CO2-neutrale C2C-school als voorbeeldproject
Begin oktober werd het CO2-neutrale Lyceum Schravenlant geopend, de eerste Cradle-to-Cradle school van Nederland. Er worden diverse maatregelen ingezet om tot die energieneutraliteit te komen, zoals het toepassen van rendiermos om de lucht te bevochtigen.
De school gebruikt daarnaast regenwater voor de wc’s en heeft 120 pv-panelen met een groendak. Ten slotte is de school gebouwd met duurzame en recyclebare materialen als Marmoleum en heeft het pand klasse A voor luchtkwaliteit. Duurzame materiaalleveranciers als Forbo Flooring werden in een vroeg stadium betrokken om er een succesvol project van te maken.
Voorbeeldproject en proeftuin
Het CO2-neutrale lyceum moet dienen als voorbeeldproject en proeftuin voor het toepassen van duurzame innovaties in scholen en andere openbare ruimtes. Michael Braungart, een van de bedenkers van het C2C-principe, schreef een brief aan de school waarin hij de samenwerking tussen leerlingen, gemeente en architecten prijst.
De vaste inrichting van de school is ontworpen door Ateliers uit Delft. the Rendem series realiseerde het meubilair met een C2C Gold certificering, een wereldprimeur.
Het ontwerp van het lyceum was in handen van architectenbureau LIAG, samen met de leerlingen. Zo is de balie in nauwe samenwerking ontworpen. Door middel van spreuken op de atriumbalustrades wordt verwezen naar de duurzame materialisatie. Jan van Beveren, rector Lyceum Schravenlant: ‘Opvallend is dat het gebouw niet alleen open en licht is, maar ook een soort van rust uitstraalt.’
Toekomst
Het gebouw is voorbereid om in de toekomst nieuwe technieken toe te passen zodra het rendement het toelaat. Het schoolgebouw is flexibel indeelbaar door onder meer een installatieopzet gerelateerd aan de stramienmaten en flexibele wanden. Hierdoor kan het pand in de toekomst zonder problemen krimpen, groeien of andere functies huisvesten. Ook zijn bouwdelen nu al onafhankelijk van elkaar te gebruiken.
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
In verschillende landen is het vastgesteld dat duurzame scholen ook betere studenten oplevert. Het zou interessant zijn dit ook te volgen. Verder een vraag of ook gekeken is naar de "embedded" CO2 van materialen zoals bijv. de beton die gebruikt is. www.univerde.nl