederland! Ja, ja. Gefeliciteerd.

Ik zal voor de gezelligheid maar even meegaan met de euforie en mij niet afvragen hoe het kan dat al die panden gelijktijdig de groenste zijn; ik wil de green party natuurlijk niet verpesten.

A++
Silver, Gold, Platinum... wat voor edele metalen gaan er nog bijgehaald worden om het nog, nog, nog groenere gebouw te duiden. Het voelt een beetje als bij wasmachines en vaatwassers. Als ik nu de winkel binnenloop zie ik bijna alleen nog maar AA of A++ apparaten staan en als ik de autoreclames mag geloven is rijden zelfs goed voor het milieu is geworden. Het kan snel gaan.

Maar natuurlijk niet zó snel. Ja, auto's zijn behoorlijk zuiniger geworden de laatste jaren, maar rijden is nog steeds niet duurzaam natuurlijk, zelfs niet in een elektrische. Wellicht wel iets minder vervuilend, maar zeker niet duurzaam. Zeker niet als je de totale levenscyclus van de hele auto in de analyse meeneemt, inclusief fabricage, afval en accu's.  Begrijp me niet verkeerd: ik vind elektrische auto's een fantastische ontwikkeling (en fantastisch rijden!), maar nog beter is voorlopig even geen nieuwe auto kopen (tenzij er echt heeele zwarte walmen uitkomen;).

Ja, een moderne auto is zuiniger, maar voordat je de energie van fabricage en verwijdering hebt goedgemaakt ben je jaren verder. Kortom, rij vooral nog even door voordat je een nieuwe auto koopt. Echt, 250.000 kilometer kan makkelijk.

Nieuw blok beton
En zo is het ook met gebouwen. Heel goed dat er nieuwe groene gebouwen ontwikkeld worden. Maar wie kijkt er naar het gebouw dat leeg en eenzaam achterblijft? Was het werkelijk noodzakelijk om een nieuw blok beton neer te zetten? Of ging het toch ook een beetje om de 'kick' van een nieuw kantoor. De drang om iets groots en meeslepends neer te zetten... Dat wil toch elke ceo? En nu nog duurzaam ook!

De drang om duurzame gebouwen, auto's, wasmachines, TV's en koffiemachines te maken is heel groot. En natuurlijk is het echt fantastisch dat die dingen er zijn. Alles wat je vandaag koopt moet zo schoon mogelijk zijn. Maar duurzaamheid vergt nu juist een wijdere blik. Niet alleen naar een object kijken maar naar een systeem. Niet naar een gebouw, maar naar een wijk. Niet naar een schakel, maar naar een keten. Niet naar een moment, maar naar een levenscyclus.  En dan is 'nieuw' niet perse de groenste keuze.

Leegstand
In de kantorenmarkt is dit zeker aan de hand. De leegstand is op dit moment is bijzonder hoog en toch willen opdrachtgevers nieuw bouwen. Omdat het gewoon gaaf is om te doen! Je eigen gebouw bouwen! Prachtig toch?! Maar duurzaam is het niet. Zelfs als het pand energie-neutraal is (wat bijna nooit echt zo is), dan nog zijn de energiebehoefte en vervuiling bij de bouw en sloop bij elkaar gigantisch.

Minder vervuilend? Misschien. Maar duurzaam? Zeker niet. Laten we die term niet gebruiken waar hij niet past.

VVT
Grappig genoeg heet deze site 'Duurzaam Gebouwd'. Voltooid verleden tijd dus! Blijkbaar hadden de initiatiefnemers een vooruitziende blik. Laten we dus wat minder 'duurzaam bouwen' en wat meer kijken naar wat er al staat. Dat is pas echt duurzaam gebouwd.

Igor Kluin
Managing Director Qurrent

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

'Opname in NMD bevestigt toewijding aan duurzaamheid'

Categorie 1 producten van ABB zijn nu opgenomen in de Nationale Milieu Database (NMD). De nadruk in deze eerste fase ligt op bekende installatiedozen van ABB zoals ...

