'Lesgeven in de openlucht of zandbak in de klas?'
- Duurzame Scholen
- Artikel
Het Eemhuis in Amersfoort vormde het karakteristieke toneel voor een goedbezochte bijeenkomst van Duurzaam Gebouwd-partner Stichting Duurzame Scholen. Uit de presentaties bleek dat schoolbesturen op zoek moeten gaan naar nieuwe lesvormen, financieringsconstructies en huisvestingsplannen.
Na een lunch startte de bijeenkomst met een architectonische of technische rondleiding. Er was ruime interesse voor enerzijds het ontwerp van het gebouw, destijds verzorgd door Neutelings Riedijk Architecten. Ook de technische aspecten van het pand konden op veel belangstelling rekenen.
Het plenaire gedeelte startte met een kickoff door eindgebruiker Anton de Groot van Scholen in de Kunst. “In dit gebouw wordt een en al samengewerkt. Een unieke kans om kennis te delen en uit te wisselen”, vond hij. Draaijer+partners adviseur Hetty van der Pennen vertelde vervolgens over huisvestingsplannen voor scholen. “Een interessante en vooral leuke manier om samen te sparren over het ideale schoolgebouw is om samen op schoolreis te gaan en te discussiëren.”
Samen de volgende stap zetten
Van Der Pennen belichtte ook kort het financieringsvraagstuk dat voor veel schoolbesturen speelt. Senior adviseur maatschappelijke voorzieningen Eke Schins van Grontmij ging hierop door. “Schoolbesturen, gemeenten en marktpartijen werken samen om de volgende stap te zetten bij de verduurzaming van scholen in de regio Utrecht.” Bij die verduurzaming hebben partijen elkaar nodig, evenals innovatieve financieringsconstructies.
De middag werd afgesloten door D/Dock-partner Wouter Fris. “Hoewel er volop technische ontwikkelingen zijn en computers vaker en meer taken overnemen van de mens, blijft de creatieve sector een grote rol spelen. En wellicht wordt die rol wel steeds belangrijker. Daarnaast is de verwachting dat schoolbesturen steeds vaker naar nieuwe, innovatieve lesvormen zoeken.”
Blijf op de hoogte van toekomstige bijeenkomsten via de officiële website van Stichting Duurzame Scholen.