De mobiliteitsmetamorfose: nieuwe rol voor autofabrikanten?

De mobiliteitsmetamorfose: nieuwe rol voor autofabrikanten?

Er wordt van de auto-industrie verwacht dat zij antwoorden geven op vragen rondom congestie en luchtvervuiling. Drie technologische ontwikkelingen spelen daarin een rol: elektrificatie, zelfrijdende auto’s en connectiviteit. Wat brengen deze technieken en hoe ver zijn we?

Elektrificatie is directe winst voor de luchtkwaliteit in de stad. Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland stond op 30 juni 2019 op 62 duizend. Van elke 10 auto’s die in juni verkocht werden, was er één volledig elektrisch. Dat gaat de goede kant op en de echte groei moet nog beginnen, omdat in 2020 een aantal beter betaalbare elektrische middenklassers op de markt komen. 

Met zelfrijdende autozijn we nog niet zo ver. Veel nieuwe autohebben systemen aan boord op Autonomous Driving Level 2maar dat is nog vooral ondersteuning van de bestuurder buiten de stadAutonoom rijden in de stad is met alle verschillende verkeersdeelnemers en straatprofielen nog te moeilijk en wordt niet verwacht vóór 2030. 

Connectiviteit is de derde technologie die autofabrikanten inzetten om autoverkeer efficiënter te maken. In principe is iedere auto met internetverbinding een ‘connected car’. Als die internetverbinding gebruikt wordt om naar Spotify te luisteren, komt dat de leefbaarheid in de stad niet direct ten goede. Maar zodra de verbinding de bestuurder real time adviseert over de beste route ontstaat er al optimalisatie van verkeersstromen en met systemen die de auto dynamisch naar de dichtstbij zijnde vrije parkeerplaats loodsen worden een heleboel nutteloze rondjes voorkomen.

Maar de stad profiteert écht als connectivity het mogelijk maakt om van alle auto’s een deelauto te maken. Daarmee kan het totaal aantal auto’s naar beneden en dat levert meer ruimte op straat op. Vanaf volgend jaar bouwen de merken van PSA (Peugeot, Citroen, DS en Opel) standaard hardware in om auto’s op afstand te openen en sluiten en locatie- en rijgegevens in te zien. Stel dat met die hardware het delen van je eigen auto net zo makkelijk wordt als geld terugvragen met een Tikkie? Gebruik je de auto niet, dan geef je hem vrij en kunnen anderen in de auto rijden tot je hem weer nodig hebt. Kilometers, brandstofverbruik, rijgedrag worden allemaal netjes bijgehouden. Na afloop krijgt de gebruiker een Tikkie en betaalt jou zo voor het gebruik van jouw auto.

Het ontbreekt aan een partij die hier een verdienmodel in ziet en er een toegankelijk platform voor bouwt. Is dit de volgende stap voor autodeelplatforms zoals Greenwheels en Snappcar, omdat zij de experts zijn in het boekings- en betaalproces? Of gaan autofabrikanten zelf hier hun nieuwe business modellen op baseren omdat zij daarmee nieuwe waarde voor hun klanten creëren en daarmee veel frequenter met hen in contact zijn?

Paul Willems (1975) is eigenaar van Innovatie Managementbureau WillemsWorksWillemsWorks helpt bedrijven om relevant te blijven door hun product- en dienstenaanbod te vernieuwen. Paul is gastdocent tijdens de New Mobility Experience die op 23 oktober voor de tweede keer plaatsvindt. Tijdens de New Mobility Experience bespreekt hij onder andere nieuwe diensten en verdienmodellen op het gebied van deelvervoer. 

Tekst: Paul Willems

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing netcongestie

Het wonder van Tholen: blauwdruk voor oplossing ...

Op het Zeeuwse Tholen is op maandag 10 juni onder grote belangstelling de eerste energy hub (e-hub) in Nederland in gebruik genomen. In deze e-hub kunnen bedrijven ...

Lees verder

c21 c225
Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop GO 2024

Maximale integrale duurzaamheidsambitie op Klimaattop ...

De waarde van kennisdeling wordt nog wel eens onderschat, zeker als we kijken naar het invullen van de Klimaatdoelstellingen. Door te innoveren, pionieren en lef ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237 c243
Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we nu al hebben 

Ultieme duurzaamheid is beter benutten wat we ...

Ze is al bijna een decennium Duurzaam Gebouwd-expert, deelt kennis tijdens rondetafelgesprekken én is een veelgevraagd spreker voor het podium. Ook laat ...

Lees verder

c21 c41 c225
Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming gebouwde omgeving

Urgent rapport over knelpunten en kansen verduurzaming ...

In aanloop naar de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2024 lanceert platform Duurzaam Gebouwd maandag 4 november het rapport Op weg naar CO2-neutraal. Het rapport benadrukt ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing CO2-arm beton

Volgende mijlpaal Net Zero: verplichte toepassing ...

Lizzy Butink heeft als manager Duurzaamheid binnen Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed BV de afgelopen tijd flink geknokt om de Net Zero-strategie hoog op ...

Lees verder

c21 c225
Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Dertig jaar duurzaamheid met Paul van Bergen

Om hem Mr. Duurzaamheid te noemen, gaat wellicht net een stapje te ver, maar al ver voordat duurzaamheid een begrip was, was dit voor Paul van Bergen, directeur ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Kijkje in de keuken bij verduurzaming industrie

Met de klimaatdoelstellingen en forse ambities voor verduurzaming van ons kikkerlandje in het achterhoofd, is kennisdeling onontbeerlijk. Dat houdt niet op bij ...

Lees verder

c21 c225
Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award '24 

Seawood Materials winnaar Ruud van Berkel Award ...

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven deze week is de tweede Ruud van Berkel Award uitgereikt. De winnaar van dit jaar is SeaWood Materials: een 100 procent ...

Lees verder

c21 c225 c237
Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en onderhoudstrajecten

Zo zorg je voor maximale waarde in beheer- en ...

Wat zijn beweegredenen voor bedrijven om hun gebouwen duurzamer, meer circulair en gezond te maken? En hoe zorg je dat je maximale waarde levert in beheer- en onderhoudstrajecten? ...

Lees verder

c21 c225
Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen groeit door

Aantal ondertekenaars Toekomstbestendig Bouwen ...

Het aantal organisaties dat zich aansluit bij het platform Toekomstbestendig Bouwen blijft groeien. Het convenant werd tijdens het congres Toekomstbestendig Bouwen ...

Lees verder

c21 c225 c237
Gebruik bij duurzaamheid meer gezond verstand

Gebruik bij duurzaamheid meer gezond verstand

‘Gebruik meer gezond verstand bij verduurzaming’, is de stellige overtuiging van Debbie van Noort en Daniel Strumphler van Turner & Townsend. Omdat ...

Lees verder

c21 c225
De achterstand op klimaatdoelen oplossen

De achterstand op klimaatdoelen oplossen

De CO2-uitstoot daalt te langzaam en Nederland loopt uit de pas als het gaat om het invullen van klimaatdoelstellingen: de kans dat het wettelijke klimaatdoel van ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up