Lees verder

c21 c40 c225
'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

'Kies vroegtijdig voor duurzaamheid'

Op de Klimaattop GO 2024 vindt een gezamenlijke zoektocht plaats. Naar nieuw beleid en ambities om klimaatdoelstellingen in te vullen en naar partijen die uit de ...

Lees verder

c21 c185 c225 c279
Circulariteit stimuleren in de bouw

Circulariteit stimuleren in de bouw

Door materialen en producten te registreren, krijgen ze een identiteit en wordt hun waarde inzichtelijk. Daarmee wordt het onder andere eenvoudiger om te voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c265
Innovatie stimuleren voor Net Zero

Innovatie stimuleren voor Net Zero

Nul uitstoot vóór 2050: dát is de ambitie die Dura Vermeer voor ogen heeft en waar hard aan wordt gewerkt. Deze visie vraagt om actie, niet ...

Lees verder

c21 c225
“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

“We verrassen onze opdrachtgevers altijd”

Een groene gevel zorgt voor de integratie van een gebouw in een natuurlijke omgeving en voor een natuurlijke aanblik. Om dat te bereiken dient een architect wel ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
“Oplossingen voor verduurzamen binnen netcongestie zijn er al lang”

“Oplossingen voor verduurzamen binnen ...

Netcongestie: is dat een obstakel, of een kans? Dat laatste, als het aan Duurzaam Gebouwd ligt. We zoeken vooral naar oplossingen om de energietransitie nú ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 
mrt20

Ontdek de toekomst van duurzame innovaties 

Extern evenement Ontdek de toekomst van duurzame innovaties voor de gebouwde omgeving tijdens de CFP Innovatiedag! Kom op 20 maart langs bij CFP Green Buildings voor een inspirerende ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht en actie

CO2-rapportage zorgt voor strategie, inzicht ...

Het inzichtelijk maken van CO2-uitstoot is complex, maar essentieel voor organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving én aan een duurzame toekomst ...

Lees verder

c21 c185 c225
Slimmer bouwen met minder materiaal

Slimmer bouwen met minder materiaal

Het rondetafelgesprek ‘Slimmer bouwen met minder materiaal’ richtte zich op het verminderen van materiaalgebruik en de integratie van duurzaamheid en ...

Lees verder

c21 c162 c225 c243
Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie
feb20

Bouwpoort: verhelderend perspectief op netcongestie

Netcongestie is een groeiend probleem in Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat we in de maatschappelijke behoeften kunnen voorzien, zoals woningbouw en verduurzaming. ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 
sep05

Banden versterken tijdens Green Buildings Regatta 

Extern evenement Dit belooft een bijzondere editie te worden: de 20e editie van de Green Buildings Regatta! Deze zeilrace is een mooie kans om de banden met klanten of collega’s ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c185 c225
Versnelling naar volledige circulariteit

Versnelling naar volledige circulariteit

De bouwsector blijft sterk afhankelijk van primaire, niet-hernieuwbare materialen. Dat zorgty voor hoge materiaalgebonden emissies, zoals beschreven in Op weg naar ...

Lees verder

Reacties

Goed artikel Igor. Professor Heertje zou het helemaal met je eens zijn. Goed om stil te staan bij de eco druk m.b.t. verwijdering van het bestaande en fabricage van het nieuwe t.o.v. de mogelijkheden van het bestaande.

