‘Zorg voor een game changer’
“We moeten niet naar minder slecht gaan, maar juist naar beter.” Dat vindt Marga Hoek, directeur van De Groene Zaak, tijdens het Nationaal Sustainability Congres in de Bossche Brabanthallen. Daarnaast mag NS-manager Carola Wijdoogen een jaar lang pronken met de titel MVO-manager van 2014.
Volgens Hoek zijn game changers nodig voor de verbeteringen die zij noemt. "Daarom moeten we ons niet meer richten op duurzaamheid, maar op waardecreatie.”
En, hoe toepasselijk, het thema van het congres luidt dit jaar ‘Changing the game with technology’. “We moeten producten herontwikkelen”, vindt ze, “bijvoorbeeld door meer kapitaal te steken in hernieuwbare energie dan in fossiele grondstoffen." Radboud Universiteit-hoogleraar Duurzaam Ondernemen Jan Jonker sluit zich hierbij aan. In zijn ogen dienen AirBnB en Uber als voorbeeldbedrijven. “Een paar jongens die met software de complete markt op zijn kop zetten.”
Duurzaamheid prominenter op agenda
Om in Den Haag een duidelijkere stem te krijgen, ziet Marko Hekkert – professor Innovation Studies aan de Universiteit van Utrecht – het liefst dat het mkb zich verenigt. “Met name bedrijven uit het mkb houden zich bezig met duurzaamheid. Om hen een duidelijkere stem te geven in Den Haag, moeten ze zich verenigen. Alleen op die manier komt duurzaamheid prominenter op de agenda, want tot nu toe ontbreekt de echte urgentie in de samenleving en bij de regering.”
Een van die bedrijven is Tendris. Oprichter Ruud Koornstra laat aan dagvoorzitter Rens de Jong zijn creatie zien: een lamp die voor een explosieve groei aan algen zorgt. “TNO bouwt aan een algenfabriek, dat zorgt voor een alternatief voor grondstoffen.”
Tandje erbij
De congresdag start met een openingswoord van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu. “Sinds ik staatssecretaris ben, nu 2 jaar, hou ik me nadrukkelijk bezig met duurzaamheid. Ik ben ervan overtuigd dat het loont om te investeren in duurzaamheid.” In haar ogen dienen bedrijven en steden onderdeel te worden van de oplossing om tot een duurzamere samenleving te komen. “Zij moeten meedoen aan de klimaattop van Parijs 2015 waarin we tot een klimaatverdrag moeten komen. Er mag namelijk wel een tandje bij.”
CO2-Prestatieladder als game changer
’s Middags vinden 2 rondes met themasessies plaats. Zo vertelt Gijs Termeer, manager van de CO2-Prestatieladder, welke innovaties de nieuwste versie bevat die begint 2015 verschijnt. “We zitten strakker op ketensamenwerking en conformeren ons aan internationale normen”, legt hij uit. “Met als grootste verschil: om bedrijven uit te dagen hebben we de eisen van niveau 4 en 5 hoger en inhoudelijker gemaakt.”
In zijn ogen is deze ladder een game changer. “Bedrijven gebruiken de CO2-Prestatieladder in hun offertes.”
Sustainable Challenge
Daarnaast presenteren de 5 finalisten van de Sustainability Challenge hun bedachte oplossing aan het publiek. Zo had het team van VolkerWessels – bestaande uit studenten en starters – een circulaire woonwijk bedacht, door de principes van circulaire en deeleconomie toe te passen. Bewoners huren een huis van VolkerWessels en betalen alleen voor gebruik. Het Liander-team wil dode kabels uit de grond halen en het Vitens-team waterverbruik wil persoonlijker maken met een digitale meter in de douche. Tijdens de finale eind november wordt de winnaar bekend.
Verdubbeling windparken dankzij aanbesteding
Het hoogtepunt van de dag vindt ’s middags plaats, met de verkiezing van MVO Manager van 2014. Uit de 3 finalisten valt de keuze op Carola Wijdoogen, directeur Duurzaam ondernemen/CSR bij de Nederlandse Spoorwegen. Zij rondde dit jaar de grootste aanbesteding van groene stroom in de Nederlandse geschiedenis af, want dankzij zij sloot een deal met Eneco waardoor reizen met de NS vanaf 2018 klimaatneutraal plaats vindt. Hierdoor verdubbelt het aantal windparken in Nederland en geeft ze een belangrijke invulling aan het Energieakkoord. De andere 2 finalisten waren Inka Peters van KLM en Koen Eissing van Alliander.
Het Nationaal Sustainability Congres vond voor de 15e keer plaats. De organisatie lag in handen van Royal HaskoningDHV en CKC Seminars.
Foto: Carola Wijdoogen ontvangt de prijs MVO Manager van 2014 uit handen van Folkert van der Molen, marktmanager milieu en duurzaamheid bij Royal HaskoningDHV en initiatiefnemer van de verkiezing.