Dank Jeroen. Maar sjonge, Professor Heertje... Ik ben het al heel vaak heel, heel erg oneens met hem geweest ;) Maar toch dank... denk ik. Als het punt maar over kwam.

http://www.duurzaamgebouwd.nl/visies/20100608-kantoren%3A-kiezen-voor-nieuwbouw-of-blijven-zitten%3F-%2B-filmpje

Of in de zoekmachine van deze site intikken kiezen voor nieuwbouw

Mooi verhaal, mag nog verbreed worden naar de praktijkervaring met toevoeging van de levensduur van een produkt. Een leemte in het normencircus. Niet zo vreemd, want de normen zijn veelal papieren normen, zelden wordt de praktijk bekeken. Bij mobiliteit let men op het mogelijke, niet op de feitelijke mobiliteitsbelasting door de gebruikers. Het beheer van de vele (gebouwen)techniek loopt hopeloos achter, zodat het feitelijk verbruik aanzienlijk blijkt te verschillen, tenminste als het nog gemeten wordt. Vaak blijkt het niet eens opgevallen te zijn. Probeer eens het feitelijk energieverbruik per m2 te achterhalen, lukt zelden! Of neem het veelzeggend resulaat: "..Aanscherpingen EPC leidden niet tot noemenswaardige energiebesparingen.. "

Dag Igor, een mooie bijdrage in de discussie over de bouw, de inrichting en het gebruik van onze bebouwing en in het bijzonder de kantoorgebouwen. Er is nog geen integrale parameter voor de duurzaamheid die alle relevante criteria meeneemt: de keten van gebruikte materialen bij de bouw, de belasting die het gebouw enkel door " grondverbruik" (bezetting van schaarse m2) levert, de energie belasting tijdens het gebruik, het gedrag van de gebruiker (incl. de verkeersbewegingen die de vestiging van de gebruiker te weeg brengt), de onderhoudslasten en last but not least de verwachte levensduur. De levensduur in nl. wordt in belangrijke mate ook bepaald door de gebruiksmogelijkheden. Die worden weer bepaald door het ruimtelijke ordeningsbeleid van de gemeente.....en daar knelt het nou vaak. Hergebruik van leegstaande kantoren wordt vaak belemmerd door de beperkte bestemming...als " kantoordoeleinden". Hier ligt een mooie taak voor de gemeentes en de beleggers (doorgaans eigenaren van de grootschalige leegstaande kantoren). Zoek naar mooie alternatieve bestemmingen. Je zou er een interessant model voor kunnen ontwikkelen ! groet, Josephine de Zwaan.

Dag Igor, Ruim een jaar geleden hadden we dezelfde vraag als jij: is die nieuwbouw inderdaad zo duuurzaam als je naar alle effecten kijkt, of kun je beter een bestaand kantoor doorhuren? We hebben het laten doorrekenen en Nikaj van Hermon heeft hierboven verklapt waar het antwoord te vinden is. In feite heb je bij oudere kantoren met een energielabel D of slechter maar een keuze: ingrijpend renoveren of slopen. Vanaf nu. Intussen werken we ism vele DGBC-participanten aan nog betere beoordelingsmethodes.

Igor, goede analyse over gebouwen. Helemaal mee eens. Over elektrische auto's zou ik jouw berekening wel eens willen zien want dat verhaal klopt volgens mij niet. De extra uitstoot van zo'n oude Volvo weegt al snel niet meer op tegen de produktiekosten van een nieuwe auto. Dit geldt zeker voor elektrisch en al helemaal als de stroom groen wordt opgewekt. Groet, Michel P.s. Ik rij tegenwoordig in een IMIEV. Leuk maar wel hardship vanwege beperkte actieradius en beslagen ramen en zo...

Dank allen voor de reacties! Ik ben het met alles dat wordt gezegd wel behoorlijk eens. Korte reacties: @Roland: Dit is zeker een heel belangrijk punt. Vaak zijn de ambities bij een nieuw gebouw zeer groot. Dan moet alles 'erin'. Maar vaak wordt tijdens het begroten weer behoorlijk wat van die ambitie geschrapt... Het gebouw blijft in de perceptie nog steeds 'groen', maar feitelijk valt het dan wat tegen. En dat blijkt dan vervolgens zeer lastig traceerbaar omdat er nauwelijks gedetailleerd wordt gemeten. @Josephine: Ook echt helemaal mee eens. Daar zit zeker het probleem. Hergebruik moet juist vaak leiden tot ander gebruik en dat is lastig. Gemeenten en investeerders die samen optrekken en dat plan maken. Niks voor jou? ;) @Hans: Ik snap die analyse. Toch ben ik bezorgd of dan inderdaad wel integraal genoeg gekeken wordt zoals ook Josephine aanstipt. Zijn er wel genoeg onderdelen in de afweging meegenomen. Verkeersbewegingen etc. etc. Alleen het label aanhouden lijkt toch weer veel op analyse op object niveau ipv op systeemniveau. Of zie ik iets over het hoofd? Goed dat DGBC continu werkt aan verbetering van de methodes! @Michel: Had al begrepen dat je EV-er bent! Gefeliciteerd! Ik kijk zelf naar de Ampera/Volt. Een tussenoplossing (met airco;). Ik snap je opmerking over die berekening van EV's. Daar is veel over te doen. Zoals ik ook schreef moet de uto natuurlijk niet TE vervuilend zijn (dikke walmen was daarvoor een stijlfiguur;) maar feitelijk kan niemand hierover nog echt gedetailleerde dingen zeggen omdat de restwaarde en rest-milieueffecten van deze accu's nog niet goed kan worden ingeschat. Als oude EV accu's in de kruipruimte van mijn huis komen om het net te balanceren, dan is dat natuurlijk weer beter dan dat we ze na 4 jaar (at best) meteen moeten ontmantelen. Etc etc. Maar nogmaals, voor de duidelijkheid: EV is the future, now!

Gebruik de leegstand voorlopig als leerling bouwplaatsen voor "ecoklussers". Daar krijgen we in de toekomst behoefte aan als de olie opraakt. En geef de leerlingen bestemmingsvrijheid. Er zal als de benzine te duur wordt om te reizen beslist meer behoefte aan woon/werkplekken komen. en aan cohousing. Wat betreft de energiehuishouding van de te renoveren leegstand, denk bijvoorbeeld aan een kas op het dak en een gesloten kringloop via WKK en vergisting van organisch afval. Zie www.zonneterp.nl.

Wanneer kwam de eerste succesvolle elektrische auto op de markt? 100 jaar geleden. Wanneer kwam de eerste populaire gezinsauto op de markt met een verbruik van 1 op 25? in de jaren 50/60. Nee mensen, geloof de mooie praatjes van de heren duurzaamheidsgoeroe's niet te snel. Het feit is dat we kwa duurzaamheid nog niets noemenswaardigsgerealiseerd hebben. Het is allemaal oude wijn in nieuwe vaten. Het duurzaamheidseffect is meestal achter de komma te vinden, terwijl de kosten vaak relatief astronomisch zijn. Toch kloppen we elkaar op de schouders en knikken we tevreden dat we 'op de goede weg' zijn. Kwatch. We zijn met zijn allen nog steeds op ramkoers met moeder natuur en uit niets blijkt dat daar verandering in zal komen. Dat zijn de kille feiten. Laat je bedonderen en ruk zelf eens de sluiers weg die onze bestuurders en CEO's voortdurend ophangen om ons zicht op de beerputten van onze moderne 'beschaving' te belemmeren. Kijk en huiver. De verduurzaming van onze maatschappij, daar zijn we nog lang niet klaar mee. We zijn feitelijk nog niet eens begonnen.

Nieuw bouwen of herontwikkelen? Duurzaam is een gebouw pas als de gebruiker (werker, bewoner, bezoeker) het aantrekkelijk vindt én blijft vinden! Inzicht in behoeften van gebruikers is daarom het startpunt voor (her) ontwikkelen. Voor inzicht in de behoeften van werkers, initieerden we het onderzoek Werkbeleving 21ste eeuw. Kijk op www.werkbeleving.nl en laat me weten wat je van onze benadering vindt of doe mee!

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up